Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Advertisements

Regeling 4H.
De hersenen en het zenuwstelsel.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
WELKOM Informatie FTD PPA SD Film semantische dementie Gesprek
Het geheugen is goud waard!
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
De gebruiksaanwijzing van het menselijk brein
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Zenuwstelsel Hormoonstelsel
Biologie en fysiologie Jan j.l. Derksen
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Brein & Cognitie Hoe onderzoek je het brein
ASS in de levensloop: onderzoek
2. Communiceren met pubers
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Presentatie Executieve functies
Onderdelen van de hersenen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Workshop Executieve Functies
De domeinen & Niveau bij ABB.
Modellen en Stromingen
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
EASIBM01K Presentatie titel
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Executieve Functies.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Kennisblokken 1 t/m 3.
Coping.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Cellulaire processen bij leren
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
Wat is maatschappijleer?
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
8.5 Hersenen veranderen HAVO/ VWO.
HET BREIN VENTRIKEL CORPUS CALLOSUM KLEINE HERSENEN
GROTE HERSENEN - HERSENSCHORS
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Informatie verwerken en neurale ontwikkelingen 1 Introductie 2 Ontwikkeling van de hersenen 2.1 Neuronen 3 jaar: hersenen 80% van volwassen gewicht (5j: > 90%) Neuronen = bouwstenen hersenen Prikkeloverdracht tussen neuronen via synaps en neurotransmitters Vormen netwerken Dendrieten  eigenlijk neuron  Axon Synapsen = plastisch (leren, bv taal), deels vast van bij geboorte (bv ATNR) 2.2 Belangrijke gebieden in de hersenen (frontale kwab, temporale kwab, hersenstam, cerebellum, occipitale kwab, pariëtale kwab) 2.3 Linker- en Rechterhersenhelft: Links = analytisch (bv spreken, lezen, schrijven, redeneren); Rechts = synthetisch denken (bv samenvatten, verwerken, tekenen, emoties ervaren) 2.4 Lateralisatie: linker en rechter hersenhelft verwerken informatie op verschillende manier. Vóór 6 jaar vaak symmetrisch gebruik van handen en voeten nadien meer verschillende rol voor links en voor rechts. Te laat ingezet?  vaak problemen in richtingsontwikkeling, omkeringsfouten bij bepaalde letters, begrippen links/rechts moeilijk aan te voelen

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Informatie verwerken en neurale ontwikkelingen Kinderen niet gelateraliseerd?  vaak problemen met de kruistekening 2.5 Zelforganiserende hersenen Hersenen organiseren zich voortdurend (leren, uitdoven, afleren, …) Vermogen tot leren niet op elke leeftijd gelijk (bv taalontwikkeling, hechting, …)

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Informatie verwerken en neurale ontwikkelingen 3 Verwerkingssnelheid Snelheid waarmee hersenen werken bepaalt groot deel van de intelligentie Door biologische factor: spontane ontwikkeling van de hersenen (o.a. myelinisatie) Door ervaringsfactor: ontwikkeling van de hersenen door actie en ervaring 4 Geheugen 4.1 Sensorisch register 4.2 Werkgeheugen Capaciteit uitdrukken d.m.v. het onthouden van eenheden = geheugenspanne Moeilijkheden wanneer 2 taken tegelijkertijd moeten worden uitgevoerd  aandachtscompetitie Belasting door manier van presentatie van de leerinhouden (Sweller (1994)) Begin- en recentheidseffect van belang Executieve functies (vaardigheden die nodig zijn voor doelbewust en opzettelijk gedrag = controlemechanismen) bv  plannen, organiseren, timemanagement, taakinitiatie, … Ter hoogte van frontale hersenen Stoornissen in het frontale gebied kan leiden tot ADHD (gebrek aan gedragscontrole, aandachtscontrole en gebrek aan remming van het denken) Problemen met executieve functies vaak ook bij ASS

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Informatie verwerken en neurale ontwikkelingen 4.3 Langetermijngeheugen Mate waarin herinneringen blijvend zijn hangt af van onder andere: Emotionele lading Herhaling Het verlenen of zien van betekenis  Script: samenhang van kennisdeeltjes die vaak sociale gebeurtenissen voorstelt (bv restaurantbezoek)  Infantiele amnesie: geen restanten van herinneringen voor de leeftijd van 2 jaar (ontwikkeling hersenen? Taal?)