Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
situationeel leiderschap
Visual Knowledge Building
Autisme en Mindmap Thuis en op School
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
“Een reis naar Licht”.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Vrijwilligers & motivatie
Logical Framework Approach
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
ADP tussenopdracht Naam: Pieter Hoekstra Klas: GDD1A Datum: 20 maart, 2010 Module: D&R, Action Design Principles Docent: Karel Millenaar Planet game.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
April ’17.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Leerstijlen KOLB SJM.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
In the loop Game: introduction on Circular Economy
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Motiveren: de ins en outs!
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
What is the meaning of? Student centered learning
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Kluwer The end of Publishing
SHEQ SHQ.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
SKILL GAMES JO8, JO9, JO10 & JO11.
Om de PowerPoint te starten:
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Transcript van de presentatie:

Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel? Nick Degens & Eelco Braad

Nick Degens // Eelco Braad Hanzehogeschool Groningen – Game Design & Development Voorstellen drs. Eelco Braad Senior Lecturer Game Design & Development Hanze University of Applied Sciences Groningen PhD Candidate TU Eindhoven

Rekenen Voorbeeld 12 + 24 = 13 + 17 = 18 + 9 = 19 + 19 = 36 V 30 V 37 X 38 V Voorbeeld: rekenen met goed/fout, score, tijd en punten. Simpel toch? Score: 3 van de 4 goed 34 seconden 124 punten

Rekenen Voorbeeld 2 + 7 = 7 + 5 = 9 + 4 = 3 + 6 = 9 V 12 X 16 V 9 X 9 15 16 12 Voorbeeld: rekenen met goed/fout, score, tijd en punten. Toch niet zo simpel? (dit is rekenen in basis-7; hoe educatief is dit spel eigenlijk) Score: 0 van de 4 goed 58 seconden 0 punten

Rekenen Voorbeeld

Leerdoelen // Motivatie Educatieve Games Educatieve games proberen een gebruiker te helpen bij het bereiken van bepaalde leerdoelen. De motivatie die games kunnen bieden wordt gebruikt om gebruikers door de leerstof heen te leiden. Eén van de vragen waar in de afgelopen jaren veel aan wordt gewerkt, is in hoeverre zulke educatieve games hun doelen bereiken; hoe ontwerp je een game die zowel leerzaam als motiverend is? Er is echter weinig consensus onder onderzoekers over deze vraag; de conclusie is al snel: soms werkt het wel en soms werkt het niet. Eén ding is wel duidelijk: het is gemakkelijker om een educatief spel te maken, dan om deze goed te evalueren.

Effecten Educatieve Games In sommige wetenschappelijke studies worden succesvolle resultaten gerapporteerd over het effect van educatieve games. Andere studies geven, in vergelijking met traditionelere methoden, geen of zelfs een negatief resultaat. Eén van de vragen waar in de afgelopen jaren veel aan wordt gewerkt, is in hoeverre zulke educatieve games hun doelen bereiken; hoe ontwerp je een game die zowel leerzaam als motiverend is? Er is echter weinig consensus onder onderzoekers over deze vraag; de conclusie is al snel: soms werkt het wel en soms werkt het niet. Eén ding is wel duidelijk: het is gemakkelijker om een educatief spel te maken, dan om deze goed te evalueren.

Educatie // Game Design Educatieve Games Motivationele en educatieve aspecten komen samen in het spel, teneinde de gebruiker te ondersteunen. motivatie educatie Bij het ontwerpen van een educatieve game komen twee belangrijke disciplines bij elkaar: educatie en game design. Hierbij staat centraal dat iemand (de leerling ofwel de speler) iets leert (het zogenaamde leerdoel) en de manier waarop er wordt geleerd (spelmechanieken). Educatieve Game gebruiker

Spelers vs. Spel Educatieve Games Speler vs. Spel: Als deze twee niet goed op elkaar aansluiten, zal er weinig effect geboekt worden op het gebied van motivatie. Dit komt vaak voor bij traditionele edu-games, waarbij er veel nadruk gelegd wordt op het leren en weinig nadruk op de entertainmentwaarde. (btw dit is mijn nichtje die me inmaakt met Monopoly; ik was niet zo gemotiveerd maar zij des te meer – zijvraag: wat voor (morele) leerdoelen heeft Monopoly eigenlijk)

Leerdoel vs. Speler Educatieve Games Leerdoel vs. Speler: Als het leerdoel meer kennis vereist van de speler dan dat deze heeft, dan zal het moeilijk worden voor de speler om iets te leren van het spel. Dit gebeurt vaak bij spellen die op zichzelf staan, waarbij de leerling te weinig ondersteuning krijgt om zelfstandig problemen op te lossen. (e.g. a number of examples where we can discuss learning goals and how the player perceives them or is able to meet them)

Spel vs. Leerdoel Educatieve Games Spel vs. Leerdoel: Als het leerdoel niet geïntegreerd wordt in de acties van het spel, dan is het waarschijnlijk dat de speler er minder van leert. Dit gebeurt vaak bij spellen waarbij de leerdoelen er als het ware opgeplakt zijn; de acties van de spelers zijn dan niet gerelateerd aan het leerdoel.

User // Game // Learning Educatieve Games In het ontwerpen en ontwikkelen van educatieve games wordt vaak informeel rekening gehouden met deze integratie; er wordt wel een uitgebreid overzicht gemaakt van het spelontwerp (en de motivationele aspecten), maar de andere twee aspecten blijven achter. Ook de integratie tussen de drie elementen wordt maar ten dele benut.

Hear Here Educatieve Games In HearHere hebben we daarom gekozen voor een vermakelijke verhaallijn die de speler leidt van eenvoudig onderscheid in geluiden tot een complex navigatiescenario waarin alle doelen naar voren komen. In een eerst evaluatie bleek bovendien de besturing een belangrijk aandachtspunt: spelers hadden moeite om, zonder visuele terugkoppeling, zich een beeld te vormen van hoe hun karakter door het spel beweegt.

Health City: The Game Educatieve Games Binnen het spel Health City Fitness: The Game was de doelstelling om medewerkers van een fitnesscentrum te trainen in het prioriteren van de juiste taken nadat de verschillende functies binnen de organisatie werden samengenomen. Hier was de kunst om een uitdagend concept neer te zetten dat, via de entertainmentwaarde van de game, de juiste keuzes bij de speler zou kunnen overbrengen.

Slot Educatieve Games Educatieve games kunnen dus best ingezet worden als leermiddel, maar het is dan wel belangrijk om ze op een goede manier op te zetten.

End