Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing doelgroepen Aanpak
Marketing Marketing is het geheel aan activiteiten van een organisatie, die te maken hebben met het aanbod. Bekend zijn de 4 P’s: product, prijs, plaats, promotie In dit verhaal gaat het vooral om promotie.
Marketing in Verzetsmuseum Verzetsmuseum wil komende jaren groeien in bezoekersaantallen met 5% per jaar Van bijna 104.000 in 2016 naar 125.000 in 2020.
Oude doelen Met beperkte middelen zoveel mogelijk publiciteit genereren (free pulicity) Zoveel mogelijk (betalende) bezoekers binnen halen Extra inkomsten generen uit deze bezoekers of via deze bezoekers
Centrale vraag Waar en hoe kunnen we wanneer invloed uitoefenen om het aantal bezoekers te vergroten: Hoe kunnen we betrokkenheid van bezoekers en online fans vergroten om mond-tot-mondreclame en herhaalbezoek te bevorderen? Hoe zetten we de waardering van bezoekers om nieuwe bezoekers te krijgen?
Nieuwe digitale media en social media Verbeteren, uitbreiden en meer toepassen van online communicatie: Doelgroepen heel gericht te targetten In te zoomen op de beslissingsmomenten van de doelgroepen De waardering van de doelgroepen zelf te gebruiken.
Strategie Het bekende (offline) model van kennis, houding en gedrag: Kennis: Bekendheid door continu zichtbaar te zijn, online, zowel als offline Houding: (potentiële) bezoekers moeten worden verleid om meer te willen weten. Informatie moet daarom aantrekkelijk, wervend en toegankelijk zijn Gedrag: (potentiële) bezoekers moeten de stap maken om een ticket te kopen/naar het museum te gaan -> reden hiervoor verschilt per doelgroep
Customer journey Per doelgroep in kaart brengen: Beslisfactoren Beslismomenten Kennis van de doelgroep(en) Waar zitten ze, wat doen ze nog meer, welke taal spreken ze
Doelgroepen van het Verzetsmuseum Huidige doelgroepen: Nederlandse gezinnen met kinderen Schoolgroepen (met name uit Nederland) Geïnteresseerden in geschiedenis en oorlogsthematiek (binnen- en buitenland) Museumjaarkaarthouders Amsterdammers
Gezinnen Beslissers zijn moeders, oma’s. tantes (vrouwen vanaf 35 jaar) dagje uit, cultuur, educaties met de kinderen Aanbod: junior Bedreigingen: groot aanbod andere musea en attracties Zorg dat je blijft vernieuwen, in beeld blijft etc Zoeken naar gerichte marketing campagnes
Thema geïnteresseerden Naast Nederlanders, ook toeristen (met name uit VS) Dreigingen: toerisme beleid Nederland en Amsterdam, ontwikkelingen in de wereldpolitiek Samenwerking met toeristenorganisaties Onderzoek naar wie en waarom Zorgen dat je ook aantrekkelijk blijft voor Nederlandse geinteresseerden
Thema geïnteresseerden Naast Nederlanders, ook toeristen (met name uit VS) Dreigingen: toerisme beleid Nederland en Amsterdam, ontwikkelingen in de wereldpolitiek Samenwerking met toeristenorganisaties Onderzoek naar wie en waarom wanneer is het beslismoment Zorgen dat je ook aantrekkelijk blijft voor Nederlandse geïnteresseerden, bijvoorbeeld met wisselexposities
Pubers en jongvolwassenen Uitdagingen: Hoe krijg je ze in het museum? Waar halen ze hun informatie? Wat zijn hun beslismomenten? Wie zijn de influencers?
Do’s and dont’s Do’s: Aansluiten bij de belevingswereld Betrek ze bij je projecten: focusgroepen Serieus nemen Dont’s Doe niet alsof je één van hen bent