Coördinatoren VV 19 januari 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
AD6 in leerplan verzorging
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Netwerk coördinatoren IO
Handelingsplannen.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Lezen: doe het goed voor
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Titel samenkomst 14 januari 2016
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG. 2 AGENDA 1 Participerende activiteiten (vraag Ruiselede) 2 Reflectiegesprekken (vraag Oostende) 3 Leerplandoel.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Passend onderwijs.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Curriculumontwerp AVO
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
E-learning E-health & Domotica
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
BOM-model PV 25/03/2014.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
E health, Domotica en E-learning
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Coördinatoren VV 19 januari 2017

AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Participerende activiteiten (vraag VTI Diksmuide) 3 Vernieuwing secundair onderwijs (VISO Roeselare) 4 Basisvademecum 5 Evaluatie (vraag O.L.V.H. Brugge) 6 Portfolio (Petrus en Paulus Oostende) 7 BKD (vraag St. Vincentiusinstituut Anzegem) 8 Varia, afspraken, nascholingen …

1 Participerende activiteiten (VTI Diksmuide) Uitwisseling ervaring Zie vorig verslag (agendapunt 1) Soms overbevraging van externen dus evt. aantal observanten over de middag op kleuterspeelplaats het gaat om observeren, ondersteunen en dagdagelijkse gesprekjes voeren kinderen en volwassenen op school uitnodigen

2 Vernieuwing secundair onderwijs Nog weinig concrete informatie

3 Basisvademecum

Bekijken van basisvademecum Nieuwe documenten / aanvullingen bestaand materiaal

Vragen bij basisvademecum: Hoe gebruiken jullie dit vademecum? Met het volledige team of individueel? Wat missen jullie nog / wat is onduidelijk? Andere vragen?

4 Evaluatie Zie document in servicedocument

Verschillende mogelijkheden met voor- en nadelen Evalueren per vak of cluster of thema Evalueren per AD Punten of waarderingen Al dan niet samentellen voor deliberatiecommissie

Kritische vragen voor het team Hechten we voldoende belang aan wat we belangrijk vinden voor een leerling tweede graad VV in de lessen? Dit betekent aanleren, begeleiden en beoordelen binnen context en leerplan! Klopt de puntenverdeling, gewichten met wat we belangrijk vinden? Mogen lln groeien? Is die groei ook opgenomen in het systeem bv via criteria, leerlijn doelen? Wordt ook de samenhang tussen doelen begeleid en beoordeeld? Is het systeem doorzichtig voor lln?

5 Portfolio zie document

Portfolio Brengt het portfolio datgene in kaart wat we begeleiden en beoordelen? Is het een samenhangend systeem met wat gebeurt / geleerd wordt in de lessen? Is het een groei instrument? Wordt het op geregelde tijdstippen gebruikt?

6 Binnenklasdifferentiatie

Opsplitsing groepen op basis van beginsituatie (20’) GROEP 1 Filmpje BKD large Beginsituatie: Uitleg omtrent BKD nog niet gekregen GROEP 2 Artikel personenzorg zelfstandig lezen Beginsituatie: voldoende informatie BKD, maar artikel personenzorg nog niet (grondig) gelezen GROEP 3 BKD + artikel personenzorg toegelicht door begeleiders (mogelijkheid om extra vragen te stellen) GROEP 4 Filmpje BKD mini + discussie in kleine groep aan de hand van mythes Beginsituatie: voldoende informatie BKD + artikel personenzorg grondig gelezen

Ordeningskader BKD

Ordeningskader BKD Opdrachten / leerinhouden Leermiddelen

1 3 2 4 5 6 7

Voorbeelden uit eigen praktijk Per 3 aan tafel Per item (7) BKD een blad op tafel. Blad doorschuiven naar volgende groep Vergelijken eigen blad en blad begeleiding Einde in plenum: 1 tip per deelnemer en Hoe ga je hiermee verder aan de slag in team op school?

7 Varia, afspraken, nascholingen … zie mededelingen en site!