Kennis delen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Ondernemerschap in het mbo
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Stages Keuzen en kansen.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Gespreksvaardig-heden
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Het jaar van de waarheid!
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Niets is wat het lijkt.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Hoe leren professionals?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Studieloopbaanbegeleiding
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Kennis delen.
Bunnik,
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Profiel- en keuzedelen kiezen
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Honours programma: voor wie
Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Kennis delen

Keuzedeel voorbereiding hbo Oktober 2017

Convenant

Doel van dit keuzedeel De student Doorloopt een keuzeproces om te komen tot een gefundeerde en gemotiveerde keuze Ervaart hoe het is om te studeren in het hbo door met andere mbo studenten samen te werken in een projectgroep aan een casus Reflecteert op zijn capaciteiten, motieven en loopbaanoriëntatie De essentie van het keuzedeel is competentie-ontwikkeling van de toekomstige hbo student en NIET het wegwerken van deficiënties.

Organisatie

Doorstroom van mbo naar hbo in de regio hogeschool 2012 2013 2014 2015 2016 Avans 3.751 3.878 3.799 3.585 3.916 Fontys 4.473 4.779 4.763 4.244 4.206 Has 301 274 239 312 H.Zeeland 476 500 519 474 464 NHTV 719 813 779 688 Zuyd 1.482 1.397 1.363 1.244 1.259 Eindtotaal 11.202 11.668 11.497 10.505 10.845

Aan de slag

Vier werkprocessen

Oriëntatie op hbo en beroepen Resultaat Op basis van de oriëntatie kan de beginnend beroepsbeoefenaar een gefundeerde keuze maken voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan. De beginnend beroepsbeoefenaar oriënteert zich op beroepen waarvoor een hbo-niveau vereist is. Hij vormt zich een beeld van deze beroepen en de bijbehorende beroepsperspectieven. Hij kijkt welke opleidingen in aanmerking komen om te gaan volgen. Hij gaat na wat de verschillen tussen de mbo-opleiding en hbo-opleiding zijn: enerzijds op het gebied van de verwachtingen t.a.v. kennis, vaardigheden en gedrag, anderzijds gericht op de verschillende loopbaanperspectieven. Hij onderneemt verschillende activiteiten (zoals gesprekken voeren, informeren naar instroomeisen en voorlichtingsbijeenkomsten volgen) om te achterhalen of een hbo-opleiding en beroep bij hem past en voor hem haalbaar is.   Resultaat Op basis van de oriëntatie kan de beginnend beroepsbeoefenaar een gefundeerde keuze maken voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan. Gedrag - Toont interesse in het hbo-beroepenveld en in hbo-opleidingen: zet zich in om informatie te verzamelen. - Maakt een duidelijke beslissing over een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan, toont vertrouwen en verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze. De onderliggende competenties zijn: Beslissen en activiteiten initiëren, Leren.

Oriëntatie op hbo en beroepen Uitgangspunten: De student heeft al of nog niet een keuze gemaakt voor doorstuderen aan het hbo. Dat is de reden dat hij/zij dit keuzedeel volgt. Het deelnemen aan open dagen, het kiezen van de juiste sector binnen het hbo, zijn zaken die in het reguliere curriculum van het mbo geprogrammeerd worden in het kader van LOB-activiteiten. Werkproces 1 borduurt voort op het specifieker oriënteren op een opleiding binnen het hbo. De beginnend beroepsbeoefenaar oriënteert zich op beroepen waarvoor een hbo-niveau vereist is. Hij vormt zich een beeld van deze beroepen en de bijbehorende beroepsperspectieven. Hij kijkt welke opleidingen in aanmerking komen om te gaan volgen. Hij gaat na wat de verschillen tussen de mbo-opleiding en hbo-opleiding zijn: enerzijds op het gebied van de verwachtingen t.a.v. kennis, vaardigheden en gedrag, anderzijds gericht op de verschillende loopbaanperspectieven. Hij onderneemt verschillende activiteiten (zoals gesprekken voeren, informeren naar instroomeisen en voorlichtingsbijeenkomsten volgen) om te achterhalen of een hbo-opleiding en beroep bij hem past en voor hem haalbaar is.   Resultaat Op basis van de oriëntatie kan de beginnend beroepsbeoefenaar een gefundeerde keuze maken voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan. Gedrag - Toont interesse in het hbo-beroepenveld en in hbo-opleidingen: zet zich in om informatie te verzamelen. - Maakt een duidelijke beslissing over een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan, toont vertrouwen en verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze. De onderliggende competenties zijn: Beslissen en activiteiten initiëren, Leren.

