Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht Symposium BOPO-onderzoek Onderwijsachterstanden van oude en nieuwe gewichtenleerlingen Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Vraagstelling 1 achterstanden in het (basis)onderwijs worden achterstanden ingelopen in de loop der jaren? (1994 – 2007) worden achterstanden ingelopen tijdens loopbaan door basisonderwijs? hoe verschilt dat voor onderscheiden groepen leerlingen?
Vraagstelling 2 is er sprake van cognitief talent bij leerlingen uit achterstandsgroepen dat nog onvoldoende benut wordt? benadering a: onderzoek naar advisering benadering b: onderzoek naar discrepantie prestaties – cognitieve competentie
PRIMA cohortonderzoek van 1994/1995 t/m 2004/2005 opdrachtgever NWO-PROO tweejaarlijks 6 opeenvolgende metingen groepen 2, 4, 6 en 8 opzet longitudinaal 600 scholen, kleine 60.000 leerlingen
Verzamelde gegevens vaardigheden taal en rekenen sociaal emotionele variabelen (bv. motivatie, welbevinden, werkhouding) achtergrondkenmerken (bv. opleiding, geboortelanden ouders) via (cito-)toetsen, vragenlijsten (6 en 8) en leerkrachtoordelen
COOL5-18 cohortonderzoek vanaf 2007/2008 opdrachtgever NWO-PROO driejaarlijks dit schooljaar 2e meting zowel basis- als voortgezet onderwijs groepen 2, 5 en 8 550 scholen, 38000 leerlingen
Opbouw databestanden
Cross-sectioneel
Longitudinaal
Longitudinaal Prima-COOL 2010/11 a.s.
Leerlinggewichten onderwijsachterstandenbeleid (OAB): extra middelen voor leerlingen met achterstand meer formatie gebaseerd op opleiding ouders en etniciteit verschillende malen gewijzigd; daarom uitgebreide indeling leerlingen
Indeling van leerlingen
Drie papers in dit symposium: cross-sectioneel: Ontwikkelingen in prestaties en onderwijspositie tussen 1994 tot 2008 longitudinaal: Verschillen in groei van vaardigheden gedurende het basisonderwijs einde basisonderwijs: Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs