A+O project Co-creatie in de praktijk 13 oktober 2016 HR festival Loeke Salemans, Avelien Haan, Jelle Dijkstra
Aanpak project SamenWerken Centrale onderzoekslijn Doel: alle gemeenten tools en advies bieden om met thema Samen Werken (co-creatie) aan de slag te gaan Reflectie-bijeenkomsten Doel: deelnemende gemeenten laten reflecteren en leren op het thema, kennisvermeer-dering Casestudies per gemeente Doel: deelnemende gemeenten ondersteunen en adviseren rondom vraagstukken van ingebrachte cases
Onderzoeksmodel Doel/te bereiken resultaat Situatieanalyse Publieke waarden Situatieanalyse Competenties Interventies/ gedrag Doel/te bereiken resultaat (Beleving van het) resultaat
Co-creatie
Publieke waarden Onderscheid tussen publiek/professioneel/persoonlijk: Publieke waarden: relateren aan situatie en inhoudelijk vraagstuk Professionele waarden: relateren aan de organisatie Persoonlijke waarden: gebruiken in bewustwording/reflectie Op zoek naar situaties/’critical incidents’ en de concrete handelingen/interventies die toen zijn gedaan
Publieke waarden Persoonlijke waarde: Ondernemerschap (‘opstarters’) Groepswerk (‘afmakers’) Tegenstrijdigheid: persoonlijke drive <> gelijkwaardigheid Professionele waarde: Netwerksturing Transparantie Lerend vermogen Openheid & integriteit Kiezen tussen sturen/loslaten aan het netwerk Publieke waarde: Legitimiteit (=> het waarborgen hiervan is een uitdaging) Verantwoording Effectiviteit Rechtsgelijkheid
Balanceren tussen publieke, professionele en persoonlijke waarden
Interventies Borging lijkt plaats te vinden in het afwegen en handelen van professionals zelf: Samenwerkers maken eigen keuzes in het wel of niet steunen van bepaalde initiatieven Ook in het wel of niet navolgen van regels en het hanteren van bepaalde procesregels Wie heeft de regie op het democratisch proces? Kan iedere burger meedoen en wie gaat daarover? Wie bewaakt het werken vanuit publieke waarden? Wie bepaalt of bepalen die publieke waarden? Wat te doen als waarden botsen (‘competing values’)? Zijn de initiatiefnemers altijd in staat om alle betrokken belangen te overzien?
Krachtenveld Borging bij professionals maakt processen kwetsbaar: Veel verschillende stakeholders maken het krachtenveld lastig stuurbaar Kritieke incidenten zijn moeilijk te managen (bijv. direct contact tussen burgers en politici) Ingeslepen routines en weerstand bij “reguliere” ambtenaren en afdelingen Gebrek aan steun van leidinggevenden en directe collega’s 4 strategieën voor verandering: Experimenteerruimte Organisatieverandering Gebiedsteams Gedragsverandering
Paradoxen wensen van de politiek wensen van de samenleving eigen positie als ambtenaar investeren in relaties met burgers draagvlak daadkracht ruimte organiseren de regels volgen eerst mensen veranderen eerst structuren veranderen sturen loslaten
Competenties Hybride denken: horizontaal en verticaal Kijken vanuit menselijk perspectief, niet vanuit structuren en nota’s Krachtenveld kunnen analyseren en beïnvloeden Om kunnen gaan met mensen met verschillende referentiekaders Leiderschap kunnen claimen, loslaten en delen met anderen Een facilitaire rol kunnen vervullen Buiten de gebaande paden durven treden Stress kunnen hanteren die optreedt bij conflicten en weerstand van anderen
Discussievragen Publieke waarden Krachtenveld Competenties verschuiving naar gemeente als regisseur? wat zijn onze leidende waarden en normen? hoe definieer je democratische waarden? waar positioneren we de co-creators? wat is de rol van politiek en bestuur? hoe kunnen we mogelijkheden organiseren? Competenties Interventies welke competenties moeten ontwikkeld worden? welke verschillende rollen beleggen we? hoe kunnen ‘voorlopers’ andere collega’s meenemen in hun werkwijze? waar moeten we sturen en waar loslaten? hoe kunnen we de verandering aanschouwelijk maken? welke ontwikkeling is in het team nodig?