Bunnik, 13-10-2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Advertisements

Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Inleiding Regionale Stuurgroep
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Inleiding Landelijk platform
De toekomst van het vmbo
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Het mes snijdt aan twee kanten
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Studieadviesregeling
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
Het jaar van de waarheid!
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Het jaar van de waarheid!. Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Workshop experimenten in het mbo
Kennis delen.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Kennis delen.
Aan de slag.
Kennis delen.
Kennis delen.
niveau-adviezen en klassenindeling
Kiezen voor keuzedelen
RECRON Keuzedeel Leisure Leefstijlen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Profiel- en keuzedelen kiezen
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Transcript van de presentatie:

Bunnik, 13-10-2017

Intern ook wel ‘Mister keuzedelen! SintLucas geeft een kijkje in haar keuzedelen-keuken onder het motto: doe er je voordeel mee! Frank Heezemans Senior onderwijsadviseur Intern ook wel ‘Mister keuzedelen!

3/31

Locatie Eindhoven VMBO en MBO 2900 studenten MBO 480 leerlingen VMBO Vakinstelling Locatie Boxtel MBO Locatie Eindhoven VMBO en MBO 2900 studenten MBO 480 leerlingen VMBO 352 medewerkers Ziekteverzuim 4,5% 4/31

5/31

6/31

7/31

8/31

9/31

Etalageconferentie in 29-01-2016: Proces om te komen tot aanbod keuzedelen 10/31

Etalageconferentie in 29-01-2016: Proces om te komen tot aanbod keuzedelen 11/31

Etalageconferentie in 29-01-2016: Gepland 70 keuzedelen 16 zelf ontwikkelen 12/31

Onderweg met keuzedelen 13-10-2017: Stand van zaken mbt keuzedelen Kaders voor het onderwijs en examinering Het proces van keuze voor een keuzedeel tot aan examinering van het keuzedeel. Communicatie over aanbod keuzedelen (per opleiding en SintLucas-breed) De eerste resultaten van de studenten Dilemma's/Vragen 13/31

Stand van zaken 68 keuzedelen: In het aanbod van SintLucas: NJ 2016 1 VJ-2017 5 NJ-2017 11 VJ-2018 19 NJ-2018 18 VJ-2019 8 NJ-2019 6 Over alle opleidingen worden 79 keuzedelen aangeboden Enorm beroep op ontwikkelcapaciteit onderwijs en op toetsconstructeurs: examens inspectieproof 14/31

Stand van zaken 68 keuzedelen: Keuzedelen bij meerdere opleidingen aangeboden: Audiovisueel Vormgeven Experimenteren met materialen en technieken Foto-Styling Infographics en uitleganimaties Inleiding in de fotografieproductie Mobile application development Ondernemerschap MBO Oriëntatie op ondernemerschap Verdieping software Voorbereiding HBO De gele keuzedelen zijn de enige generieke keuzedelen die op SintLucas worden aangeboden. 1 15/31

Kaders voor het onderwijs en examinering: SintLucas kiest voor het aanbieden van arrangementen met uitgestelde keuzen. SintLucas kiest hiervoor om deze redenen: Er worden de komende jaren nog keuzedelen door SintLucas en collega-scholen ontwikkeld die wij ook aan onze studenten willen aanbieden. Arrangementen vergroten de haalbaarheid-uitvoerbaarheid-betaalbaarheid-organiseerbaarheid (=HUBO) 16/31

Kaders voor het onderwijs en examinering: SintLucas biedt keuzedelen aan als herkenbare eenheden in het curriculum. Organisatorische richtlijnen zijn: 112/224 BOT per keuzedeel van 240/480 De 112/224 BOT wordt gerealiseerd tijdens 2 dagdelen gedurende 16/32 weken De examinering binnen de geplande BOT, richtlijn 4 of 8 dagdelen (240 of 480) 3. Elk keuzedeel heeft een eigen examenplan met examenonderdelen en beoordelingsmodellen. We hanteren als mogelijke uitslagen: Onvoldoende – Voldoende – Goed. 17/31

Kaders voor het onderwijs en examinering: Op het diploma worden alleen de keuzedelen vermeld die met een voldoende of goed zijn beoordeeld. Op de resultatenlijst staan alle keuzedelen die de student heeft gedaan met het behaalde resultaat. Keuzedelen kunnen uit verschillende soorten leereenheden bestaan (bpv, projecten, modules, trainingen, specials). Het overzicht van keuzedelen die op SintLucas worden aangeboden worden schematisch op het portaal gecommuniceerd met een link naar de bijbehorende leereenheid. 18/31

Kaders voor het onderwijs en examinering: Studenten mogen meer keuzedelen volgen dan minimaal is vereist. Bij de ontwikkeling van het onderwijs voor een keuzedeel gaat de ontwikkelaar uit van een volle groep van 32 deelnemers. Als dit niet past in het keuzedeel moet dit van te voren met motivatie worden gemeld bij team onderwijs die daar een beslissing over neemt. Uitzonderingen worden getoetst aan HUBO. 19/31

Het proces van keuze voor een keuzedeel tot aan examinering van het keuzedeel: 2 20/31

Communicatie over aanbod keuzedelen per opleiding: 21/31

Communicatie over aanbod keuzedelen SintLucas: Ook mededelen dat we in de toekomst alle keuzedelen open willen stellen en alleen niet mogelijk wordt vermeld daar de over-lap-checker dit aangeeft! 3 22/31

De eerste resultaten van de studenten: 23/31

De eerste resultaten van de studenten: 24/31

De eerste resultaten van de studenten: 25/31

De eerste resultaten van de studenten: 398 4 26/31

Dilemma’s/Vragen Het keuzedeel ‘Infografics en uitleganimaties’ wordt op verschillende momenten bij twee verschillende opleidingen aangeboden. Bij de een echt verdiepend, bij de andere meer verbredend. Toch hetzelfde examen? 1 27/31

Hoe staat uw organisatie hier in? Dilemma’s/Vragen SintLucas wil zoveel mogelijk maatwerk bieden aan haar studenten. Ook al betekent dit extra budget voor ontwikkelwerk. Hoe staat uw organisatie hier in? 2 28/31

Hoe ver is jullie organisatie met: De communicatie over keuzedelen? Dilemma’s/Vragen Hoe ver is jullie organisatie met: De communicatie over keuzedelen? Een inschrijfsysteem? Een registratiesysteem? 3 29/31

8% Afwezig bij de examinering! Wat zijn jullie ervaringen? Dilemma’s/Vragen 8% Afwezig bij de examinering! Wat zijn jullie ervaringen? 4 30/31

Heeft u nog tips of adviezen voor SintLucas? ADVIES Heeft u nog tips of adviezen voor SintLucas? f.heezemans@sintlucas.nl 31/31