Ann, Kelly coördinator/teamcoach

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Identiteit van de Rivier 10 april Hoofdvraag Wat is de ruimtelijke identiteit van de rivier in laag Nederland buiten de bebouwingskernen? Doel We.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Even voorstellen Anja Hol
Handboek voor mantelzorgers
Kinderopvang Miki Uw kind: een STER Pedagogische visie.
GODLOZE WETENSCHAP HET EINDE NABIJ? afscheidscollege van Frans Holtkamp docent Hogeschool Leiden / Pabo Thomas More maandag 26 april 2010.
VZW Kinderdagverblijf De Knuffelboom XL
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Open de wereld themadag FODOK en JC
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.

Netwerk coördinatoren VZ
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Hoe maak ik mijn kinderopvang borstvoedingsvriendelijk?
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Presentatie WIJeindhoven
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Freekids Kinderopvang
Opvoedingssymposium JBGG
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Wlkm p d nfvnd vn ht zsd lrjr
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Hoe maak ik mijn kinderopvang borstvoedingsvriendelijk?
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
CKG de kleine parachute
Hoe maak ik mijn kinderopvang borstvoedingsvriendelijk?
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Stage Zindelijkheids- app
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
1.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Mamagroep ‘Wel in je vel’
Toegankelijke communicatie
Cultuurparticipatie bij Dienst kinderopvang
Informatieavond Cluster 5-6 Lia.
Transcript van de presentatie:

Ann, Kelly coördinator/teamcoach vzw Kinderdagverblijf De Knuffelboom XL UZ Gent – Stad Gent Maak je opvang borstvoedingsvriendelijk Donderdag 2 april 2015 Ann, Kelly coördinator/teamcoach

Inhoud van de presentatie Voorstelling van de Knuffelboom XL Getuigenissen van ouders Praktische tips Ervaringen van kindbegeleiders

vzw Kinderdagverblijf UZ Gent De Knuffelboom Algemene gegevens (1) Vergund door Kind en Gezin voor 108 plaatsen Pluralistische visie Partners: UZ Gent en Stad Gent vzw Kinderdagverblijf UZ Gent De Knuffelboom

Werking Openingsuren: Structuur van het kinderdagverblijf : 2 modules, De Wijze Eik en Het Fabeltjesbos: van 7u15 tot 18u30 1 module, De Vlindertuin: van 6u30 tot 23u00. Er zijn 8 plaatsen voorzien voor vroegopvang (van 6u30 tot 7u) en 18 plaatsen voor laatopvang (van 18u30 tot 20u30) en 8 plaatsen laatopvang(van 20u30 tot 23u) Structuur van het kinderdagverblijf : 6 verticale groepen tussen 8 weken en 3 jaar (max.18 kinderen, gemiddeld 15 à 16 kinderen aanwezig = 85% bezetting) 3 modules met elk 2 leefgroepen 3 begeleiders per leefgroep Inclusie: 3 plaatsen voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte

Nieuwe “Knuffelboom XL” – inplanting (3 gebouwen)

Project Zig-Zag Inspiraties en methodieken Inspiratie van de Noord-Italiaanse kinderopvang (Reggio Emilia) Diversiteitsprincipes (Decet) Reflectie via pedagogische documentatie Proces in beeld Proces van ‘plezier’ – ‘concentratie’ – ‘samenspelen’ Decet-principes: Gevoel er bij te horen erkend en gewaardeerd worden in alle aspecten van zijn/haar identiteit van elkaar leren over culturele en andere grenzen heen participeren als actieve burger bewust omgaan met vooroordelen samenwerken om institutionele vormen van vooroordelen en discriminatie te bestrijden

De cirkel van kijken, luisteren en inspelen (= het pedagogisch proces)

Getuigenissen van ouders Mama van Linde en Xander

Getuigenissen van ouders Mama van Abel

Praktische tips Ouders worden gebeld als kind honger heeft. Ouders kunnen kiezen of ze zelf komen geven of melk uit de diepvries/koelkast wordt gegeven. Opvang dicht bij het werk zodat ouders tijdens het werk even kunnen langskomen om zelf borstvoeding te komen geven. Ouders kunnen op elk moment naar het kinderdagverblijf komen Aanwezigheid van diepvries en frigo om borstvoeding in te bewaren. Ruimte om borstvoeding te geven (borstvoedingszetel in de groep of aparte ruimte)

Praktische tips Aanwezigheid van flesverwarmer om borstvoeding op te warmen Ruimte voorzien voor ouders om te komen afkolven Melk kan meegebracht worden in de diepvries of in de frigo. Ouders voorzien de voeding van datum van afkolven en hoeveelheid Vermelding in huishoudelijk regelement dat je als opvang open staat voor het komen geven van borstvoeding of het meebrengen van borstvoeding.

Ervaringen van kindbegeleiders Meer contact met de mama die borstvoeding komt geven Bellen naar de mama als kindje begint honger te krijgen Vertrouwen ouder-begeleider versterkt Oudere broer/zus dat ook in de opvang zit meer afleiden als mama er is voor het jongste kind zodat mama in alle rust voeding kan geven. Voor de kinderen wordt het een gewoonte dat ouders regelmatig langskomen in de opvang. Kinderen leren hier ook mee omgaan. Ouders die hier borstvoeding geven is een gewoonte. Voor andere ouders is dit ook een evidentie.

Bedankt voor jullie aandacht Vragen? Bedankt voor jullie aandacht