Zorglokaal DE EVALUATIE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Integreren van alternatieve trajecten in het regulier onderwijs
Uitval en uitsluiting in het onderwijs
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Welkom nieuwe leerlingen!
Kwaliteit van leven bij dementie
Dienst Time Out Projecten
Preventieve instructiemethodiek
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Studio van je toekomst Wat is Studio van je Toekomst? een kort project voor vo en mbo in ca. 5 lessen verkennen leerlingen hun eigen talenten, dromen.
Resultaten BPV-evaluatie
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Het onderzoeksverslag
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
Leerlingen en ouders aan het woord
I-coach volgens de leerlingen van 5vwo
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
De juiste route naar het juiste doel
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Intervisie voor loopbaanprofessionals
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Zorglokaal DE EVALUATIE

Uitgangspunt In het schoolondersteuningsprofiel wordt de doelstelling van het Zorglokaal omschreven als: Het bevorderen van het welbevinden van leerlingen en het voorkomen van schooluitval

Doelstelling Inzicht verschaffen in hoeverre het Zorglokaal een middel is om de vooraf geformuleerde doelen te behalen. De uitkomsten van dit onderzoek gebruiken om bepaalde onderdelen van het zorgtraject te optimaliseren. Mogelijke aanbevelingen doen

Centrale vraagstelling In hoeverre bevordert het Zorglokaal het welbevinden van de leerlingen?

Het onderzoek: theoretisch kader Vlaams onderzoek uit 2004 naar het welbevinden van leerlingen in secundair onderwijs. Uit dit onderzoek blijkt dat de tevredenheid een goede voorspeller is van het welbevinden. Goede indicatoren waren tevredenheid met: Regels (toepassing op school) Relatie (met docenten) Sfeer op school en in de klas Gedrag Leerproces

Het onderzoek: de methode, onderzoeksinstrument en -groep Kwalitatief onderzoek (semi-gestructureerde) interviews Leerlingen die een zorgtraject volg(d)en via het Zorglokaal. In totaal 8 leerlingen waarvan 6 als respondenten kunnen worden beschouwd. Hiervan zijn 3 leerlingen geïnterviewd.

Het onderzoek: data-analyse De analyse verliep volgens de bottom- up methode. 1 kolom met vaste categorieën 1 kolom met de kernen van de antwoorden van de leerlingen De bedoeling was om op grond hiervan te kunnen bepalen in hoeverre er bij leerlingen sprake was van tevredenheid, ontevredenheid of een neutraal gevoel tov de verschillende categorieën.

Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Regels Leerlingen ervaren de procedure van de plaatsing als neutraal. Allen vinden dat zij er terecht zijn geplaatst en dat het goed was dat zij er zijn geplaatst. Leerlingen zijn tevreden met het intakegesprek. De zorgcoördinator is goed op de hoogte van de voorgeschiedenis

Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Relatie Leerlingen zijn tevreden over de relatie met de zorgcoördinator en de orthopedagoge.

Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Sfeer Leerlingen zijn erg tevreden met  de sfeer op school (ondanks de problemen die tot de plaatsing hebben geleid) Sfeer in het Zorglokaal wordt als goed omschreven toen er meer leerlingen zaten. Leerlingen staan neutraal t.o.v. de inrichting van het Zorglokaal

Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Gedrag Leerlingen zijn tevreden met de verandering van hun gedrag na de plaatsing in het Zorglokaal. De periode wordt als leerzaam en nuttig omschreven. Er is sprake van persoonlijke benadering vanuit Zorglokaal. De oefeningen zijn afgestemd op de hulpvraag van de leerling

Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Leerproces Inspraak en vrijheid over het leren groot en wordt gewaardeerd Ontbreken van een docent die uitleg geeft wordt als gemis ervaren (ondanks verschillende alternatieven zoals mailen met docenten en aanwezigheid van stagiaires)

Conclusie Over het algemeen zou kunnen worden gesteld dat het Zorglokaal het welbevinden van de drie geïnterviewde leerlingen heeft bevorderd. De leerlingen zijn tevreden over de categorieën ‘relatie’, ‘gedrag’ en ‘sfeer’ terwijl zij neutraal tot tevreden zijn met de categorie ‘regels’. Alleen bij de categorie ‘ leerproces’ is er ontevredenheid te bespeuren omtrent het ontbreken van uitleg van een docent.

Aanbevelingen Leerproces: momenteel erg eenzijdig. Variatie in werkvorm en aanvulling op het lesmateriaal zou het proces uitdagender kunnen maken Procedure van plaatsing: als de keuze voor het Zorglokaal wordt voorgelegd ervoor zorgen dat leerling/ouders op de hoogte zijn wat het traject inhoudt

Aanbevelingen Expertise: Het nevendoel van het Zorglokaal is het verbreden van kennis en ervaring binnen de school over het omgaan met (probleem)leerlingen. De expertise van de zorgcoördinator leent zich hier uitstekend voor. Er is schoolbreed winst te behalen als van zijn expertise (vooral in omgang met jongens die problematisch gedrag vertonen) overgedragen kan worden aan docenten en mentoren. 

Aanbevelingen Vervolgonderzoek: vanuit het perspectief van de zorgcoördinator, orthopedagoge, mentoren en/of docenten. de zorgcoördinator en de orthopedagoge zijn belangrijk voor het welbevinden van de leerlingen. Op dit moment is het Zorglokaal in grote mate afhankelijk van deze twee personen. Ik raad aan om een nader onderzoek te doen, zodat een competentieprofiel kan worden opgesteld dat gebruikt kan worden bij een sollicitatieprocedure (voor mogelijke vervanging).