Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

Communicatie met de klant
Ho 6: Motivatie.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
College 2 7 stappenplan.
Integriteit in de praktijk
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
MVO en analyse van dilemma’s
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Met Stakeholders Gedeelde Visie
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Ethiek.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
College 2 7 stappenplan.
MANTELZORGGESPREK.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Reflecteren.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talent in Ontwikkeling
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mondzorg - persoonsgericht
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ethiek ,zorg en technologie
Anders kijken, anders doen
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Identiteit en Zelfregie
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Diversiteit & Inclusie
Inzicht krijgen in Ethiek
Het 7-stappenplan.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Wegen van waarden en randvoorwaarden
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
Doet ie het of doet ie het niet?
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Integriteit Dilemmatraining.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Burgerschap Samenwerkend leren
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Onderzoek Morele kwesties
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Betoog.
Onderzoek Morele kwesties
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Ethisch handelen voor woonzorgcentra
Wat doe jij?.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Ontwikkeling, wij als EBS
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Transcript van de presentatie:

Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het 7-stappenplan”

Waarom een stappenplan gebruiken? Helpt om ervoor te zorgen dat we geen argumenten of betrokkenen vergeten Brengt structuur aan onze gedachten Brengt structuur aan een gesprek

Een stappenplan is maar een hulpmiddel Leidt niet automatisch tot een oplossing -> We moeten altijd zelf een oordeel vormen Het belangrijkste is samen praten en nadenken

Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Tijdens de eerste 3 stappen verzamelen we informatie over het dilemma. Stap 4 is de belangrijkste. Hier onderzoeken we welke mogelijkheden we hebben en proberen we de meest integere er uit te kiezen. Het zou geen dilemma zijn als niet elke keuze een nadeel had. In stap 5 en 6 bekijken we het nadeel van onze keuze en proberen we dat nadeel minder zwaar te laten wegen. Tot slot controleren we of deze rationele keuze ook goed aanvoelt.

De case-inbrenger vertelt: Voor welk dilemma stond je? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? De case-inbrenger vertelt: Voor welk dilemma stond je? De anderen stellen vragen om de situatie beter te begrijpen

Wie kan invloed ondervinden van de beslissing? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Wie kan invloed ondervinden van de beslissing? Wie gaat zien dat er een beslissing genomen is? Maak een lijstje Denk ook aan de ‘onzichtbare’ betrokkenen

Zorgzaam en verantwoord omgaan met de beschikbare middelen KOSTENBEWUSTZIJN Zorgzaam en verantwoord omgaan met de beschikbare middelen KLANTGERICHTHEID Steeds het algemeen belang voor ogen houden en ons handelen afstemmen op wat onze klanten van ons verwachten SAMENWERKEN Onze inspanningen richten op het gezamenlijk belang van onze afdeling, team of bedrijf, de stad, met het oog op een zo goed mogelijk resultaat DIVERSITEIT Verschillen tussen mensen respecteren en met ieder individu professioneel omgaan INTEGRITEIT Het juiste doen. Iedereen moet erop kunnen rekenen dat ze in gelijke gevallen gelijk behandeld worden en dat het algemeen belang van de stad voorop staat Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze?

Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? 1. 2. 3. 4. Welke mogelijkheden zijn er? Welke wegen kunnen we inslaan? Bedenk per mogelijkheid het sterkste argument voor en tegen Kies! Welke mogelijkheid volgt het meest de A-waarden en is het best voor alle betrokkenen? Motiveer: ‘Ik kies (mogelijkheid), omdat (sterkste argument), ondanks (sterkste tegenargument).’

Hoe zou het tegenargument er concreet kunnen uit zien? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Hoe zou het tegenargument er concreet kunnen uit zien? Wat kan er allemaal mis gaan? Gebruik deze stap om de groep alle nadelen en potentiële risico’s van hun keuze te doen inzien. Focus op het sterkste tegenargument. Hoe zou dit tegenargument zich in de realiteit kunnen ontplooien? Wees concreet. Eventueel: Wat is de worst case scenario? Hoe waarschijnlijk is dit? De bedoeling is dat iedereen voorbereid is om in de volgende stap concrete manieren te bedenken om met het tegenargument om te gaan.

Kan je iets doen aan het tegenargument? Kan je de schade beperken? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Kan je iets doen aan het tegenargument? Kan je de schade beperken? Vul je motivatie aan: “Ik kies (mogelijkheid), omdat (sterkste argument), ondanks (sterkste tegenargument). Ik beperk de schade door (schadebeperking).”

Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? De bedoeling van de test is om te toetsen hoe jouw keuze het licht van de openbaarheid doorstaat. Als jij het helemaal OK vindt dat iedereen weet wat jij gedaan hebt, dan is dat een goed teken. Als je jouw handelswijze liever voor zoveel mogelijk mensen geheim houdt, dan schort er waarschijnlijk iets aan de integriteit van je keuze…. Stel dat de voorpagina-test grandioos faalt, dan moet je misschien een nieuwe mogelijkheid kiezen uit stap 4…

Motiveer “Ik kies (oplossing), omdat (sterkste argument), ondanks (sterkste tegenargument). Ik beperk de schade door (schadebeperking).”