A+O project Co-creatie in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouders en Kinderen Centraal
Advertisements

Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Ondernemen(d) in het onderwijs
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Een theoretische verkenning
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
Mansveld: modernisering milieubeleid Nieuwe rol van de overheid EZ:
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Situationeel adviseren
Netwerkleren in het onderwijs
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Besturen met Burgerkracht
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Coping.
Toekomstige veranderingen:
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Cliëntenraad Sociaal Domein
Do’s en don’ts voor bewonersinitiatieven
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Werkgevers wendbaar aan de slag
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Toekomstvisie Scouting Nederland
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
De teamleider is een duizendpoot
De collectieve ambitie
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
The making of: Omgevingsvisie
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Lennart Nooij & Linda Lemmens
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

A+O project Co-creatie in de praktijk 13 oktober 2016 HR festival Loeke Salemans, Avelien Haan, Jelle Dijkstra

Aanpak project SamenWerken Centrale onderzoekslijn Doel: alle gemeenten tools en advies bieden om met thema Samen Werken (co-creatie) aan de slag te gaan Reflectie-bijeenkomsten Doel: deelnemende gemeenten laten reflecteren en leren op het thema, kennisvermeer-dering Casestudies per gemeente Doel: deelnemende gemeenten ondersteunen en adviseren rondom vraagstukken van ingebrachte cases

Onderzoeksmodel Doel/te bereiken resultaat Situatieanalyse Publieke waarden Situatieanalyse Competenties Interventies/ gedrag Doel/te bereiken resultaat (Beleving van het) resultaat

Co-creatie

Publieke waarden Onderscheid tussen publiek/professioneel/persoonlijk: Publieke waarden: relateren aan situatie en inhoudelijk vraagstuk Professionele waarden: relateren aan de organisatie Persoonlijke waarden: gebruiken in bewustwording/reflectie Op zoek naar situaties/’critical incidents’ en de concrete handelingen/interventies die toen zijn gedaan

Publieke waarden Persoonlijke waarde: Ondernemerschap (‘opstarters’) Groepswerk (‘afmakers’) Tegenstrijdigheid: persoonlijke drive <> gelijkwaardigheid Professionele waarde: Netwerksturing Transparantie Lerend vermogen Openheid & integriteit Kiezen tussen sturen/loslaten aan het netwerk Publieke waarde: Legitimiteit (=> het waarborgen hiervan is een uitdaging) Verantwoording Effectiviteit Rechtsgelijkheid

Balanceren tussen publieke, professionele en persoonlijke waarden

Interventies Borging lijkt plaats te vinden in het afwegen en handelen van professionals zelf: Samenwerkers maken eigen keuzes in het wel of niet steunen van bepaalde initiatieven Ook in het wel of niet navolgen van regels en het hanteren van bepaalde procesregels Wie heeft de regie op het democratisch proces? Kan iedere burger meedoen en wie gaat daarover? Wie bewaakt het werken vanuit publieke waarden? Wie bepaalt of bepalen die publieke waarden? Wat te doen als waarden botsen (‘competing values’)? Zijn de initiatiefnemers altijd in staat om alle betrokken belangen te overzien?

Krachtenveld Borging bij professionals maakt processen kwetsbaar: Veel verschillende stakeholders maken het krachtenveld lastig stuurbaar Kritieke incidenten zijn moeilijk te managen (bijv. direct contact tussen burgers en politici) Ingeslepen routines en weerstand bij “reguliere” ambtenaren en afdelingen Gebrek aan steun van leidinggevenden en directe collega’s 4 strategieën voor verandering: Experimenteerruimte Organisatieverandering Gebiedsteams Gedragsverandering

Paradoxen wensen van de politiek wensen van de samenleving eigen positie als ambtenaar investeren in relaties met burgers draagvlak daadkracht ruimte organiseren de regels volgen eerst mensen veranderen eerst structuren veranderen sturen loslaten

Competenties Hybride denken: horizontaal en verticaal Kijken vanuit menselijk perspectief, niet vanuit structuren en nota’s Krachtenveld kunnen analyseren en beïnvloeden Om kunnen gaan met mensen met verschillende referentiekaders Leiderschap kunnen claimen, loslaten en delen met anderen Een facilitaire rol kunnen vervullen Buiten de gebaande paden durven treden Stress kunnen hanteren die optreedt bij conflicten en weerstand van anderen

Discussievragen Publieke waarden Krachtenveld Competenties verschuiving naar gemeente als regisseur? wat zijn onze leidende waarden en normen? hoe definieer je democratische waarden? waar positioneren we de co-creators? wat is de rol van politiek en bestuur? hoe kunnen we mogelijkheden organiseren? Competenties Interventies welke competenties moeten ontwikkeld worden? welke verschillende rollen beleggen we? hoe kunnen ‘voorlopers’ andere collega’s meenemen in hun werkwijze? waar moeten we sturen en waar loslaten? hoe kunnen we de verandering aanschouwelijk maken? welke ontwikkeling is in het team nodig?