Strategisch support Management support Strategie Tactisch support

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Releasebeleid Portal Tjalda Postma. Inventarisatie Gebruikers- overleg SCI Per mail / telefoon Beoordeling Realisatie In productie Wet inburgering Releaseproces.
Advertisements

de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Systems Engineering 24 april 2007.
Business concept SMART-consultants
Inventarisatie Werkkostenregeling (WKR)
1 Kader Deel I Positionering Deel III Organisatie -aspecten Deel II Afstemming tss. onderdelen van organisatie, klant & dienstenconcept = interne oriëntatie.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Facility management en inkoop
Les 1 M&O.
IIM Information Infrastructure Management
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Business Marketing Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Behoeftemanagement - jaarcyclus Evalueren Huidig jaar Vorig jaar Komend jaar Afwegen en beslissen Opstellen behoefteplan (laten) uitvoeren behoefteplan, bewaken en bijstellen sept/okt Inventari-seren

Inventarisatie voor behoefteplan komend jaar Wensen voor aanpassing Bedrijfsproces 1 Huidige operatie Uit te voeren wensen Doorgaande operatie Bedrijfsproces 2 Bedrijfsproces 3 Organisatiebrede strategische aanpassingen

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Behoeftemanagement - scoringslijst Voorstel: ………………………………….. Score Weging Totaal Bijdrage aan bedrijfsstrategie 1-10 5 Bijdrage aan effectiviteit 3 Bijdrage aan efficiency Kans op financiële schade 1-7 Kans op imagoschade Vereisten vanuit interne kaders 1-5 …. Totaalscore:

Behoeftemanagement - Aanpassen jaarplan Nieuw voorstel (project / behoefte) Scoren Hoger dan laagste op lijst? nee Opnemen in volgend jaarplan ja Voorstel maken met consequenties lopende werkzaamheden Akkoord? nee Opnemen in volgend jaarplan ja Nieuwe lijst vaststellen Uitvoeren, evt. temporiseren weggevallen onderdelen

Relatie behoefteplan - PDC Huidige jaar Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Product-Diensten catalogus Producten: Diensten: Komend jaar

Behoeftemanagement - Aanpassen PDC Verzamelen data product / dienst Aanpassing (voortkomend uit behoefteplan) Publiceren aangepaste PDC Goed- gekeurd? nee ja Aanpassen PDC Nazorg

Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Voortschrijdend behoefteplan toevoegen Afgerond kwartaal Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Nieuw kwartaal afvoeren

Uitvoering van behoefteplan kan leiden tot andere verhoudingen in budgetten en capaciteitsplanningen uitvoering jaarplan Aanpassingen (40%) Aanpassingen (35%) Operationele werkzaamheden (65%) Operationele werkzaamheden (60%) jaar X jaar X + 1

Creatie eerste versie PDC 1. Present Mode of Operation Template 2. Inventarisatie huidige beschrijvingen 5. Integratie 3. Inventarisatie huidige afspraken gebruikers Voortgangsbewaking 6. Zoek en vul “witte vlekken” 4. Inventarisatie huidige contracten leveranciers 7. Afstemming op strategie 8. Evaluatie & afronding