Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Overzicht Aanleiding Onderzoeksvragen Onderzoeksmethode Resultaten Adviezen Conclusie Voortzetting
Deelvragen Wat zijn de redenen die de doubleurs aangeven voor hun doubleren? In hoeverre wordt er rekening met de doubleurs gehouden door de betrokken docenten in de lessen en op welke manier? Wat voor behoeften identificeren doubleurs qua ondersteuning of aanpassingen aan het lesprogramma van de vakken die ze in het voorgaande jaar hadden gehaald? Wat adviseren vakdocenten voor ondersteuning van doubleurs?
Door leerlingen aangegeven redenen voor het doubleren
In vrije tijd bezig met vak-gerelateerde activiteiten Boeken over vak lezen 4x Aan het vak gerelateerde artikelen in de krant. Tijdschriften gerelateerd aan vak Films in deze taal 2x Documentaires over vak kijken 3x Youtube-video’s in deze taal 2x Bezig met oriëntatie vervolgopleiding Vervolgopleiding sluit bij het vak aan, alvast inlezen
Eigen inbreng om lessen interessanter te maken 1/2 Verdiepingsopdrachten maken die niet gebonden zijn aan boek Andere opdrachten vragen Ja, meer doelgericht leren van wat voor mijzelf interessant is en van de hoofdstukken die ik nog moeilijk vind Eigen inbreng om lessen interessanter te maken> bij bedrijven een ochtend gaan kijken, bedrijven waar je zelf zou willen werken
Eigen inbreng om lessen interessanter te maken 1/2 Fragmenten uit documentaires over het vak. Graag zelf eigen initiatief tonen. PO in plaats van repetitie Bedrijfsplan onderzoeken zelf werken aan moeilijkere lesstof PO schrijven Voortgang mailen aan leraar
Cijfer verbonden aan ‘aangepast werk’: Ja, maar dan in plaats van reguliere toetsen/PO’s, geen extra cijfers.
Inbreng leraar om lessen interessanter te maken > Figuur 2
Inbreng leraar om lessen interessanter te maken ”Geen nodig, leraar heeft het druk genoeg ” ”Het is niet nodig om het interessanter te maken” ”Mij vragen of ik bij een bepaald hoofdstuk mee wil doen met de klassikale behandeling of dat ik liever verdiepingsopdrachten doe of zelfstandig aan het werk ga”
Uren facultatief Nee, alle uren zijn belangrijk, als je niet bij alle uren aanwezig bent, heb je kans iets belangrijks te missen ja, als ik het hoofdstuk al snap, zelf werken, maar wel contacturen, zodat ik vragen kan stellen
Liever zelfstandig werken of samenwerken met andere doubleurs Figuur 3
Situatie volgens leerlingen Situatie volgens leraren Situatie volgens leraren Het niveau sluit aan bij capaciteiten 90% 80% Aanpassingen aan lesprogramma voor doubleurs 70% 40% Eigen inbreng om lessen interessanter te maken getoond 50% 20% Eigen inbreng om lessen interessanter te maken door leerling getoond
Wensen vanuit leerlingen Mogelijkheden vanuit leraren Mogelijkheden vanuit leraren Vak verbinden aan aansluitende interesses van de leerling 70% 60% Cijfer verbinden aan aangepast werk Eigen tempo werken 80% 100% Uren facultatief 50% 40% Inbreng leraar om lessen interessanter te maken Inbreng leraar om lessen interessanter te maken, oplossingen gegeven Graag meedoen met reguliere lesprogramma 20% Aanpassingen aan lesprogramma voor doubleurs Buiten klaslokaal werken
Adviezen Voortgang bijhouden van doubleur Leerlingen motiveren na het tweede rapport door begeleiding bij het ophalen van cijfers In het begin van het jaar extra aandacht voor de doubleurs, er extra op letten of en hoe ze aan het werk gaan en hoe het lukt met de opgaven. Controle en erop toezien dat er in de tweede periode de cijfers van de vakken ‘voor volgend jaar’ goed blijven (7 of hoger)
Adviezen Geen extra aanpassingen aan het lesprogramma voor doubleurs. Als de basis al beheerst wordt, krijgen de doubleurs extra mogelijkheden om zich vooral te focussen op verdiepingsopgaven en toepassingsvraagstukken Wat de leerlingen het meeste motiveert is het behalen van tijdswinst Het reguliere lesplan volgen, maar vrijstellingen geven voor PO De mogelijkheden bestaan mits de doubleur zelf met een goed plan kom en goed presteert.
Adviezen De mogelijkheid om vakken af te sluiten De leerlingen zelf laten samenvatten
Mogelijkheden In de praktijk komt het weinig voor dat de doubleur zulk initiatief toont Aangezien de begeleiding ad-hoc is, moet het initiatief van de leerling komen Voorlichting gericht op leerling bewust laten zijn van eigen verantwoordelijkheid: prestaties, aangeven wensen
Terugblik deelvragen Wat zijn de redenen die de doubleurs aangeven voor hun doubleren? In hoeverre wordt er rekening met de doubleurs gehouden door de betrokken docenten in de lessen en op welke manier? Wat voor behoeften identificeren doubleurs qua ondersteuning of aanpassingen aan het lesprogramma van de vakken die ze in het voorgaande jaar hadden gehaald? Wat adviseren vakdocenten voor ondersteuning van doubleurs?
Conclusie Redenen voor doubleren: vooral motivatie, tijdgebrek Weinig aangepaste lesprogramma’s, maar veel ondersteuning mogelijk bij leraren, initiatief bij leerling Behoeften: extra mogelijkheden, zoals het schrijven van praktische opdrachten en het werken met bronnen Samen laten vatten, zelfstandig laten werken, vakken alvast afsluiten, tijdswinst Conclusie
Nog te onderzoeken Dit schooljaar/volgend schooljaar Officiele redenen voor doubleren vergelijken met reden van leerling zelf Visie management (koppelen aan pedagogisch klimaat) De hele onderzoekspopulatie van de doubleurs uit havo 4 Koppelen antwoorden leerling aan antwoorden vakleraar Vragenlijst