Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Hoe wordt gewenst gedrag van leerlingen uitgelokt?
Whole School Approach 1. De groep 2. De individuele leerling 3. Het team (incl. leiding) 4. de individuele docent 5. de ouders (alles went ook een adolescent)
Beïnvloeden van het gedrag van leerlingen kan op twee momenten: Preventief Operatief
Preventief
(mbv regels en routines) 1. bied structuur (mbv regels en routines)
2. Steun elkaar
Gedragsverandering in gezinnen Prof. Dr. A. Lange Gedragsverandering in gezinnen
De perverse triade * Toe dan maar … * Voor deze ene keer …. * Eigenlijk mag het niet, maar …. * Van mij of bij mij mogen jullie wel ... (dat wil zeggen: zonder consequenties)
3. hou vol en haaf hand
Operatief
van onprettig naar onwettig Soorten gedrag van onprettig naar onwettig onprettig-lastig-belangrijk-onwettig
Wat kun je doen bij lastig gedrag?
Wat kun je doen bij belangrijk probleem gedrag Wat kun je doen bij belangrijk probleem gedrag? => direct en directief
71 manieren om iets te doen
Als je kleine dingen groot maakt, heb je minder grote dingen
Zorg dat leerlingen veel te doen hebben
Wil ik dit gedrag x 20? Nee? Doe er dan zsm wat aan! Vraag je af: Wil ik dit gedrag x 20? Nee? Doe er dan zsm wat aan!
Gewenst gedrag belonen
Non-verbaal (over afstand) Een vraag stellen (responsief) Positief bekrachtigen Impliciete suggestie Aanwijzing geven (directief) Voor een keuze stellen Mogelijke straf in het vooruitzicht stellen Isoleren Je zin onderbreken Tactisch kort negeren Non-verbaal (over afstand)
Kwaad worden NB. Wees niet jezelf: wees professioneel
Straffen