Oriëntatie op hbo en beroepen Inhoud WP1 Kernkwaliteitenspel Kies Actief Interview met hbo student Motivatiebrief Per vraag ingaan op een voorbeeld uit het werkproces Inhoud Portfolio opdrachten A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar eigen kwaliteiten en uitdagingen, beroepen en beroepsperspectieven en inhoud hbo opleidingen. Kernkwaliteitenspel Kies Actief test Interview hbo-studenten/beginnend beroepsbeoefenaar Onderzoek inhoud van de opleiding   B. Motivatiebrief schrijven met conclusies WIE BEN IK? 1. Speel het kernkwaliteitenspel Speel het kernkwaliteitenspel en ontdek jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. Op te leveren resultaat: Een verslag met beschrijving van jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. 2. Opdracht Kies Actief: Maak de Kies Actief test Op te leveren resultaat: Een print van de uitslag van de Kies Actief test WAT WIL IK?    3. Opdracht interview hbo-student/beginnend beroepsbeoefenaar: Houd minimaal één interview met een student van de hbo-opleiding waarvoor je momenteel zou kiezen. Dit mag ook een hbo-student zijn die net afgestudeerd is. Een interviewverslag met een student van de beoogde hbo-opleiding. WAT PAST BIJ MIJ? 4. Opdracht motivatiebrief met conclusies: Maak een motivatiebrief op basis van de opgedane kennis/ervaringen/verwachtingen in opdracht 1, 2 en 3. Neem hierin de LOB-ervaringen vanuit het mbo mee! Ook voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen, etc. die je hebt bezocht om tot een keuze te komen, benoem je in de brief. Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding? - Wat vind je leuk? - Waarom past deze opleiding bij je? De volgende elementen neem je minimaal mee: - Opdracht 1: kernkwaliteiten - Opdracht 2: Uitslag Kies Actief - Opdracht 3: Interview student hbo - Ervaring LOB-activiteit mbo, open dag, voorlichtingsbijeenkomst, etc.

Informatie verwerken Inhoud WP2 Zoekplan Betrouwbaarheid van informatie Samenvatten Verslag schrijven Argumenteren en presenteren Per vraag ingaan op een voorbeeld uit het werkproces Inhoud Portfolio opdrachten A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar eigen kwaliteiten en uitdagingen, beroepen en beroepsperspectieven en inhoud hbo opleidingen. Kernkwaliteitenspel Kies Actief test Interview hbo-studenten/beginnend beroepsbeoefenaar Onderzoek inhoud van de opleiding   B. Motivatiebrief schrijven met conclusies WIE BEN IK? 1. Speel het kernkwaliteitenspel Speel het kernkwaliteitenspel en ontdek jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. Op te leveren resultaat: Een verslag met beschrijving van jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. 2. Opdracht Kies Actief: Maak de Kies Actief test Op te leveren resultaat: Een print van de uitslag van de Kies Actief test WAT WIL IK?    3. Opdracht interview hbo-student/beginnend beroepsbeoefenaar: Houd minimaal één interview met een student van de hbo-opleiding waarvoor je momenteel zou kiezen. Dit mag ook een hbo-student zijn die net afgestudeerd is. Een interviewverslag met een student van de beoogde hbo-opleiding. WAT PAST BIJ MIJ? 4. Opdracht motivatiebrief met conclusies: Maak een motivatiebrief op basis van de opgedane kennis/ervaringen/verwachtingen in opdracht 1, 2 en 3. Neem hierin de LOB-ervaringen vanuit het mbo mee! Ook voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen, etc. die je hebt bezocht om tot een keuze te komen, benoem je in de brief. Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding? - Wat vind je leuk? - Waarom past deze opleiding bij je? De volgende elementen neem je minimaal mee: - Opdracht 1: kernkwaliteiten - Opdracht 2: Uitslag Kies Actief - Opdracht 3: Interview student hbo - Ervaring LOB-activiteit mbo, open dag, voorlichtingsbijeenkomst, etc.

