Onderhouden bestratingen Rob Goossens Onderhouden bestratingen
Programma 10-oktober-2016 08.30u- 10.30u Rob Goossens Programma 10-oktober-2016 08.30u- 10.30u Oriëntatie: 1. Nieuwe kennis aanreiken a.d.h.v. van 3 stellingen 2. Voorkennis activeren onderhouden bestratingen. aan de hand van huiswerkopdracht: - handmatige onkruidbestrijding - mechanische onkruidbestrijding - thermische onkruidbestrijding - chemische onkruidbestrijding Aan de slag: Via werkvorm(en) Evaluatie: vd werkvormen en zelfstudie Transfer: richting toets
Programma 10-oktober-2016 08.30u- 10.30u Rob Goossens Programma 10-oktober-2016 08.30u- 10.30u Oriëntatie: 1. Nieuwe kennis aanreiken a.d.h.v. van 3 stellingen Vul met je groepje een placemat in met woorden die betrekking hebben op de stelling. Eerst individueel 2 minuten Bespreek en noteer gezamenlijk de belangrijkste woorden in het midden. 4 minuten Gebruik die woorden in een presentatie. Iedere stelling iemand anders. 1 minuut
Klassikaal evaluatie per stelling! Rob Goossens Gebruik die woorden in een presentatie. Iedere stelling iemand anders. 1 minuut Klassikaal evaluatie per stelling!
Rob Goossens Oriëntatie: Nieuwe kennis aanreiken Stelling 1: De hoeveelheid onderhoud die je aan een bestrating moet besteden wordt in eerste instantie bepaald door de persoon achter de tekentafel: Het (tuin) ontwerp!
Stelling 1: Kennis van de eigenschappen van een bestratingsmateriaal Rob Goossens Stelling 1: De hoeveelheid onderhoud die je aan een bestrating moet besteden wordt in eerste instantie bepaald door de persoon achter de tekentafel: Het (tuin) ontwerp! Kennis van de eigenschappen van een bestratingsmateriaal Weten hoe een materiaal verwerkt moet/kan worden Ontwerper staat in contact met uitvoerders (problemen ondervangen en correct uitvoeren van het ontwerp) Het ontwerp valt of staat bij de kwaliteit van de aanleg (technisch) Ontwerper kent de eisen en voorkeuren van de opdrachtgever
Oriëntatie: Nieuwe kennis aanreiken Stelling 2: Rob Goossens Oriëntatie: Nieuwe kennis aanreiken Stelling 2: De hoeveelheid onderhoud die je aan een bestrating moet besteden wordt bepaald door de (beeld)eisen van de opdrachtgever.
Rob Goossens Stelling 2: De hoeveelheid onderhoud die je aan een bestrating moet besteden wordt bepaald door de (beeld)eisen van de opdrachtgever. Stelt de opdrachtgever hoge eisen aan het onderhoud van de bestratingen? Kun jij signaleren wat er gedaan moet worden a.d.h.v. de eisen? Kun je hiermee gericht advies geven en vervolgstappen adviseren en uitvoeren? Ben je pro-actief in deze? Heb je leren Kijken? Heb je de benodigde kennis? (nieuwsgierig) Kun je dingen combineren?
Oriëntatie: Nieuwe kennis aanreiken Stelling 3: Rob Goossens Oriëntatie: Nieuwe kennis aanreiken Stelling 3: De hoeveelheid onderhoud die je aan een bestrating moet besteden wordt bepaald door de noodzaak van het onderhoud.
Rob Goossens Stelling 3: De hoeveelheid onderhoud die je aan een bestrating moet besteden wordt bepaald door de noodzaak van het onderhoud. Noodzaak uit oogpunt van beeldkwaliteit. Hoe wil ik dat het eruitziet? Noodzaak uit veiligheid. Levert een situatie (potentieel) gevaar op voor beloopbaarheid. (Kun je bepalen wat acuut aandacht nodig heeft en wat op termijn gedaan moet/kan worden) Noodzaak t.a.v. vervuiling. Een vervuilde omgeving wordt als onveilig ervaren en trekt ongedierte aan.
- mechanische onkruidbestrijding - thermische onkruidbestrijding Rob Goossens Oriëntatie: 2. Voorkennis activeren onderhouden bestratingen. aan de hand van huiswerkopdracht: - handmatige onkruidbestrijding - mechanische onkruidbestrijding - thermische onkruidbestrijding - chemische onkruidbestrijding
- mechanische onkruidbestrijding - thermische onkruidbestrijding Rob Goossens Wat zijn de voor en nadelen van onkruidbestrijding op onderstaande manieren? (klassikaal) - handmatige onkruidbestrijding - mechanische onkruidbestrijding - thermische onkruidbestrijding - chemische onkruidbestrijding (werkvorm →)
Rob Goossens Doel(en) van oefening Aan het einde van deze oefening heb je verschillende meningen gehoord over het gebruik van Glyfosaat en kun je een eigen mening hierover formuleren.
Rob Goossens Aan de slag: Vorm twee groepen van 6 personen en zorg ervoor dat tafels en stoelen zo staan dat je elkaar aan kunt kijken. (1 minuut) Iedereen uit de groep krijgt een artikel om, in stilte, te lezen. (maximaal 10 minuten) Iedereen geeft een kort verslag (laag stemvolume) over zijn artikel aan de anderen in de groep (max. 2 minuten per persoon) Beginnen met de discussie: Wel of geen verbod op gebruik van Glyfosaat? (5 minuten) Discussieleider bewaakt tijd en gelijke spreektijd deelnemers! Evaluatie →
Evaluatie werkvorm Kort Geding Rob Goossens Evaluatie werkvorm Kort Geding Vorm twee groepen: één groep met mensen die de artikelen hebben gelezen vóór verbod op gebruik Glyfosaat (groen + teken) en één groep met mensen die artikelen hebben gelezen tegen verbod op gebruik van Glyfosaat (rood – teken). Docent is rechter! En procesleider Regels: als één van de drie partijen het woord heeft, zijn de andere partijen stil. Enige uitzondering: Rechter mag ingrijpen. Rechter Tegen Voor
Rob Goossens Evaluatie
De gegevens uit deze lessen zijn onderdeel van de toets. Rob Goossens Transfer De gegevens uit deze lessen zijn onderdeel van de toets. Vragen?