Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Passend onderwijs.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Het proces van resultaatafspraken maken
In het bestuursakkoord
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
VVE-bestandsopname Tussenrapportage medio 2011: m.n. G4 en G27.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
De toekomst van de voorschool Onderzoek en advies naar de toekomst van voorschoolse voorzieningen in de gemeente Hengelo IJsbrand Jepma & Berend Schonewille.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
VVE-bestandsopname Stand van zaken: mei Hoofdlijnen VVE-’geschiedenis’ Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) - Vóór 2000 (ongeveer) De Voorschool:
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, 10 september 2013.
Presentatie harmonisatie peuterspeelzaalwerk gemeente Brunssum 6 september 2016.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Inhoud Voorstellen Actualiteiten Besluit basisvoorwaarden ve
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Het opzetten van een VVE-monitor
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
GOAB ondersteuningstraject
Verschillen in onderwijskansen
Kwaliteitszorg les 3.
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Harmonisatie: wat zijn de gevolgen voor peuters?
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Inhoud - Actualiteiten - Nieuwe bekostigingssystematiek - Vragenronde.
Kenniskring GOAB regio noord
Kenniskringen GOAB regio noord
Kenniskringen GOAB regio Veluwe / Flevoland
Eerst een felicitatie! Kwaliteit VVE sterk gestegen!
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast Kenniskring Noord Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast

Agenda Welkom en kennismaken Ondersteuningsprogramma 2017-2020 Actuele ontwikkelingen goab Actueel vve Harmonisatie Kwaliteitszorg in vve Wvttk Evaluatie Sluiting en lunch

Ondersteuningsprogramma 2017-2020 3 bijeenkomsten van de kenniskring; Themabijeenkomsten landelijk; Werklabs voor starters; Expertbijeenkomsten; Brochures ‘Financiële agenda’ en ‘ouderbetrokkenheid’; Maatwerk Nieuwe website vanaf 5-10: www.goab.eu

Actuele ontwikkelingen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2018 2018: beleidsarme verlenging; Overzicht indicatieve bedragen; 11 % korting basisbedrag; Geen korting 3F; Geen korting kwaliteitsimpuls kleinere gemeenten; Gemeenten buiten G37 en G86 hebben weinig last van de korting; Overheveling oab-middelen naar 2018 mogelijk.

Actuele ontwikkelingen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid CBS-indicator: meerdere criteria; ROB gevraagd om advies over verdeling toekomstige oab-middelen (herverdeling en overgangsperiode); Oab controversieel verklaard in Tweede Kamer; Nieuw Kabinet neemt besluit over de bekostigingssystematiek.

Interdepartementaal beleidsonderzoek ‘Onderwijsachterstandenbeleid, een duwtje in de rug?’ Onderzoeksvragen: In hoeverre is de huidige inzet tbv gelijkere kansen voor jongeren en het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden optimaal? Op welke manieren kan de effectiviteit bij gelijke middelen vergroot worden? Hoe kunnen publieke middelen doeltreffender en doelmatiger worden ingezet?

IBO conclusies: Doel is ambitieus; Verschillende doelgroepdefinities; Afgenomen budget met versnippering; Verdelingssystematiek sluit niet aan op risico van achterstanden; Sturing vanuit het Rijk is beperkt; Inzicht in de effectiviteit van de interventies is beperkt; Overgangen zijn kwetsbaar; Kwaliteit van de professionals is aandachtspunt.

Kabinetsreactie op IBO: Ontwikkelingen uitgaven onderwijsachterstanden: 2010: scholen 425 mln gemeenten 240 2017: scholen 280 gemeenten 366 2020: scholen 260 gemeenten 316 Doorlopende leerlijnen; Oormerken van oab-gelden in schoolplan optie; Handhaven definitievrijheid doelgroep door gemeenten; Inspectie inventariseert doelgroepdefinitie en rapporteert in jaarverslag 2016-2017.

