Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Time management in het onderwijs
Lotgenotencontact.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Handenbindertjes.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Door belonen, negeren en corrigeren.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Artikel over transactionele analyse
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Zaalhockeyregels Spelen van de bal Speelveld / duur van de wedstrijd
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Niet differentiëren maar socialiseren
Workshop klassenmanagement
vanuit een herstelgerichte visie!
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
OGW op de Firtel.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
De kracht van positief opvoeden
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Pag. 1 Hoi, Ik ben Martin, ik ben 17 jaar en doe de opleiding Dienstverlening praktijkroute. Ik ben genomineerd door een team docenten van de praktijkroute.
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Eindpresentatie module 5
Efeziërs 6: 5-9 Gehoorzaam je baas, zoals je ook naar Christus luistert: met eerbied en met heel je hart. Doe niet net alsof je je best doet en gehoorzaam.
Behavior Based Safety Warehousing
Schoolgroepbijeenkomst
Presentatie: Over de grens
Stevig blijven in de storm
Naam school Datum Logo van de school
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Leidinggeven Communicatie.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Herhaling Module 3 Basisstof 2-4.
Workshop Smakelijke eters
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Kennismaken met uw docent
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Artikel over transactionele analyse
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?

Hoe wordt gewenst gedrag van leerlingen uitgelokt?

Whole School Approach 1. De groep 2. De individuele leerling 3. Het team (incl. leiding) 4. de individuele docent 5. de ouders (alles went ook een adolescent)

Beïnvloeden van het gedrag van leerlingen kan op twee momenten: Preventief Operatief

Preventief

(mbv regels en routines) 1. bied structuur (mbv regels en routines)

2. Steun elkaar

Gedragsverandering in gezinnen Prof. Dr. A. Lange Gedragsverandering in gezinnen

De perverse triade * Toe dan maar … * Voor deze ene keer …. * Eigenlijk mag het niet, maar …. * Van mij of bij mij mogen jullie wel ... (dat wil zeggen: zonder consequenties)

3. hou vol en haaf hand

Operatief

van onprettig naar onwettig Soorten gedrag van onprettig naar onwettig onprettig-lastig-belangrijk-onwettig

Wat kun je doen bij lastig gedrag?

Wat kun je doen bij belangrijk probleem gedrag Wat kun je doen bij belangrijk probleem gedrag? => direct en directief

71 manieren om iets te doen

Als je kleine dingen groot maakt, heb je minder grote dingen

Zorg dat leerlingen veel te doen hebben

Wil ik dit gedrag x 20? Nee? Doe er dan zsm wat aan! Vraag je af: Wil ik dit gedrag x 20? Nee? Doe er dan zsm wat aan!

Gewenst gedrag belonen

Non-verbaal (over afstand) Een vraag stellen (responsief) Positief bekrachtigen Impliciete suggestie Aanwijzing geven (directief) Voor een keuze stellen Mogelijke straf in het vooruitzicht stellen Isoleren Je zin onderbreken Tactisch kort negeren Non-verbaal (over afstand)

Kwaad worden NB. Wees niet jezelf: wees professioneel

Straffen