Visie, missie & strategie Compareweb Visie, missie & strategie
Te bespreken: Waarom missie & visie? Kernwaarden KPI’s Missie & Visie Strategie Concurrentie Wat betekent dit voor jullie?
Waarom Missie & Visie Veelal verplicht en vergeten in een organisatie Het bestaansrecht van onze organisatie Duidelijk waar we voor gaan Visie: Ambitieus beeld van waar wij idealiter willen zijn De droomsituatie Strategie: Helpt in beslissingen nemen
Kernwaarden Gebruikersgericht Betrouwbaar Toekomstgericht Zelfverzekerd Competitief Efficiënt met middelen Passie voor het werk
Key Performance indicators (KPI’s) Totale omzet Aantal websites boven 1.000 per maand omzet Verbeteren Google rank op specifieke zoekwoorden Verbeteren gebruikerservaring op websites Aantal websites waarop geconcentreerd wordt per fte Aantal nieuw gelanceerde websites per fte per maand Aantal redesigns per fte per maand Verhogen efficiëntie
Missie Compareweb leidt bezoekers van websites in Nederland op de beste manier naar het product of de dienst waar ze naar op zoek zijn.
Visie Compareweb biedt in een concurrerende markt voor vergelijkingswebsites de beste informatie op de meest betrouwbare manier aan gebruikers zodat zij een weloverwogen beslissing kunnen maken om het product of dienst dat het beste bij hen past aan te schaffen. Wij zijn continue bezig met het verbreden van kennis op relevante werkvelden. Wij gaan graag de competitie aan met concurrenten omdat wij geloven dat wij de meeste kennis over design en SEO bezitten waardoor wij iedere concurrent kunnen verslaan. Compareweb wil de binnen drie jaar de grootste omzet hebben van alle vergelijkingssites in de telecom in Nederland. Compareweb wil binnen vijf jaar de grootste omzet van alle vergelijkingssites in Nederland hebben.
Aannames Google blijft dominante zoekmachine Google blijft gebruikers het hoogst waarderen Websites met slechte gebruikerservaring gaan onderuit, dit zal leiden tot faillissement bij kleine concurrenten waardoor grotere concurrenten overblijven. Grote websites hebben een groter budget om te blijven verbeteren dan kleine websites die vooral gericht zijn op niche-keywords. Er zijn veel kleine vergelijkingswebsites bij kleine concurrenten in de branche waarbij weinig goede kennis van design en SEO aanwezig is.
Kernpunten strategie Compareweb moet: Meer richten op grote websites in de telecom, niche websites in overige branches. Niche websites moeten tenminste omzet > € 1.000,- kunnen behalen. Risicospreiding door in meerdere branches te opereren en het aantal websites met omzet > € 1.000,- ieder jaar te laten groeien. Concurreren op niches waar slechte kwaliteit websites hoog staan in Google staan. Deze plekken kunnen worden overgenomen. Op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen binnen SEO en design. Alle mogelijke vragen van een bezoeker beantwoorden op iedere vergelijkingswebsite. Hiertoe moet goed nagedacht worden over de wensen van de bezoeker per website. Randvoorwaarden op orde De beste medewerkers in het vakgebied hebben.
Strategie Bij Compareweb gaan we voor de beste prijs / kwaliteitverhouding. Er mag veel tijd in websites gestoken worden wanneer het waarschijnlijk is dat dit terug te zien is in de omzet. Goedlopende websites moeten regelmatig nagelopen worden om te zien of alle vragen die een gebruiker kan hebben beantwoord worden en of het design nog representatief is. De veiligheid van goedlopende websites staat hoog in het vaandel. Compareweb kijkt vooruit. We richten ons op de toekomst door geïnformeerd te zijn over hoe die eruit komt te zien. We houden de laatste trends in de gaten op design en SEO gebied. Op deze manier kunnen beslissingen gemaakt worden aan de hand van de visie in plaats van ad hoc. Bij Compareweb kan iedereen zelfstandig aan de slag doordat zij zelf problemen oplossen. Wij voeren werk uit doordat wij hier passie voor hebben. Bij Compareweb werkt iedereen aan datgene wat zij het leukste vinden om te doen. Iedereen bij Compareweb denkt mee over kansen en verbeteringen en heeft inspraak in beleid. Medewerkers dienen bereid te zijn om bij te leren om de beste design en SEO kennis zichzelf eigen te maken.
