Profiel Product Presentatie Onderzoek naar de grote overgang basisschool - Spinoza Lyceum
Begeleiders: Jate Terpstra Marie Croes Medestudenten Edwin Hoppe Andrea Thomas
Keuze onderzoek Concreetheid Bijdragen aan het Spinoza Lyceum Ervaring met basisscholieren
Aandeel onderzoek Andrea en Edwin: leerlingen perspectief Of resultaten analyseren of… Docentenperspectief.
Onderzoeksopzet Vergelijkbaar met leerlingen enquête: enquête gebaseerd op een vooronderzoek bestaande uit documentatie bronnen en interview(s). De door de mentoren geconstateerde beinvloedende factoren mbt overgang kon ik verwerken tot vragen waar de docenten een waarde oordeel aan moesten geven. 31 van de 56 brugklas docenten reageerden (55%) op de enquête en dit gaf de volgende resultaten:
Resultaten
De mate waarin de volgende factoren meespelen in de overgang Ipad. Opvallend: “- Ipad lijkt geen rol van betekenis (positief of negatief) te spelen voor de leerlingen” (Edwin Hoppe)
Dalton Op de Daltonvaardigheden wordt er relatief neutraal gescoord, maar de docenten vinden toch dat het plannen een van de bepalendste factoren is in de ‘grote’ overgang tussen basisschool en Spinoza Lyceum.
Door de mentoren als groot probleem ervaren. Lijkt erger te worden Het niet kunnen inspelen op (leer)problemen van leerlingen
Spinoza redelijk uniek in zijn schooljaar indeling. Volgens docenten toch van ondergeschikt belang.
Opvallend: wordt plannen niet gezien als Daltonvaardigheid? Hoeveelheid huiswerk: kwam ook naar voren uit de overige opmerkingen en suggesties
Te snel te lage cijfers. (minimum cijfers) / Teveel toetsen / Leerlingen toestaan tussentijds van niveau te wisselen / Werkdruk verlagen
Slechts één docent die maar een manier gebruikt. Alle andere docenten twee of meer. Dit grote verschil kan veel invloed hebben op de informatie overkill. Suggesties voor één systeem om huiswerk te delen / magister / klassenagenda
Voorzichtig advies na analyse gegevens: 32% van de docenten geeft aan dat de mentoren de belangrijkste rol speelt, 35% gaf aan dat de mentoren niet genoeg tijd hebben (48% geen mening), 52% geeft aan dat de leerlingen gewend zijn na één schoolperiode. > 5 respondenten wezen in de suggesties op een extra studie-uur mentoren. > Wellicht een goed idee omdat het studie uur de eerste periode goed gebruikt kan worden en aan het einde van het schooljaar minder van belang is.
Conclusies / vervolgonderzoek Aan de percentages en de overige opmerkingen/suggesties te zien wordt de hoeveelheid van het huis/leer werk en het plannen duidelijk als meest bepalende factor gezien. Dit komt overeen met de resultaten van de leerlingen enquête. Het lijkt mij een interessant voor vervolg onderzoek om te analyseren hoe de hoeveelheid huiswerk op het Spinoza Lyceum is in vergelijking met andere scholen. Tevens lijkt het me interessant om te onderzoeken de grote mate van zelfstandigheid die gebruikelijk is op het Spinoza Lyceum het maken van het huiswerk beïnvloedt.