Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Godsdienst 1.
Maatschappijleer 24 november 2011.
Het is vandaag Girlsday!
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Een lessenserie van drie lessen
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Wat zijn waarden en normen?
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
ABV 03 Samenwerken Bijeenkomst 3 Teamspirit Teambelang Assertiviteit.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Maatschappelijk vraagstuk
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
H3 Wat is normaal?.
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Kwaliteitszorg
Instructie geven en uitvoeren
Aantrekkelijk formuleren
Hoofdstuk Criminaliteit.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Blok 2 Vrijheid in Nederland
H2 Hoe maken we keuzes?.
Gedragsproblemen en stoornissen
Nee Zeggen!.
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Beeld magazine.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Wat is criminaliteit? Thema Criminaliteit.
Presentatie: Gender en seksualisering
Vergelijkingen oplossen
Lukas 11 vers 5 t/m 8 5 Daarna zei ​Jezus: ‘Stel dat je midden in de nacht naar het huis van een vriend gaat en roept: ‘Kan ik drie broden van je lenen?
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Communicatie 3e les.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Beleid en regelgeving Les 1.
Kwaliteitzorg Les 5.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Thema: Wat is maatschappijleer?
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hier is een stad gebouwd
SEL Les 2: normen en waarden.
Semantisatieverhaal Ken jullie het filmpje van die lachende man in het openbaar vervoer, in de metro? Openbaar vervoer is vervoer dat iedereen mag gebruiken,
Welkom!.
Kritiek geven en krijgen
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander

Nederlandse hufterigheid Waar ergert Nederland zich het meest aan? Top 5 grootste ergernissen: Vernieling van openbaar bezit Zwerfafval Geen richting aangeven Hondenpoep Onbeleefd taalgebruik

Wat is normaal? Waar komt het woord normaal vandaan denk je? Is normaal overal en voor iedereen hetzelfde? Lees de theorie op blz. 23 van je werkboek.

Normen en waarden De ergernissen die we kunnen hebben in het verkeer, over onze leefbaarheid, over communicatie met elkaar hebben allemaal te maken met waarden en normen.

Opdracht Maak de opdrachten op blz. 23 van je werkboek. Hoe: zelfstandig Tijd: 5 min

Voorbeelden normen en waarden Norm: Als de trein, tram of bus aankomt, wacht je even tot de mensen uitgestapt zijn, alvorens zelf in te stappen. Waarde: Geduld Norm: Als iemand achter je in de rij voor de kassa maar één artikel wil afrekenen, terwijl jij een hele kar vol hebt, vraag je of die persoon even voor wilt. Waarde: Vriendelijkheid Norm: Je draait midden in de nacht geen harde muziek, terwijl de buren liggen te slapen. Waarde: Respect voor anderen

Opdracht Maak opdracht 7, blz. 24 van je werkboek. Hoe: zelfstandig Tijd: 10 min.

Sociaal versus asociaal gedrag

In de wet? Normen en waarden zijn vaak ‘ongeschreven regels’. Sommige normen zijn bij wet vastgelegd, dan zijn het dus geen ongeschreven regels meer. Houd je je niet aan zo’n wettelijke norm, dan is dit strafbaar. Voorbeeld: Geluidsoverlast kan gezondheid en woonplezier schaden. Daarom zijn er wettelijke normen, bijvoorbeeld voor het geluid dat bedrijven mogen maken.

Opdracht Maak opdracht 8, blz. 25 van je werkboek. Hoe: in een groepje van 3 a 4 studenten Tijd: 10 min.

Opdracht Maak opdracht 9, blz. 26 van je werkboek Hoe: individueel Tijd: 5 min.

Asociaal gedrag Bekijk het filmpje, asociaal gedrag achter de kassa. Wat vind je van het gedrag van de caissière? Hoe zou je zelf aangesproken/behandeld willen worden?

Opdracht Maak opdracht 10, blz. 27 van je werkboek. Hoe: individueel Tijd: 5 min.