Profiel Product Presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Voortgezet onderwijs in beeld
Kwaliteit van leven bij dementie
Eindwerk zesde jaar.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Voortgezet onderwijs in beeld
Landbouwbreed Klaaswaal
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Welkom op de voorlichtingsmiddag
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Kennis - Intelligentie
Academische vaardigheden - C1.5
Op onze uitgebreide en informatieve hypotheekrente site kunt u de hypotheekrente tarieven van de meeste hypotheekverstrekkers inzien. Ook vindt u er duidelijke.
Keuze van de VMBO leerling
Algemene ouderavond Mavo leerjaar 1. Wat wordt er van een mavo leerling gevraagd? Begeleiding (zorg voor leerlingen) Loopbaan oriëntatie en begeleiding.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Huiswerk vs. Huiswerkuren
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Onderzoeksvraag Achtergrond
Ouderavond 3 havo.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Advies basisschool Aanmelden Brugklasonderzoek Brugklas kader/theoretisch Determinatie Programma Begeleiding Data Laptop Vragen? BRUGKLAS.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Thema 2 Periode 1 KOP
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
De rol van patiënt factoren bij zelfmanagement ondersteuning in de huisartspraktijk Irene Bos-Touwen.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Schoolsoort & brugklas Binnen het Lyceum mavo havo atheneum gymnasium In de brugklas verdeeld in mavo mavo/havo havo/atheneum atheneum gymnasium.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Trekkingsrecht werkdruk CAO-VO Jo Simons, projectleider Arbo-VO juni 2009.
Hoe close zijn de RvC en RvB? Toenemend belang dualiteit tussen RvC en RvB Presentatie onderzoek i.s.m. Grant Thornton, Aalt Klaassen en Herbert Rijken.
Het onderzoeksverslag
keuze voor het tweede leerjaar
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
informatie avond 23 januari 2017
Ouderavond Cambridge 2016.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Bevindingen Onderzoek naar de oorzaken van de grote overgang
De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’
Welkom Leerjaar 2 naar 3.
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Richard West University of Georgia
Naar een typologie van scholen
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Retorische analyse.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
Transcript van de presentatie:

Profiel Product Presentatie Onderzoek naar de grote overgang basisschool - Spinoza Lyceum

Begeleiders: Jate Terpstra Marie Croes Medestudenten Edwin Hoppe Andrea Thomas

Keuze onderzoek Concreetheid Bijdragen aan het Spinoza Lyceum Ervaring met basisscholieren

Aandeel onderzoek Andrea en Edwin: leerlingen perspectief Of resultaten analyseren of… Docentenperspectief.

Onderzoeksopzet Vergelijkbaar met leerlingen enquête: enquête gebaseerd op een vooronderzoek bestaande uit documentatie bronnen en interview(s). De door de mentoren geconstateerde beinvloedende factoren mbt overgang kon ik verwerken tot vragen waar de docenten een waarde oordeel aan moesten geven. 31 van de 56 brugklas docenten reageerden (55%) op de enquête en dit gaf de volgende resultaten:

Resultaten

De mate waarin de volgende factoren meespelen in de overgang Ipad. Opvallend: “- Ipad lijkt geen rol van betekenis (positief of negatief) te spelen voor de leerlingen” (Edwin Hoppe)

Dalton Op de Daltonvaardigheden wordt er relatief neutraal gescoord, maar de docenten vinden toch dat het plannen een van de bepalendste factoren is in de ‘grote’ overgang tussen basisschool en Spinoza Lyceum.

Door de mentoren als groot probleem ervaren. Lijkt erger te worden Het niet kunnen inspelen op (leer)problemen van leerlingen

Spinoza redelijk uniek in zijn schooljaar indeling. Volgens docenten toch van ondergeschikt belang.

Opvallend: wordt plannen niet gezien als Daltonvaardigheid? Hoeveelheid huiswerk: kwam ook naar voren uit de overige opmerkingen en suggesties

Te snel te lage cijfers. (minimum cijfers) / Teveel toetsen / Leerlingen toestaan tussentijds van niveau te wisselen / Werkdruk verlagen

Slechts één docent die maar een manier gebruikt. Alle andere docenten twee of meer. Dit grote verschil kan veel invloed hebben op de informatie overkill. Suggesties voor één systeem om huiswerk te delen / magister / klassenagenda

Voorzichtig advies na analyse gegevens: 32% van de docenten geeft aan dat de mentoren de belangrijkste rol speelt, 35% gaf aan dat de mentoren niet genoeg tijd hebben (48% geen mening), 52% geeft aan dat de leerlingen gewend zijn na één schoolperiode. > 5 respondenten wezen in de suggesties op een extra studie-uur mentoren. > Wellicht een goed idee omdat het studie uur de eerste periode goed gebruikt kan worden en aan het einde van het schooljaar minder van belang is.

Conclusies / vervolgonderzoek Aan de percentages en de overige opmerkingen/suggesties te zien wordt de hoeveelheid van het huis/leer werk en het plannen duidelijk als meest bepalende factor gezien. Dit komt overeen met de resultaten van de leerlingen enquête. Het lijkt mij een interessant voor vervolg onderzoek om te analyseren hoe de hoeveelheid huiswerk op het Spinoza Lyceum is in vergelijking met andere scholen. Tevens lijkt het me interessant om te onderzoeken de grote mate van zelfstandigheid die gebruikelijk is op het Spinoza Lyceum het maken van het huiswerk beïnvloedt.