Beter dan concurrentie Kwalitatievere linkbuilding Meerdere websites Meer gericht op niches Veel ervaring Beter data interpreteren Minder impulsief een website starten Personeelsmodel: specialistischere kennis in huis; Goede adviseur; Meer SEO en design kennis
Achter lopen op concurrentie Meer programmeerkennis Ervarener personeel (werken sneller) Meer budget Betere lange termijnplanning Meer focus
Rol Ronald Bedrijfsstrategie uitzetten Bedenken welke niches in geopereerd wordt Bedenken wat er op de websites komt Paper prototypes maken Implementeren photoshop designs Efficiëntie stimuleren Voorlopen op SEO kennis Managen Kevin
Rol Kevin: Lead designer – voorlopen op design kennis Nieuwe websites opzetten Bestaande websites verbeteren Designs maken adhv paperprotypes van Ronald Managen overig personeel en stagiairs Prijscheck GGES
Rol Rakesh Artikelen schrijven Linkbuilding Bedrijfsomgeving regelen (netwerkbeheer, lunch, mail) Veiligheid van websites Bestaande websites verbeteren Prijzen update
Acties voor doel Feedback duurt vaak te lang; Lang proces; Veel stappen; Zou helpen dit meer te formaliseren in de vorm van een checklist / proces voor redesigns; Huidige websites blijven analyseren: Is een redesign nodig? Zijn ze de tijd nog wel waard of kunnen ze beter op een laag pitje gezet worden? Nieuwe websites inplannen (Nu: 90% huidig, 10% nieuw); (Moet worden: 50%/50%); Nieuwe sites minimaal 50% in de telecom; Minimaal 25% niet in telecom (andere markten) Minimaal 1 nieuwe website gemarkeerd als ‘testwebsite’ om randjes Google op te zoeken Lange termijn planning: inplannen hoeveel & wie aan huidig en nieuwe websites; Om autoriteit/betrouwbaarheid uit te stralen: Nieuwe bedrijfswebsite opzetten & naar linken vanaf websites (in over ons) Rondgaan websites en kijken welke indoen op zelfverzekerdheid, daar actieplan voor maken Verantwoordelijkheden verduidelijken
Acties voor doel (2) Minder bezig zijn met projecten die op langere termijn geen geld opleveren (klanten) Tijd inplannen voor brainstorms voor nieuwe websites, om diversiteit toe te voegen Personeel dient zwaktes op te vullen in vakgebieden waar zij voor aangesteld zijn. Personeel moet zelf de beste willen worden in wat hij doet. Hiertoe worden door Compareweb cursussen aangeboden. Om kennis te delen tussen verschillende medewerkers van Compareweb moeten seminars gehouden worden op bepaalde onderwerpen. Deze seminars kunnen tezamen met Vergelijkgroep gegeven worden. Het is belangrijk dat de medewerker die de seminar geeft expert is op het onderwerp waarin een seminar gegeven wordt. Seminars dienen eens per maand gegeven te worden. Voorbeelden onderwerpen (SSL / HTTPS, Designtrends, Javascript / PHP, Beveiliging van websites, Begeleiden van personeel, AMP, SEO trends, Artikel schrijven en Linkbuilding) Iedere nieuwe medewerker moet een gat kunnen vullen. Dit kan met unieke kennis zijn of meer kennis van iets waar meer capaciteit van nodig is. Stagiairs kunnen alleen aangenomen worden als het aannemelijk is om ze na de stage in dienst te nemen