MRB in nederland en geestelijke verzorging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Cultuurgebieden.
Presentatie Axel Liégeois
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit Martin Hiele Faculteit Geneeskunde.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Mark Cole / GT Music 1/10 GOD IS MY ROCK (Mark Cole) Refrein: God is my rock, He's my.
User Centred Development
SKIMDOC Week 8.
Kunstmatige Intelligentie
….. en met Han van Ruler.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
5. Rituelen rond rouw en verlies in verschillende religieuze tradities
Multiculti.
Van oud naar nieuw Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Vers 21 “… dit is de waarheid.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
‘Geef uw team vleugels’
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 12/2010
Platform voor Religie & Levensbeschouwing Anno 2010
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/9 LIGHT OF THE WORLD (Dennis J. Jernigan) 1. Light of the world.
Chiara Lubich e P. Fabio Ciardi
Christendom. STICHTING: Het Christendom begon ongeveer jaar geleden in wat nu Israël is. STICHTER: Jezus van Nazareth. BELANGRIJKE GESCHRIFTEN: De.
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? C. De Ranter Forumgesprek 29 september.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit.
6de jaar ASO Lindsay Borremans
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
De Bijbel De leer Het christelijk leven
Paragraaf 1: Inleiding. De bijdrage van het christendom aan de wetenschap en de cultuur is groot. Dit is dan ook de reden waarom de Westerse wereld vrijwel.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
LEVENSBESCHOUWELIJKE VAKKEN IN HET OFFICIEEL ONDERWIJS INFORMATIEBROCHURE.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Religie het geloof in God of in goden
INAUGURELE ORATIE G. VAN DEN BRINK. TUSSEN CONFLICT EN CONSONANTIE Fundamentaal-theologische kanttekeningen bij de verhouding van geloof en wetenschap.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Integrale Geneeskunde 1 Antwoord op problemen in geneeskunde  Subspecialisatie  Scheiding somatische zorg en GGZ  Samenwerking eerste en tweede lijn.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Missio?. Missio? Wie of wat is Missio? Wie heeft een missie? Welke missie heb jij? Waarom? Hoe doe je dat? Hoe doen andere mensen dat?
1 Korintiërs 15:17-20 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus.
INLEIDING JV ICHTHUS – 23/09/’16
Ontwikkeling van professionele identiteit
Ruim 20 kerken in Alphen (en nog enkele kleinere groepen)… Jezus’ gebed in Johannes 17: bewaar hen (vers 11 en 15). Bewaar hen: in waarheid, heiligheid,
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
1 Introductie levo.
Ontwikkeling van professionele identiteit
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Sterzingen.
Zwart wit denken in de klas
Foto huizen Amsterdam.
Muziek - Ricky King - Medley
Hoe eet jij je brood? / How do you eat your bread?
Verlangen naar God Longing for God
Thinking like an economist
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Dialoog.
Eigenschappen van het optellen van gehele getallen
ACTmodel van psychopathologie
Geloof op zoek naar rede
Rob Heyman and Ilse Mariën
29/06/2017 Sterzingen
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

MRB in nederland en geestelijke verzorging Boeddhistische christenen en christelijke boeddhisten Over dual Christian-Buddhist belonging André van der Braak Hoogleraar boeddhistische filosofie in dialoog met andere levensbeschouwelijke tradities

ROSE drew – buddhist and christian? Interviews met: Roger Corless (Rooms-Katholiek en Tibetaans boeddhist); Zr. Ruth Furneaux (non en Soto Zen) Ruben Habito (Rooms-Katholiek en Sanbokyodan zenmeester); Maria Reis Habito (Rooms-Katholiek en Taiwanese Zen); Sallie King (Quaker en Westerse zenbeoefenaar) John Keenan (Anglicaans priester en filosofisch boeddhist).  

Twee voorwaarden voor christendom-boeddhisme One must find satisfactory ways of integrating the Christian way of thinking and being and the Buddhist way of thinking and being, such that dual belonging does not involve turning a blind eye to apparently outright contradictions nor entail being pulled in opposite directions by one’s religious commitments. (2) One must to ensure that the unique character, insight and integrity of each tradition is preserved, and that what is special and attractive about each is not lost.

Drie visies op religies (lindbeck) Cognitief-propositioneel Religies bieden ware opvattingen over de wereld en over god/het ultieme (2) Ervaring-expressief Religies bieden opvattingen en rituelen die een wegwijzer vormen naar een ervaring van god/het ultieme (3) Cultureel-linguistisch Religies zijn culturele “forms of life” of “taalspelen”; de betekenis van opvattingen of rituelen ligt in hun gebruik en is vaak sociaal bepaald.  

Dual belonging vanuit cognitief-propositioneel Dual belonging kan niet, want opvattingen zijn incompatibel Evangelische christenen: boeddhisme is afgoderij Theravadaboeddhisten: Christus als Verlosser staat niet in de Pali Canon Oplossing: vertaling Habito Reis en King: verlossing betekent in het hier en nu zijn Probleem: zijn het nog wel twee tradities?  

Dual belonging vanuit ervaring-expressief Dual belonging kan wel, want religieuze visies zijn vingers die naar de maan wijzen. Religies verschillen in conventionele waarheid, maar niet in uiteindelijke waarheid – ze zijn upaya. Christendom en boeddhisme als twee wandelkaarten om naar de bergtop te komen. Probleem: zijn christendom en boeddhisme wel gericht op dezelfde bergtop? Is Verlossing hetzelfde als nirvana?  

Dual belonging vanuit cultureel-linguistisch Dual belonging kan niet, want het is performatief onmogelijk (noncompossible): je kunt niet zowel sumo-worstelaar als evenwichtsbalk-turner worden. Dual belonging kan wel, want religies zijn als verschillende talen die je kunt leren spreken Welk christendom wordt met welk boeddhisme gecombineerd?  

Apofatisch christendom en zen Apofatisch: ontkenning. Katafatisch: affirmatie Het nee-zeggende denken als aanvulling op het ja-zeggende denken, uitmondend in openbaring/verlichting Zowel nee-zeggende als ja-zeggende uitspraken zijn “leeg” Zen apofase: Alle uitspraken zijn leeg want verlichting is onbeschrijflijk: de praktijk van apofase leidt tot verlichting Verlichting is onbeschrijflijk zoals fietsen onbeschrijflijk is: je moet het doen, en het voortdurend beoefenen  

Apofatische dual belonging christendom en zen Rose Drew’s eerste voorwaarde van integratie hoeft niet vervuld te worden Wandelen op de berg terwijl je weet dat er geen top is Dual belongers zijn deelnemers in christelijke en zen-taalspelen filosofisch: conceptuele integratie is niet nodig Psychologisch: een apofatische identiteit Soteriologisch: als je religieus meertalig bent kun je dieper in beide taalspelen participeren