Informatieavond Groep 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep 5 Kimm Maarten.
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Werkwijze groep
Welkom!.
bij juf Ineke en juf Caroline
Welkom in groep 4B!.
Informatieavond groep
Werkwijze groep
Groep
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
Informatie-avond Groep 3/4
Welkom in groep 6.
Welkom in groep Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Welkom op de informatieavond van groep 7
Informatieavond Pelikanen
Informatieavond groep 7b
Infoavond groep 4.
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Informatie avond groep
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Informatieavond groep 4-5
Informatieavond groep
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Werkwijze groep 5A
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
WELKOM IN GROEP 6A.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Op de informatieavond van de groepen 5
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
Welkom in groep 6D.
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Informatieavond groep 8 Informatieblad groep 8 Tijdschema voor dit jaar.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Welkom in groep 3a. Even voorstellen Saskia van Dijk 24 jaar Sinds 2013 werkzaam op Nutsschool Bezuidenhout Tweede jaar groep 3.
Welkom in groep 3a informatieavond ‘16-’17. Inhoud: Welkom Dagindeling Vakken in groep 3 Differentiatie in de klas Toetsen Algemene zaken Communicatie.
I NFORMATIEAVOND Groep 5. N IEUW IN GROEP 5 ‘s Middags niet meer buiten spelen Vrijdag lange dag  schoolmelk Naut, Meander, Brandaan (bio, ges, ak) Spreekbeurt/presentaties.
Welkom in groep 8L Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Informatieavond groep Maandag/dinsdag: Saskia van der Hoeven, Woensdag t/m vrijdag: Kyra Pronk Even voorstellen.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Welkom in groep 3/4 juf Ria & juf Kristel. Groep 3 - programma  Het ochtendprogramma in groep 3  Taal + lezen (Veilig leren lezen)  Pauze + fruit.
Welkom in groep 3b informatieavond saarmarkyunaiarwenscott bobbibastobiasfennalisa reijerlizzymaxfaytirza madeleinelevisebnina bramnieckmatildaamyleander.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Aan het einde van de avond heeft u een duidelijk beeld over het leerjaar van groep 6.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
Welkom in groep 6.
Informatieavond groep 6
Informatieavond groep 4
Groep
informatieavond groep 3
Informatie avond groep 7 14 september 2016
Informatieavond groep 5-6
Informatieavond groep 4K
Transcript van de presentatie:

Informatieavond Groep 5

Even voorstellen Juf Tamara Wie komt er nog meer in de klas? Meester Michael Juf Leny Juf Janny Een speciaal welkom voor: De ouders van Helena

Nieuw in groep 5 ‘s Middags niet meer buiten spelen Vrijdag lange dag  schoolmelk Naut, Meander, Brandaan (bio, ges, ak) Spreekbeurt/presentaties Viering Sinterklaasfeest: surprises Twee rapporten 26 en 27 september kennismakingsgesprekken. Eerste rapportgesprek is 19 en 20 februari. Tweede rapportgesprek is 27 en 28 juni.

Nieuw in groep 5 sociaal Kinderen gaan op school en thuis meer de grenzen opzoeken. Vrienden en vriendinnen gaan een grotere rol spelen. Kinderen worden zich meer bewust van hun status/invloed/plaats in de groep. Meer kans op meidenvenijn.

Rekenen Methode: Wereld in getallen Werkt gedifferentieerd d.m.v. sterren. 1 ster: minimumniveau 2 sterren: basisniveau 3 sterren: basisniveau met verrijkende opdrachten Tafels en klokkijken goed blijven oefenen In 4 sec het antwoord op een tafel kunnen noemen. Klokkijken digitaal en analoog op de minuut en vragen kunnen beantwoorden als: “Hoe laat is het over 20 minuten?” Ook kunnen wisselen tussen klokken.

Deze les kregen de leerlingen afgelopen woensdag. Tip: geef uw zoon/dochter een horloge.

Leerlijn rekenen Getalbegrip hele getallen De leerlingen werken in groep 5 in het getallengebied tot 1000 en later ook tot 10.000. O.a. geld, verpakkingen en de getallenlijn ondersteunen het inzicht in de structuur en de waarde van de steeds groter wordende getallen. Delen In groep 5 leren de leerlingen alle deeltafels t/m 10 en het delen met rest. In het tweede deel van het schooljaar delen ze ook met grote getallen, waarbij steeds de relatie met de deeltafels t/m 10 wordt gelegd. Optellen en aftrekken In groep 5 werken de leerlingen aan het optellen en aftrekken tot en met 1000. Handig gebruiken van de structuur van het getal wordt gestimuleerd (350+200 en 560-500). Ook bij het aanvullen tot of afhalen van een honderdtal. Geld In groep 5 leren de leerlingen te rekenen (betalen en teruggeven) met geldbedragen in verschillende toepassingssituaties. Er is expliciet aandacht voor de komma in de geldbedragen. Vermenigvuldigen In groep 5 worden alle tafels tot en met 10 geautomatiseerd. Na de tafels vermenigvuldigen de leerlingen met tientallen en samengestelde getallen. Bij het schattend vermenigvuldigen met kommagetallen komt het afronden terug. Tijd In groep 5 leren de leerlingen de tijd tot op de minuut af te lezen op de analoge en digitale klok. Nieuw in groep 5 is de seconde. Naast het aflezen leren de leerlingen ook de tijdsduur te berekenen.