Actueel vve: 2 wetsvoorstellen door beide Kamers aangenomen: Innovatie en kwaliteit kinderopvang; Harmonisatie; Besluit ‘Basisvoorwaarden voorschoolse educatie’: Taaleis 3 F “Mondelinge taalvaardigheid en lezen” Ve in beleidsplan en evaluatieverplichting Bewijs van scholing en opleidingsplan beroepskracht ve Besluit Innovatie en kwaliteit kinderopvang: leidster-kindratio bij baby’s naar 1 op 3 (invoering uitgesteld) Beroepskracht hbo per 1-1-2019

Harmonisatie: Inventarisatie van stand van zaken: Wie is klaar? Wie zit er middenin? Wie begint? Hoe is het met de organisatie(s) voor peuterspeelzaalwerk gegaan? Hoe peuteropvang gedefinieerd? Hoe georganiseerd? Via schoolbesturen, kinderopvang of anders? Welke financiële gevolgen voor de gemeente? Wat zijn de grootste knelpunten? Hoe aansturing vve vanuit de gemeente geborgd? Waar ligt de coördinatie vve? Hoe staat het met het bereik van peuters van niet-werkende ouders en kostwinnersgezinnen? (Asschergelden) Informatie KOT-ouders in relatie tot vve-subsidie en belastingdienst?

Handreiking kwaliteitszorg vve Oberon/CED-groep, 2017 Handreiking beoogt gemeenten te ondersteunen om de kwaliteitszorg vve verder te ontwikkelen. Aanleiding is de bevinding van de Onderwijsinspectie dat bij het toezicht op vve is gebleken dat kwaliteitszorg voor veel gemeenten een verbeterpunt is.

Handreiking kwaliteitszorg vve Uitgangspunten Kwaliteitszorg richt zich op processen en resultaten. Hoe komen de resultaten tot stand? Kwaliteitszorg kenmerkt zich door een systematische aanpak. Wat heb je wanneer, hoe en waarom gedaan? Kwaliteitszorg gaat niet alleen om huidige kwaliteit maar beoogt ook het verbeteren van vve. Het is een cyclisch proces. Kwaliteitszorg vve is het systematisch en cyclisch werken aan het meten, borgen en verbeteren van de kwaliteit van vve.

Handreiking kwaliteitszorg vve Waarom kwaliteitszorg? Wettelijke taken vve: Voldoende aanbod voor de doelgroep; Bereik; Toeleiding; Doorlopende leerlijnen; Resultaten; Jaarlijks overleg; Toezicht Inspectie: was waarderingskader vve; is nu onderzoekskader ‘De gemeente kan..’ ipv ‘De gemeente dient..’ Ambities van gemeente (raad en college)

Handreiking kwaliteitszorg vve Kwaliteitscyclus Systematisch evalueren en verbeteren van vve op gemeentelijk niveau door plan, do, check en act: Plan: afspraken maken (inclusief verantwoording); Do: uitvoering; Check: tijdig nagaan of middelen worden besteed zoals afgesproken en welke resultaten worden behaald; Act: vertalen van bevindingen in verbeterafspraken.

Handreiking kwaliteitszorg vve Kwaliteitscyclus Voorbeeld Zicht op bereik Aantal doelgroeppeuters in de populatie (registratie indicaties vve/consultatiebureau); Aantal doelgroeppeuters dat deelneemt aan vve (registratie doelgroeppeuters in vve door uitvoerende org.) Peilmomenten (bv 1 okt. en 1 jan.) Mogelijke uitbreidingen: gegevens per wijk, kern, leeftijd, verblijfsduur. Tip: afspraken met andere gemeenten samen als het om een uitvoerende regionale voorziening gaat (o.a. ggd).

Handreiking kwaliteitszorg vve Interne kwaliteitszorg ve-locaties Ambivalentie bij gemeenten (niet op de stoel van de uitvoering gaan zitten); Inspectie doet niet meer aan regulier bezoek alle vve-locaties en werkt ‘signaalgestuurd’; Ggd komt jaarlijks langs bij ve-locaties en kijkt vooral naar pedagogische aspecten; Gemeente kan vve-organisaties vragen hoe de interne kwaliteit geëvalueerd wordt (bv in subsidieafspraken een zelfrapportage van de ve-organisaties vast te leggen). Instrumenten: interne audit, visitatie, kijkwijzer.

Handreiking kwaliteitszorg vve Kwaliteitszorg vve bij vroegscholen Gemeentelijke rol tav vroegscholen wezenlijk anders; Geen zeggenschap over uitvoering (het ‘hoe’); Doorgaande lijn biedt mogelijkheden (warme overdracht, kindvolgsystemen); Subsidievoorwaarden bieden geen soelaas: zoeken naar kwaliteitsdialoog; Resultaatafspraken vroegschools.

Tenslotte, Wat is niet aan de orde geweest? Wat neem je mee? Evaluatieformulieren Met dank voor de gastvrijheid van de gemeente Hoogeveen! Tijd voor de lunch!