Motivatie en maatwerk presentatie door

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
OUDERINFORMATIEAVOND
Programma Inleiding Herman Geenen
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Portfolio
Het Voortgezet Onderwijs
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Andre Bomers/Klaas Jellema. Maatschappelijke relevantie Groen onderwijs: imago “zorgonderwijs” Lage instroom mbo niveau 3 en 4 Uitval leerlingen zonder.
Sum page / opsommingspagina
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Presentatie Jesse*B en Stefan*F
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Het Atlas College heeft 5 scholen:
Naar het Voortgezet Onderwijs Voorlichtingsavond
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Informatie Havo-kansklas Eerstvolgende presentatie: 12:30.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Niet differentiëren maar socialiseren
Presentatie Locatie Lemmer
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
De weg van de leerling met specifieke
Het Voortgezet Onderwijs
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Welkom! informatieavond voor ouders Lentiz| Het Groene Lyceum 16 februari 2016.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
keuze voor het tweede leerjaar
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studiekeuzes van uw kind
Wat is de uitstroom in 4Havo
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
‘Dè keuze voor jouw toekomst’
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Studiekeuzes van uw kind
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Ouderavond klas 3 Leerlingen nemen plaats bij hun ouders
Mavo Informatie Algemeen
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
RMC regio Zuid-Holland Noord Voorlopige cijfers
Presentatie door Mijke van As en Anemie Klomp op
Transcript van de presentatie:

Motivatie en maatwerk presentatie door Harrie Klomp, sectorleider havo 345 CS Vincent van Gogh Assen locatie Lariks voor havo / vwo incl. TTO

Aanleiding I Doorstroom: het rendement in de havo opleiding ligt niet erg hoog / er stromen relatief veel leerlingen af Instroom: de havo bovenbouw is een zeer gemêleerd gezelschap Uitstroom: aan het eind van havo vier stroomt een groot aantal leerlingen uit naar het MBO Didactiek: de school lijkt voor het havo het zogenaamde theezakjesmodel te hanteren (“vwo-light”)

Aanleiding II Afstroom van vwo naar havo Percentage doubleurs in havo 4 Motivatie problemen in havo 5 “deviantgedrag” in de les

Ped/didac. benadering aanpassen Oplossing I Maatwerk bieden door Aanbod te verbreden Ped/didac. benadering aanpassen

Aantrekkelijk onderwijs Effectief onderwijs Oplossing II Aantrekkelijk onderwijs Effectief onderwijs

Ondernomen acties aanbod Cum laude op rapport en op diploma Introductiedag in havo 4 Leerlijn ontwerpen (samenwerking tussen NA en KBV) voor havisten Vak programmeren (samenwerking NA en IN) voor havisten Aanbod van Spaans, filosofie en informatica, Chinees voor havisten

Ondernomen acties aanbod vervolg mogelijkheid om extra vak te volgen in bovenbouw havo mogelijkheid om (extra)vak te volgen op vwo niveau in bovenbouw havo huiswerkplanklas mogelijkheid om TTO te volgen op havo onderzoek naar verruiming keuzen in onderbouw havo met Spaans en filosofie

start ped./didac. benadering Verandering in pedagogisch/didactisch handelen: duidelijke lesstructuur geven inspelen op leerstijlen/ differentiëren rekening houden met j/m verschillen overzicht geven van studie feedback geven (ook op inzet) planning vaardigheden versterken mentorrol versterken activerende werkvormen

Graag feedback op de ondernomen acties