Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Kijk op praktijk zó moet het!.
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Het werken met portfolio
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Informatie Havo-kansklas Eerstvolgende presentatie: 12:30.
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Motivatie & differentiatie
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Informatieavond groep 8
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
VMBO Basisberoeps & Kaderberoeps Op weg naar de toekomst!!
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Wie zijn wij? groep 4: juf Corrie / meester Thom combi groep 4/5: Juf Wanda/ Juf Laurette juf Manon (Lio)
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Ouderavond Cambridge 2016.
Motiveren: de ins en outs!
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
INFO - AVOND 3 HAVO.
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Naam onderwijsinstelling Datum
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Beste havo 4..
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
INFO - AVOND 3 HAVO.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Leerling- kenmerken Motivatie
Chemie Overal 5e editie voor de TF
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Advisering, ophoging en druk van ouders
Ouderavond Emmalaan Welkom ouders/verzorgers van leerlingen uit klas ... Presentatie komt op de website.
Cijferloos lesgeven bij talen
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?

Overzicht Aanleiding Onderzoeksvragen Onderzoeksmethode Resultaten Adviezen Conclusie Voortzetting

Deelvragen Wat zijn de redenen die de doubleurs aangeven voor hun doubleren? In hoeverre wordt er rekening met de doubleurs gehouden door de betrokken docenten in de lessen en op welke manier? Wat voor behoeften identificeren doubleurs qua ondersteuning of aanpassingen aan het lesprogramma van de vakken die ze in het voorgaande jaar hadden gehaald? Wat adviseren vakdocenten voor ondersteuning van doubleurs?

Door leerlingen aangegeven redenen voor het doubleren

In vrije tijd bezig met vak-gerelateerde activiteiten Boeken over vak lezen 4x Aan het vak gerelateerde artikelen in de krant. Tijdschriften gerelateerd aan vak Films in deze taal 2x Documentaires over vak kijken 3x Youtube-video’s in deze taal 2x Bezig met oriëntatie vervolgopleiding Vervolgopleiding sluit bij het vak aan, alvast inlezen

Eigen inbreng om lessen interessanter te maken 1/2 Verdiepingsopdrachten maken die niet gebonden zijn aan boek Andere opdrachten vragen Ja, meer doelgericht leren van wat voor mijzelf interessant is en van de hoofdstukken die ik nog moeilijk vind Eigen inbreng om lessen interessanter te maken> bij bedrijven een ochtend gaan kijken, bedrijven waar je zelf zou willen werken

Eigen inbreng om lessen interessanter te maken 1/2 Fragmenten uit documentaires over het vak. Graag zelf eigen initiatief tonen. PO in plaats van repetitie Bedrijfsplan onderzoeken zelf werken aan moeilijkere lesstof PO schrijven Voortgang mailen aan leraar

Cijfer verbonden aan ‘aangepast werk’: Ja, maar dan in plaats van reguliere toetsen/PO’s, geen extra cijfers.

Inbreng leraar om lessen interessanter te maken > Figuur 2

Inbreng leraar om lessen interessanter te maken ”Geen nodig, leraar heeft het druk genoeg ” ”Het is niet nodig om het interessanter te maken” ”Mij vragen of ik bij een bepaald hoofdstuk mee wil doen met de klassikale behandeling of dat ik liever verdiepingsopdrachten doe of zelfstandig aan het werk ga”

Uren facultatief Nee, alle uren zijn belangrijk, als je niet bij alle uren aanwezig bent, heb je kans iets belangrijks te missen ja, als ik het hoofdstuk al snap, zelf werken, maar wel contacturen, zodat ik vragen kan stellen

Liever zelfstandig werken of samenwerken met andere doubleurs Figuur 3

Situatie volgens leerlingen Situatie volgens leraren   Situatie volgens leraren Het niveau sluit aan bij capaciteiten 90% 80% Aanpassingen aan lesprogramma voor doubleurs 70% 40% Eigen inbreng om lessen interessanter te maken getoond 50% 20% Eigen inbreng om lessen interessanter te maken door leerling getoond

Wensen vanuit leerlingen Mogelijkheden vanuit leraren   Mogelijkheden vanuit leraren Vak verbinden aan aansluitende interesses van de leerling 70% 60% Cijfer verbinden aan aangepast werk Eigen tempo werken 80% 100% Uren facultatief 50% 40% Inbreng leraar om lessen interessanter te maken Inbreng leraar om lessen interessanter te maken, oplossingen gegeven Graag meedoen met reguliere lesprogramma 20% Aanpassingen aan lesprogramma voor doubleurs Buiten klaslokaal werken

Adviezen Voortgang bijhouden van doubleur Leerlingen motiveren na het tweede rapport door begeleiding bij het ophalen van cijfers In het begin van het jaar extra aandacht voor de doubleurs, er extra op letten of en hoe ze aan het werk gaan en hoe het lukt met de opgaven. Controle en erop toezien dat er in de tweede periode de cijfers van de vakken ‘voor volgend jaar’ goed blijven (7 of hoger)

Adviezen Geen extra aanpassingen aan het lesprogramma voor doubleurs. Als de basis al beheerst wordt, krijgen de doubleurs extra mogelijkheden om zich vooral te focussen op verdiepingsopgaven en toepassingsvraagstukken Wat de leerlingen het meeste motiveert is het behalen van tijdswinst Het reguliere lesplan volgen, maar vrijstellingen geven voor PO De mogelijkheden bestaan mits de doubleur zelf met een goed plan kom en goed presteert.

Adviezen De mogelijkheid om vakken af te sluiten De leerlingen zelf laten samenvatten

Mogelijkheden In de praktijk komt het weinig voor dat de doubleur zulk initiatief toont Aangezien de begeleiding ad-hoc is, moet het initiatief van de leerling komen Voorlichting gericht op leerling bewust laten zijn van eigen verantwoordelijkheid: prestaties, aangeven wensen

Terugblik deelvragen Wat zijn de redenen die de doubleurs aangeven voor hun doubleren? In hoeverre wordt er rekening met de doubleurs gehouden door de betrokken docenten in de lessen en op welke manier? Wat voor behoeften identificeren doubleurs qua ondersteuning of aanpassingen aan het lesprogramma van de vakken die ze in het voorgaande jaar hadden gehaald? Wat adviseren vakdocenten voor ondersteuning van doubleurs?

Conclusie Redenen voor doubleren: vooral motivatie, tijdgebrek Weinig aangepaste lesprogramma’s, maar veel ondersteuning mogelijk bij leraren, initiatief bij leerling Behoeften: extra mogelijkheden, zoals het schrijven van praktische opdrachten en het werken met bronnen Samen laten vatten, zelfstandig laten werken, vakken alvast afsluiten, tijdswinst Conclusie

Nog te onderzoeken Dit schooljaar/volgend schooljaar Officiele redenen voor doubleren vergelijken met reden van leerling zelf Visie management (koppelen aan pedagogisch klimaat) De hele onderzoekspopulatie van de doubleurs uit havo 4 Koppelen antwoorden leerling aan antwoorden vakleraar Vragenlijst