Samenwerken in projectgroepen Inhoud WP3 Projectmatig werken Rollen in projectgroepen Plan van aanpak Competenties Per vraag ingaan op een voorbeeld uit het werkproces Inhoud Portfolio opdrachten A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar eigen kwaliteiten en uitdagingen, beroepen en beroepsperspectieven en inhoud hbo opleidingen. Kernkwaliteitenspel Kies Actief test Interview hbo-studenten/beginnend beroepsbeoefenaar Onderzoek inhoud van de opleiding   B. Motivatiebrief schrijven met conclusies WIE BEN IK? 1. Speel het kernkwaliteitenspel Speel het kernkwaliteitenspel en ontdek jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. Op te leveren resultaat: Een verslag met beschrijving van jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. 2. Opdracht Kies Actief: Maak de Kies Actief test Op te leveren resultaat: Een print van de uitslag van de Kies Actief test WAT WIL IK?    3. Opdracht interview hbo-student/beginnend beroepsbeoefenaar: Houd minimaal één interview met een student van de hbo-opleiding waarvoor je momenteel zou kiezen. Dit mag ook een hbo-student zijn die net afgestudeerd is. Een interviewverslag met een student van de beoogde hbo-opleiding. WAT PAST BIJ MIJ? 4. Opdracht motivatiebrief met conclusies: Maak een motivatiebrief op basis van de opgedane kennis/ervaringen/verwachtingen in opdracht 1, 2 en 3. Neem hierin de LOB-ervaringen vanuit het mbo mee! Ook voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen, etc. die je hebt bezocht om tot een keuze te komen, benoem je in de brief. Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding? - Wat vind je leuk? - Waarom past deze opleiding bij je? De volgende elementen neem je minimaal mee: - Opdracht 1: kernkwaliteiten - Opdracht 2: Uitslag Kies Actief - Opdracht 3: Interview student hbo - Ervaring LOB-activiteit mbo, open dag, voorlichtingsbijeenkomst, etc.

De casus als middel Inhoud WP2 en 3 Casus om hbo competenties te oefenen: sectorcasus specifieke mbo-hbo casus groepswerkstuk gericht op de voorgenomen hbo studie Mits deze voldoen aan de examineringseisen De casus is het middel om de student, samen met zijn medestudenten, aan de hbo competenties te laten werken. Dat betekent ook dat de doicent daar een andere rol bij speelt dan het traditionele docentschap (Zie profielschets) De projectgroep besluit dat naast de generieke sectorcasussen ook specifiekere doorstroomcasussen mogelijk zijn mits aan de voorwaarden voldaan wordt: Onderzoekskader 2017, waarbij voldaan wordt aan de portretten m.b.t. de uitvoering van het onderwijs uit het Onderzoekskader mbo 2017 (versie 10 oktober 2016) hoofdstuk 3 Waarderingskader Examinering uniform op basis van het vastgestelde format regio Zuid (portfolio, rubric), rekening houdend met het Onderzoekskader 2017 Hoofdstuk 4 Conform Handleiding sectorontwikkelgroepen keuzedeel K0125 Voorbereiding hbo 21062016 Verplichting om de casus te delen met de andere partners in regio Zuid

Sectorcasussen Economie – Van Zuylen bakfietsen Landbouw – De dierentuin, buiten de hokjes denken Mens en Maatschappij – Rondkomen in de Schilderswijk Gezondheidszorg – Het gezondheidscentrum en eigen opdracht Onderwijs – Durf jij voor de klas? ICT – in ontwikkeling Techniek – De windmolen met subcases, (basis)wiskunde Uitwerking lesweken en opdrachten – zie studiewijzer De casus is het middel om de student, samen met zijn medestudenten, aan de hbo competenties te laten werken. Dat betekent ook dat de doicent daar een andere rol bij speelt dan het traditionele docentschap (Zie profielschets) De projectgroep besluit dat naast de generieke sectorcasussen ook specifiekere doorstroomcasussen mogelijk zijn mits aan de voorwaarden voldaan wordt: Onderzoekskader 2017, waarbij voldaan wordt aan de portretten m.b.t. de uitvoering van het onderwijs uit het Onderzoekskader mbo 2017 (versie 10 oktober 2016) hoofdstuk 3 Waarderingskader Examinering uniform op basis van het vastgestelde format regio Zuid (portfolio, rubric), rekening houdend met het Onderzoekskader 2017 Hoofdstuk 4 Conform Handleiding sectorontwikkelgroepen keuzedeel K0125 Voorbereiding hbo 21062016 Verplichting om de casus te delen met de andere partners in regio Zuid

