Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Naar een doelmatig onderwijsachterstandenbeleid 12 januari 2010.
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
WELKOM Juf Leonie Juf Geanique.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
Informatieavond groep 8
Informatieavond GROEP 8.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
Informatieavond VO 12 september Programma informatieavond groep 8 1.Marit Hendriks, Lisa Dreissen: - Uitleg over de BOVO-procedure op de Fontein.
Informatieavond VO 13 september 2010.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Informatieavond groep 8
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Welkom collega’s!.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Informatieavond groep 8
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Informatieavond groep Maandag/dinsdag: Saskia van der Hoeven, Woensdag t/m vrijdag: Kyra Pronk Even voorstellen.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Passend Onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Evaluatie pilot Tweetalig Primair Onderwijs
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Entreeschool: samen naar een goede basis
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Info avond voortgezet onderwijs & groep 8 algemeen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Transcript van de presentatie:

Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht Symposium BOPO-onderzoek Onderwijsachterstanden van oude en nieuwe gewichtenleerlingen Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht

Vraagstelling 1 achterstanden in het (basis)onderwijs worden achterstanden ingelopen in de loop der jaren? (1994 – 2007) worden achterstanden ingelopen tijdens loopbaan door basisonderwijs? hoe verschilt dat voor onderscheiden groepen leerlingen?

Vraagstelling 2 is er sprake van cognitief talent bij leerlingen uit achterstandsgroepen dat nog onvoldoende benut wordt? benadering a: onderzoek naar advisering benadering b: onderzoek naar discrepantie prestaties – cognitieve competentie

PRIMA cohortonderzoek van 1994/1995 t/m 2004/2005 opdrachtgever NWO-PROO tweejaarlijks  6 opeenvolgende metingen groepen 2, 4, 6 en 8 opzet longitudinaal 600 scholen, kleine 60.000 leerlingen

Verzamelde gegevens vaardigheden taal en rekenen sociaal emotionele variabelen (bv. motivatie, welbevinden, werkhouding) achtergrondkenmerken (bv. opleiding, geboortelanden ouders) via (cito-)toetsen, vragenlijsten (6 en 8) en leerkrachtoordelen

COOL5-18 cohortonderzoek vanaf 2007/2008 opdrachtgever NWO-PROO driejaarlijks  dit schooljaar 2e meting zowel basis- als voortgezet onderwijs groepen 2, 5 en 8 550 scholen, 38000 leerlingen

Opbouw databestanden

Cross-sectioneel

Longitudinaal

Longitudinaal Prima-COOL 2010/11 a.s.

Leerlinggewichten onderwijsachterstandenbeleid (OAB): extra middelen voor leerlingen met achterstand  meer formatie gebaseerd op opleiding ouders en etniciteit verschillende malen gewijzigd; daarom uitgebreide indeling leerlingen

Indeling van leerlingen

Drie papers in dit symposium: cross-sectioneel: Ontwikkelingen in prestaties en onderwijspositie tussen 1994 tot 2008 longitudinaal: Verschillen in groei van vaardigheden gedurende het basisonderwijs einde basisonderwijs: Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs