Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Advertisements

De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
VISIE “Techniekmuseum HEIM is een interactief belevings- en ontmoetingscentrum waarin techniek, geschiedenis en wetenschap zijn gekoppeld aan vernieuwende.
“The Heineken way of life”
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Nico Mulder, manager consumer marketing
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Baanbrekers! Bevordering van participatie arbeidsgehandicapten in >
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
EEN DAGJE naar gisteren oprichting 1941 Rijksmuseum voor Volkskunde 1991 verzelfstandiging 2000 nieuw Entreepaviljoen 2005 Europees museum van het.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Citymarketing Hilversum 2006
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Toerisme in Zuidoost Azië
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Aanleiding van het evenement - Promotiefilm voor Essentmedewerkers.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
De marketing van kennis
Een goed product maken is niet genoeg …
Klanttevredenheidsonderzoek
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Opdracht 1 communicatietheorie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Minor Digital Marketing
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Topsport en breedtesport
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing doelgroepen Aanpak

Marketing Marketing is het geheel aan activiteiten van een organisatie, die te maken hebben met het aanbod. Bekend zijn de 4 P’s: product, prijs, plaats, promotie In dit verhaal gaat het vooral om promotie.

Marketing in Verzetsmuseum Verzetsmuseum wil komende jaren groeien in bezoekersaantallen met 5% per jaar Van bijna 104.000 in 2016 naar 125.000 in 2020.

Oude doelen Met beperkte middelen zoveel mogelijk publiciteit genereren (free pulicity) Zoveel mogelijk (betalende) bezoekers binnen halen Extra inkomsten generen uit deze bezoekers of via deze bezoekers

Centrale vraag Waar en hoe kunnen we wanneer invloed uitoefenen om het aantal bezoekers te vergroten: Hoe kunnen we betrokkenheid van bezoekers en online fans vergroten om mond-tot-mondreclame en herhaalbezoek te bevorderen? Hoe zetten we de waardering van bezoekers om nieuwe bezoekers te krijgen?

Nieuwe digitale media en social media Verbeteren, uitbreiden en meer toepassen van online communicatie: Doelgroepen heel gericht te targetten In te zoomen op de beslissingsmomenten van de doelgroepen De waardering van de doelgroepen zelf te gebruiken.

Strategie Het bekende (offline) model van kennis, houding en gedrag: Kennis: Bekendheid door continu zichtbaar te zijn, online, zowel als offline Houding: (potentiële) bezoekers moeten worden verleid om meer te willen weten. Informatie moet daarom aantrekkelijk, wervend en toegankelijk zijn Gedrag: (potentiële) bezoekers moeten de stap maken om een ticket te kopen/naar het museum te gaan -> reden hiervoor verschilt per doelgroep

Customer journey Per doelgroep in kaart brengen: Beslisfactoren Beslismomenten  Kennis van de doelgroep(en) Waar zitten ze, wat doen ze nog meer, welke taal spreken ze

Doelgroepen van het Verzetsmuseum Huidige doelgroepen: Nederlandse gezinnen met kinderen Schoolgroepen (met name uit Nederland) Geïnteresseerden in geschiedenis en oorlogsthematiek (binnen- en buitenland) Museumjaarkaarthouders Amsterdammers

Gezinnen Beslissers zijn moeders, oma’s. tantes (vrouwen vanaf 35 jaar)  dagje uit, cultuur, educaties met de kinderen Aanbod: junior Bedreigingen: groot aanbod andere musea en attracties Zorg dat je blijft vernieuwen, in beeld blijft etc Zoeken naar gerichte marketing campagnes

Thema geïnteresseerden Naast Nederlanders, ook toeristen (met name uit VS) Dreigingen: toerisme beleid Nederland en Amsterdam, ontwikkelingen in de wereldpolitiek Samenwerking met toeristenorganisaties Onderzoek naar wie en waarom Zorgen dat je ook aantrekkelijk blijft voor Nederlandse geinteresseerden

Thema geïnteresseerden Naast Nederlanders, ook toeristen (met name uit VS) Dreigingen: toerisme beleid Nederland en Amsterdam, ontwikkelingen in de wereldpolitiek Samenwerking met toeristenorganisaties Onderzoek naar wie en waarom  wanneer is het beslismoment Zorgen dat je ook aantrekkelijk blijft voor Nederlandse geïnteresseerden, bijvoorbeeld met wisselexposities

Pubers en jongvolwassenen Uitdagingen: Hoe krijg je ze in het museum? Waar halen ze hun informatie? Wat zijn hun beslismomenten? Wie zijn de influencers?

Do’s and dont’s Do’s: Aansluiten bij de belevingswereld Betrek ze bij je projecten: focusgroepen Serieus nemen Dont’s Doe niet alsof je één van hen bent