Motivatie en maatwerk presentatie door Harrie Klomp, sectorleider havo 345 CS Vincent van Gogh Assen locatie Lariks voor havo / vwo incl. TTO
Aanleiding I Doorstroom: het rendement in de havo opleiding ligt niet erg hoog / er stromen relatief veel leerlingen af Instroom: de havo bovenbouw is een zeer gemêleerd gezelschap Uitstroom: aan het eind van havo vier stroomt een groot aantal leerlingen uit naar het MBO Didactiek: de school lijkt voor het havo het zogenaamde theezakjesmodel te hanteren (“vwo-light”)
Aanleiding II Afstroom van vwo naar havo Percentage doubleurs in havo 4 Motivatie problemen in havo 5 “deviantgedrag” in de les
Ped/didac. benadering aanpassen Oplossing I Maatwerk bieden door Aanbod te verbreden Ped/didac. benadering aanpassen
Aantrekkelijk onderwijs Effectief onderwijs Oplossing II Aantrekkelijk onderwijs Effectief onderwijs
Ondernomen acties aanbod Cum laude op rapport en op diploma Introductiedag in havo 4 Leerlijn ontwerpen (samenwerking tussen NA en KBV) voor havisten Vak programmeren (samenwerking NA en IN) voor havisten Aanbod van Spaans, filosofie en informatica, Chinees voor havisten
Ondernomen acties aanbod vervolg mogelijkheid om extra vak te volgen in bovenbouw havo mogelijkheid om (extra)vak te volgen op vwo niveau in bovenbouw havo huiswerkplanklas mogelijkheid om TTO te volgen op havo onderzoek naar verruiming keuzen in onderbouw havo met Spaans en filosofie
start ped./didac. benadering Verandering in pedagogisch/didactisch handelen: duidelijke lesstructuur geven inspelen op leerstijlen/ differentiëren rekening houden met j/m verschillen overzicht geven van studie feedback geven (ook op inzet) planning vaardigheden versterken mentorrol versterken activerende werkvormen
Graag feedback op de ondernomen acties