Oriëntatie op hbo en beroepen Inhoud WP4 Feedback geven en ontvangen Reflecteren op gedrag en resultaat Kies Actief Per vraag ingaan op een voorbeeld uit het werkproces Inhoud Portfolio opdrachten A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar eigen kwaliteiten en uitdagingen, beroepen en beroepsperspectieven en inhoud hbo opleidingen. Kernkwaliteitenspel Kies Actief test Interview hbo-studenten/beginnend beroepsbeoefenaar Onderzoek inhoud van de opleiding   B. Motivatiebrief schrijven met conclusies WIE BEN IK? 1. Speel het kernkwaliteitenspel Speel het kernkwaliteitenspel en ontdek jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. Op te leveren resultaat: Een verslag met beschrijving van jouw kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën. 2. Opdracht Kies Actief: Maak de Kies Actief test Op te leveren resultaat: Een print van de uitslag van de Kies Actief test WAT WIL IK?    3. Opdracht interview hbo-student/beginnend beroepsbeoefenaar: Houd minimaal één interview met een student van de hbo-opleiding waarvoor je momenteel zou kiezen. Dit mag ook een hbo-student zijn die net afgestudeerd is. Een interviewverslag met een student van de beoogde hbo-opleiding. WAT PAST BIJ MIJ? 4. Opdracht motivatiebrief met conclusies: Maak een motivatiebrief op basis van de opgedane kennis/ervaringen/verwachtingen in opdracht 1, 2 en 3. Neem hierin de LOB-ervaringen vanuit het mbo mee! Ook voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen, etc. die je hebt bezocht om tot een keuze te komen, benoem je in de brief. Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding? - Wat vind je leuk? - Waarom past deze opleiding bij je? De volgende elementen neem je minimaal mee: - Opdracht 1: kernkwaliteiten - Opdracht 2: Uitslag Kies Actief - Opdracht 3: Interview student hbo - Ervaring LOB-activiteit mbo, open dag, voorlichtingsbijeenkomst, etc.

Examinering van het keuzedeel D1-K1: Treft voorbereidingen voor het volgen van een hbo-opleiding Examenvorm Portfolio (incl. CGI) W1: Oriënteert zich op hbo-opleidingen en –beroepen Verslag hbo-vervolgstudie (motivatiebrief) W2: Zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht Uitwerking studieopdracht W3: Werkt samen in projectgroepen Feedback op het samenwerken + reflectie W4: Reflecteert op gedrag en resultaten Reflectieverslag + CGI Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces  

Aan de slag De docent Profielschets van de begeleidende docent Knowhow van de vakgebieden (hbo) sector(en) en competenties Inhoudelijke tutoring, begeleiden, coachen, feedback geven op niveau 5 Leernetwerk: buddy's, gesloten gebruikersgroep, thematische trainingen Kun je als mbo-docent de opbrengsten van het keuzedeel voldoende op waarde beoordelen in het kader van studiesucces. Profielschets met daaraan gekoppeld Likert schaal, waarbij de docent zichzelf kan scoren. Aan de hand van de scores kan de docent collegiale consultatie toepassen (buddysysteem) en deelnemen aan thematisch ingerichte leernetwerkbijeenkomsten. De uren voor professionalisering dienen in de jaartaak en bij het werkverdelingsbeleid van het team vastgesteld te worden.

Vooruitkijken

Aan de slag #Hoedan Uitvoering i.s.m. hbo Uitersten: helemaal in mbo <---> helemaal in hbo Tussenvorm afhankelijk van de mogelijkheden met hbo partner(s) in de regio Studiehandleidingen zijn vanaf 31 oktober .a.s. beschikbaar (via IHKS) Examinering (geborgd en verantwoord i.s.m. ESS) Leernetwerken om met elkaar te delen en van elkaar te leren Besloten (Facebook) samenwerkingsplatform Ervaringen delen, verbetervoorstellen (via platform) Uitvoeringsaspecten: Organisatie Middelen Samenwerken

Aan de slag #Hoedan Vragen, opmerkingen tips, tops? Alle feedback is welkom Mia van Rijsewijk w.vanrijsewijk@fontys.nl Frank Beulen f.beulen@leeuwenborgh.nl Uitvoeringsaspecten: Organisatie Middelen Samenwerken