Kennis delen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Advertisements

Learning on the job voor gevorderden
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
De profielkeuze 31 oktober 2012
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Digitaal inschrijven VO
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
INFO - AVOND VMBO 3.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Het mes snijdt aan twee kanten
Visie informatievoorziening
Optimaliseren BPV keten
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.

Het jaar van de waarheid!
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
De opleiding PrO-Entree Informatie-avond 21 april 2015.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
INFO - AVOND 3 HAVO. Introductie decaan Coen Swinkels
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Werkconferentie Knelpuntenregio’s 19 maart 2015
Verzuimregister Primair Onderwijs
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
INFO - AVOND 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister
Hoe leg je meer focus op resultaat?
INFO - AVOND 3 HAVO.
Kennis delen.
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
niveau-adviezen en klassenindeling
Kiezen voor keuzedelen
Informatieavond 15 november 2017
Processen Knelpunten Oplossingen
INFO - AVOND 3 HAVO.
Ouderavond 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
Visie op praktijkrelevant examineren
Keuzedelen schooljaar Opleidingen VP, MZ en VZ op de
Visie op het economieonderwijs
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Spellenboek buitenschoolse opvang
Zomerschool TCC 2019.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
2.6 duurzaamheid in projecten
Transcript van de presentatie:

Kennis delen

Stap in de worstelring

(Belt een teammanager op:) ‘Wil je voor het team Motorvoertuigen bij 3 opleidingen het keuzedeel Engels in de beroepscontext B2 vervangen door het keuzedeel Generiek Engels B1-B2? Graag vanaf schooljaar 2016-2017.’

Cultuur! Ambitie! Urgentie!

‘Geduld graag. Het SBB heeft Generiek Engels B1-B2 nog niet geleverd ‘Geduld graag. Het SBB heeft Generiek Engels B1-B2 nog niet geleverd.’ ‘Hoezo niet geleverd? Moet dat dan? En hoelang gaat dat duren dan?’ ‘Geen idee.’

Onbekendheid met processen en systemen!

(Twee maand later. ) ‘Ja, het kan. Ik heb het net binnen gekregen (Twee maand later.) ‘Ja, het kan. Ik heb het net binnen gekregen.’ ‘Mooi, doen dan!’

Cultuur! Ambitie! Urgentie!

‘Maar wacht even, zijn de studentkeuzen van het oude keuzedeel al geregistreerd?’ ‘Ja, hoezo?’ ‘Die registratie moet ongedaan gemaakt worden. Door jouw administratie.’ ‘Hoe kan ik dat nou weten?’

Onbekendheid met afspraken!

‘En heb je al resultaten ingevoerd bij het oude keuzedeel ‘En heb je al resultaten ingevoerd bij het oude keuzedeel? Die resultaten worden niet meegenomen.’ ‘Hoe moet ik dat nou weten?’

Onbekendheid met processen en systemen!

‘En zet me nog even het volgende op de mail. K-code van het nieuwe keuzedeel, de crebocodes van de opleidingen, de teamcode en de locaties.’ ‘Wat? Ben je helemaal gek geworden?’

Extra werkzaamheden! Werkdruk!

‘O, en wil je het ook even doorgeven aan de resultaatbeheerder ‘O, en wil je het ook even doorgeven aan de resultaatbeheerder?’ ‘Je kunt de boom in. Laat maar zitten!

Cultuur!

Stilstaan in de worstelring

Stelling 1 In het primaire proces regeert de waan van de dag. Hier staan we onvoldoende stil. Voor veranderingsprocessen is stilstaan een belangrijke voorwaarde.

Stelling 2 De geringe kennis bij de onderwijsteams betreffende de achterliggende processen en systemen levert uiteenlopende en irreële verwachtingen bij betrokkenen. Daarbij worden processen verward met techniek.

Stelling 3 De hoge HKS-ambities en de hieruit voortvloeiende extra werkdruk leiden tot creativiteit en nieuwe oplossingen.

Worsteltip 1 Het werken met keuzedelen omvat alles – onderwijs, studentbegeleiding, administratie, logistieke processen, informatiesystemen, beleid en bestuur. Zorg voor een integrale aanpak.

Worsteltip 2 Techniek aanpassen aan keuzedelen kost moeite, maar komt uiteindelijk wel goed. Logistieke processen en ieders rol hierin vormen de ware uitdaging.

Worsteltip 3 Maak de processen, rollen, taken en verantwoordelijkheden in de gehele keten expliciet zichtbaar. De praktijk leert: wat niet op het netvlies staat, bestaat niet.

Worsteltip 4 Zorg bij elk veranderproces – zowel groot als klein – voor een eigenaar. De eigenaar zorgt voor de integrale aanpak. Voorbeeld: een school gaat schoolbreed keuzedelen aanbieden. De eigenaar doorloopt het volledige voorbereidingsproces met alle betrokkenen: vakdocenten, mentoren, onderwijskundige, budgethouder, roostermaker(s), administratieve krachten, functioneel beheerders e.a.

Worsteltip 5 Niet zelden werken uitgangspunten en gemaakte keuzen door in de hele keten. Houd hier rekening mee. Voorbeeld 1: In de praktijk van planning en roostering blijkt dat schoolbreed aangeboden keuzedelen doorgaans alleen op incourante uren aangeboden kunnen worden. Voorbeeld 2: Studenten-zelfservice om de eigen keuzedeel- keuzen vast te leggen vergt notificaties en controle om het keuzeproces tijdig en correct af te ronden.

Worsteltip 6 Vanaf januari 2020 hebben we het werken met keuzedelen onder de knie. Tot dan hebben we de tijd voor: vallen en opstaan; fouten maken en herstellen; zaken goed op het netvlies krijgen.

Worsteltip 7 OCW doet er goed aan om in haar HKS-missives de standaardtoevoeging betreffende ‘administratieve lastenverlichting’ achterwege te laten.