Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ
Netwerken en samenwerken = inspanning, moeite, daad verrichten, plaats waar gewerkt wordt, bezig zijn! Gaat langzaam, maar kan ontzettend effectief zijn!
Proces van het gunnen! Gunnen Vertrouwen Mogen Kennen
Kennismaking Opdracht: Zoek een persoon die u nog niet kent en stel u aan hem/haar voor (kort 2 minuten). Daarna stelt de ander zich voor.
Kennismaking Opdracht: Zoek een persoon die u nog niet kent en u stelt die persoon die u net gesproken heeft aan een andere persoon voor (kort 3 minuten). Na 3 minuten andersom!
U hebt net kennisgemaakt met een ander persoon. Was het verhaal voor u: Heel duidelijk, helder en u weet waar u die ander voor kunt gebruiken Niet helemaal duidelijk, vaag, weet het ongeveer maar niet precies etc Niet duidelijk
U hebt net kennisgemaakt met een ander persoon U hebt net kennisgemaakt met een ander persoon. Kent u zijn/haar naam nog: Ja Ja, door het visitekaartje Nee
Belang van goede 1e indruk, hoe kun je zorgen voor een goede 1e indruk: zorg voor een goede pitch!...
Wat is belangrijk? De voorbereiding De 1e indruk/uitstraling Hoe je eruit ziet (non-verbaal) Hoe je praat (vocaal) Wat je zegt (verbaal) Maak oogcontact Neem mensen mee in je verhaal Doe het met PASSIE
Voorwaarden: doe het met PASSIE P = Persoon(lijk)/Pro-actief A = Aandacht/Actiegericht S = Smile S = Snelheid I = Inleving/Interesse E = Enthousiasme/Einddoel
Geef antwoord op de vraag: wat doe je? Oorsprong ligt bij Henry Ford over financiele aanvragen voor investeringen. Men kreeg de kans om ten tijde van de lift naar het kantoor van Henry Ford om kort en bondig te vertellen wat je wilde. Was het interessant mocht je mee naar zijn kantoor, en anders kon je weer met de lift naar beneden zonder resultaat. Geef antwoord op de vraag: wat doe je?
Tips voor de ideale boodschap Benoem: Wie je helpt met jouw oplossing (DOELGROEP); Het probleem of behoefte van je doelgroep; De oplossing die je daarvoor hebt; Wat jouw oplossing oplevert. Call to action Tip: Maak gebruik van concrete praktijkvoorbeelden! Tips vanuit de groep op flip-over schrijven Let op vakjargon Geef een voorbeeld Begin met humor Naam aan het einde noemen Prikkel Houd het kort Werk met een voorbeeld Let op met vakjargon
Call to action “Als je ook in mijn idee gelooft, en samen met mij dit verder wilt ontwikkelen, dan kom ik nu graag met jou in gesprek.” Standwerkers op markten.
What’s in it for me? Boodschap moet kort, duidelijk, concreet en vooral nieuwsgierig maken!
Waar het bij netwerken om draait is dat dit een specifieke doel moet dienen!. Het moet gericht zijn op het geven en krijgen van informatie om het gestelde doel sneller te bereiken dan zonder het netwerken en om elkaar te ondersteunen in de zakelijke carrière. Netwerken kost tijd en energie. Netwerken is een werkwoord, een bezigheid, waarbij je in het begin wel even gebruik maakt van mensen die je kent. Maar al gauw telefoneer, mail en praat je met mensen die je helemaal niet kent, mensen die (nog) niet in je adressenboekje voorkomen, maar die je via, via hebt leren kennen. Voor dat je het weet ben je in gesprek met de juiste persoon, die je graag wilde spreken en die zo onbereikbaar bleek. Wanneer je meer wilt presteren en meer succes wilt hebben dat hoef je dat niet helemaal in je eentje te doen. Anderen kunnen je daarbij helpen en willen dat vaak ook. Ze doen het graag als ze denken dat jij het waard bent en dat jij hun vertrouwen waard bent. Netwerken en relaties onderhouden is een kunst en een sport- een die niet geschikt is voor ongeduldige ondernemers of verkopers die snel geld willen verdienen. Je hebt vast wel eens gehoord dat er maar 6 schakels zitten tussen jou en alle andere wereldbewoners. Je bent dus in feite maximaal 6 telefoontjes verwijderd van wie dan ook. Bedenk voor jezelf met wie je graag in contact zou willen komen. Waarschijnlijk ken je wel iemand die iemand kent die weer iemand kent die hem of haar aan de telefoon kan krijgen. Dat zijn dus maar 3 schakels.
Sociale media is het andere netwerken Sociale media is het andere netwerken. Hierdoor worden de afstanden nog korter en je krijgt een beter beeld wie wie kent.
Een loslopende hond vindt altijd wat! Als u weet wat u zoekt en weet wat u wilt, en u neemt een beetje risico, dan…….. Een loslopende hond vindt altijd wat! Als je wilt netwerken moet je een doel hebben wat je zoekt, wat je wilt. Wanneer je dit voor jezelf helder hebt, zul je merken dat je het ook gaat vinden. Een groot voordeel van het netwerken is dat je met allerlei vragen wordt geconfronteerd uit de markt. Hierdoor zul je merken dat er vragen zijn/behoefte is uit de markt, waar jij wel een antwoord op weet. Dat kan een begin zijn van een nieuw product/dienst of nieuwe samenwerkingen.
Kennismaking Opdracht: Zoek een persoon die u nog niet kent en vertel hem/haar uw verhaal (passie, hobby, iets wat u belangrijk vindt). Het mag dus niet gaan over uw werk/beroep! Na 5 minuten mag uw gesprekspartner.
Tips Kennen, mogen, vertrouwen en dan gunnen! Wees open Zie je gesprekpartner niet als prooi! Wees geïnteresseerd in een ander! Geven is effectiever dan vragen Netwerken kun je altijd en overal doen Eerst luisteren (LSD) Investeren in relaties Kennen, mogen, vertrouwen en dan gunnen!
ECHT NETWERKEN HET WERKT !!! WERKT ECHT!!! www.rozgroep.nl