Zorglokaal DE EVALUATIE
Uitgangspunt In het schoolondersteuningsprofiel wordt de doelstelling van het Zorglokaal omschreven als: Het bevorderen van het welbevinden van leerlingen en het voorkomen van schooluitval
Doelstelling Inzicht verschaffen in hoeverre het Zorglokaal een middel is om de vooraf geformuleerde doelen te behalen. De uitkomsten van dit onderzoek gebruiken om bepaalde onderdelen van het zorgtraject te optimaliseren. Mogelijke aanbevelingen doen
Centrale vraagstelling In hoeverre bevordert het Zorglokaal het welbevinden van de leerlingen?
Het onderzoek: theoretisch kader Vlaams onderzoek uit 2004 naar het welbevinden van leerlingen in secundair onderwijs. Uit dit onderzoek blijkt dat de tevredenheid een goede voorspeller is van het welbevinden. Goede indicatoren waren tevredenheid met: Regels (toepassing op school) Relatie (met docenten) Sfeer op school en in de klas Gedrag Leerproces
Het onderzoek: de methode, onderzoeksinstrument en -groep Kwalitatief onderzoek (semi-gestructureerde) interviews Leerlingen die een zorgtraject volg(d)en via het Zorglokaal. In totaal 8 leerlingen waarvan 6 als respondenten kunnen worden beschouwd. Hiervan zijn 3 leerlingen geïnterviewd.
Het onderzoek: data-analyse De analyse verliep volgens de bottom- up methode. 1 kolom met vaste categorieën 1 kolom met de kernen van de antwoorden van de leerlingen De bedoeling was om op grond hiervan te kunnen bepalen in hoeverre er bij leerlingen sprake was van tevredenheid, ontevredenheid of een neutraal gevoel tov de verschillende categorieën.
Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Regels Leerlingen ervaren de procedure van de plaatsing als neutraal. Allen vinden dat zij er terecht zijn geplaatst en dat het goed was dat zij er zijn geplaatst. Leerlingen zijn tevreden met het intakegesprek. De zorgcoördinator is goed op de hoogte van de voorgeschiedenis
Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Relatie Leerlingen zijn tevreden over de relatie met de zorgcoördinator en de orthopedagoge.
Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Sfeer Leerlingen zijn erg tevreden met de sfeer op school (ondanks de problemen die tot de plaatsing hebben geleid) Sfeer in het Zorglokaal wordt als goed omschreven toen er meer leerlingen zaten. Leerlingen staan neutraal t.o.v. de inrichting van het Zorglokaal
Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Gedrag Leerlingen zijn tevreden met de verandering van hun gedrag na de plaatsing in het Zorglokaal. De periode wordt als leerzaam en nuttig omschreven. Er is sprake van persoonlijke benadering vanuit Zorglokaal. De oefeningen zijn afgestemd op de hulpvraag van de leerling
Het onderzoek: de resultaten (per categorie) Leerproces Inspraak en vrijheid over het leren groot en wordt gewaardeerd Ontbreken van een docent die uitleg geeft wordt als gemis ervaren (ondanks verschillende alternatieven zoals mailen met docenten en aanwezigheid van stagiaires)
Conclusie Over het algemeen zou kunnen worden gesteld dat het Zorglokaal het welbevinden van de drie geïnterviewde leerlingen heeft bevorderd. De leerlingen zijn tevreden over de categorieën ‘relatie’, ‘gedrag’ en ‘sfeer’ terwijl zij neutraal tot tevreden zijn met de categorie ‘regels’. Alleen bij de categorie ‘ leerproces’ is er ontevredenheid te bespeuren omtrent het ontbreken van uitleg van een docent.
Aanbevelingen Leerproces: momenteel erg eenzijdig. Variatie in werkvorm en aanvulling op het lesmateriaal zou het proces uitdagender kunnen maken Procedure van plaatsing: als de keuze voor het Zorglokaal wordt voorgelegd ervoor zorgen dat leerling/ouders op de hoogte zijn wat het traject inhoudt
Aanbevelingen Expertise: Het nevendoel van het Zorglokaal is het verbreden van kennis en ervaring binnen de school over het omgaan met (probleem)leerlingen. De expertise van de zorgcoördinator leent zich hier uitstekend voor. Er is schoolbreed winst te behalen als van zijn expertise (vooral in omgang met jongens die problematisch gedrag vertonen) overgedragen kan worden aan docenten en mentoren.
Aanbevelingen Vervolgonderzoek: vanuit het perspectief van de zorgcoördinator, orthopedagoge, mentoren en/of docenten. de zorgcoördinator en de orthopedagoge zijn belangrijk voor het welbevinden van de leerlingen. Op dit moment is het Zorglokaal in grote mate afhankelijk van deze twee personen. Ik raad aan om een nader onderzoek te doen, zodat een competentieprofiel kan worden opgesteld dat gebruikt kan worden bij een sollicitatieprocedure (voor mogelijke vervanging).