De Betekeniseconomie in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Welkom bij de 4e workshop over:
GROEIDOCUMENT.
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Wat maakt het leven zinvol?
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
19 e eeuw Arbeiders niet beschermd Bedrijven waren slecht georganiseerd 1850 in Londen Werkloosheid 40% Het aantal faillissementen 70% Geringe financiële.
‘Het talent bestaat niet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Economie in de bovenbouw
Ster van Succes.
Ethiek.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Project “Horizon Verbreden”
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
8.4 Eerlijk zullen we alles delen?
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Reclame Masters | Ik en reclame!
 A-94 A-94.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
50.
De economische kringloop
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Ethische Visies.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Het 7-stappenplan.
Psalm 103 Ik dank de Heer, ik dank de heilige Heer vanuit het diepst van mijn hart. Ik dank hem voor alles wat hij heeft gedaan, nooit zal ik dat vergeten.
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Het Potlood.
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
Les 2: Van productie tot verkoop
Welkom VWO 5..
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Tempel reinigen schoonmaken, wassen.
MAW Inleiding + §1.1.
Les 1: Introductie Marketing
Het Potlood.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Persoonlijk Leiderschap
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Schijnbare tegenstelling
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Consumenten-gedrag Mondige consument
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Les 2: Van productie tot verkoop
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
België: samenwerking met Nederland
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Waarderende benadering
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Eigenaarschap.
Hand. 1:4,5 Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan.
Transcript van de presentatie:

De Betekeniseconomie in de klas Kaj Morel Laat betekenis leven

1. Betekenisvolle organisaties 2. Gewetensvolle marketing / marketers Waarom wij bestaan 1. Betekenisvolle organisaties 2. Gewetensvolle marketing / marketers Hier leven wij voor bij DBF: organisaties zo betekenisvol mogelijk maken en daarmee de betekeniseconomie realiseren

2009-2016 – Lector Identiteitsmarketing Saxion Laat betekenis leven

2010/2012 – Boeken identiteitsmarketing en betekeniseconomie Laat betekenis leven

Wat is de betekeniseconomie volgens jullie? Vragen Wat is het belangrijkste dat jullie leerlingen willen meegeven over economie? Wat is de betekeniseconomie volgens jullie? Wat zouden jullie willen doen met de betekeniseconomie in de klas?

In wat voor wereld leven we eigenlijk? Verwondering In wat voor wereld leven we eigenlijk? Hoe komt het dat de economie ons leven bepaalt? Hoe kijken aanhangers van de vrije markt naar de wereld? Wat gebeurt er als je de markt vrijlaat? Hoe kan economie ook werken?

Bronnen Laat betekenis leven

Uitgangspunten van de betekeniseconomie We brengen het geweten terug in onze economie door elkaar voortdurend de vraag te stellen of ons economisch handelen goed of slecht is en goed of kwaad doet We laten het belang van de gemeenschap altijd het zwaarst wegen (in plaats van het individuele belang) We gaan nooit voor eigen gewin als dat ten koste gaat van anderen We streven naar het produceren van producten en diensten die de wereld beter maken voor zoveel mogelijk mensen (in plaats van streven naar het verdienen van zoveel mogelijk geld) We hanteren geld steeds als middel en nimmer als doel We laten ons bij alle besluiten die we nemen leiden door het rendement op lange termijn (in plaats van het rendement op korte termijn) We vertrouwen niet langer op ‘de onzichtbare hand van de markt’ om onze welvaart te verdelen, maar op ons verlangen om zoveel mogelijk mensen een eerlijk deel van de koek te geven We zijn steeds gericht op het dienen van het belang van de ander (in plaats van het vervullen van zijn behoefte) We streven alleen nog betekenisvolle groei na (in plaats van groeien om het groeien) We leren onze kinderen dat het nastreven van vrijheid in gemeenschappelijkheid en verbondenheid belangrijker is dan het nastreven van individuele vrijheid

Wat ga je doen en hoe pak je het aan? Wat is daarvoor nodig? Aan het werk Groepjes van 5 personen Bedenk minimaal een concreet idee waarmee je vanaf morgen aan de slag zou willen om in jouw klas met de betekeniseconomie Wat streef je na? Wat ga je doen en hoe pak je het aan? Wat is daarvoor nodig? Wat houdt je tegen? Presenteer jullie idee in 1 minuut