Leerlijn rekenen Meten In groep 5 worden de standaardmaten verder uitgebreid. Ook gebruiken de leerlingen kommagetallen bij het meten en het noteren van het meetresultaat. In groep 5 wordt temperatuur geïntroduceerd. Meetkunde In groep 5 leren de leerlingen te werken met positiebepaling en (het vogelvlucht) perspectief. Daarnaast wordt dit jaar het werken met een plattegrond en de bijbehorende schaal aangeleerd. Diversen In groep 5 leren de leerlingen het lezen, interpreteren van een staafgrafiek en een lijngrafiek. Daarnaast leren kinderen rekenen met verhoudingen in contextsituaties.

Taal & spelling Methode: Taal Actief Werkt ook gedifferentieerd d.m.v. sterren. Het niveau wordt bepaald door de startopdracht. Alles goed bij de startopdracht: 2 en 3 sterren maken Fouten gemaakt bij de startopdracht: 1 en 2 sterren maken 2 sterren is het basisniveau. Hoog niveau. Verwerken op de iPad. Link

Les op de iPad

Leerlijn spelling Luisterwoorden Planning: Thema 1:  vanaf september ng, nk eer, oor, eur aai, ooi, oei Thema 2:  vanaf half oktober eeuw ieuw uw cht, ch Ei Thema 3:  vanaf half november ij be, ge, ver, te ig, lijk Thema 4:  vanaf december eind -d open lettergreep gesloten lettergreep gesloten lettergreep, dubbele medeklinker Luisterwoorden Spellingcategorieën: Woorden met ng/nk, eer/oor/eur, aai/ooi/oei, eeuw/ieuw/uw. Weetwoorden Spellingcategorieën: Woorden met cht/ch, ei/ij, be-/ge-/ver-/te-, -ig/-lijk, au/ou, cht/ch. Regelwoorden Spellingcategorieën: Woorden met eind -d, open en gesloten lettergreep, -je/-tje/-etje, vergrotende en overtreffende trap, -elen/-eren/enen, samenstellingen zonder tussenletter, woorden waarbij f verandert in v, woorden waarbij s verandert in z.

Leerlijn taal Verkennen van tekens Leerdoelen: alfabetiseren op de eerste, tweede en derde letter, uitroepteken, komma, hoofdletter bij persoonsnamen en aardrijkskundige namen. Verkennen van zinnen Leerdoelen: Zinnen uitbreiden met wat-wanneer-waar-deel, zinnen samenvoegen met voegwoorden, gebiedende wijs, onderwerp. Verkennen van woorden Leerdoelen: werkwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, verkleinwoord met -etje/-kje, (On)regelmatige trappen van vergelijking, basisvorm van woorden, voorzetsels, persoonlijke voornaamwoorden, stoffelijk bijvoeglijk naamwoord, bijwoord, mannelijke en vrouwelijke persoonsnamen, lidwoord. Verkennen van taalgebruik Leerdoelen: standaard- en streektaal, letterlijk en figuurlijk taalgebruik, open en gesloten vragen. Verkennen van werkwoorden Deze leerlijn bereidt de kinderen voor op de leerlijn werkwoordspelling die vanaf groep 6 begint. Kennis van grammaticale begrippen en het inzicht in relaties tussen zinsdelen zijn voorwaarden voor het correct schrijven van de uitgangen bij werkwoordspelling. Woorden en woordclusters De kinderen krijgen in het basismateriaal per jaargroep ruim 400 woorden aangeboden volgens de aanpak Met woorden in de weer. Alle themawoorden komen minimaal zes keer aan bod.

Leerlijn taal Onthoudstrategieën De kinderen krijgen per jaargroep acht lessen aangeboden die specifiek zijn gericht op het leren onthouden van woorden en woordbetekenissen. Hierbij worden de woordstructuren ingezet. Samenwerkend leren De kinderen krijgen op diverse momenten werkvormen aangeboden waarbij ze gestructureerd samenwerken in twee- of viertallen. Per thema wordt een les aangeboden waarin een samenwerkingsdoel centraal staat. Spreken en luisteren De kinderen krijgen per jaargroep zestien lessen aangeboden die op zes praatsoorten zijn gericht: verhalend, informatief, instructief, betogend, expressief/poëtisch, contactueel. Elke les heeft een praat- en luisterhulp. Taal- en letterkunde Taalbegaafde kinderen krijgen extra lesstof aangeboden die op taal- en letterkundige onderwerpen is gericht. Elk thema begint met het verwerven van kennis en inzicht, dat de kinderen toepassen in een eindproduct. De leerdoelen stijgen uit boven de kerndoelen en referentieniveaus. Schrijven De kinderen krijgen per jaargroep zestien lessen aangeboden die op zes tekstsoorten zijn gericht: verhalend, informatief, instructief, betogend, expressief/poëtisch, contactueel. Elke les heeft een praat- en luisterhulp.

Lezen Begrijpend lezen: Leeslink. Gebaseerd op de leesstrategieën. Vraagstelling vergelijkbaar met die van de citotoets. Technisch lezen: Lekker lezen 4 dagen per week Instructie in niveaugroepen

Wereldorientatie Brandaan, Meander, Naut (geschiedenis, aardrijkskunde en biologie/techniek) Veel lezen en onthouden. Nieuwe manier van leren. Huiswerk en toetsen. Samenvattingen staan ook op de weblog.

Topondernemers Leren werken op de computer/ iPad. Maken van werkstukken. Het geven van presentaties.

Bewegingsonderwijs Maandag en dinsdag van meester Wijnand Gymkleding, gymschoenen en een handdoek zijn verplicht.

Leefstijlmethode We werken met de hele school met de methode Leefstijl, lessen gericht op sociaal- emotionele ontwikkeling (individueel en als groep). In de info staat regelmatig een stukje over het thema waar we mee bezig zijn.

Nog meer: Engels: Take it easy Verkeer: Klaar over! Techniek: Lessen van meester Wilco Muziek: Moet je doen (lessen van meester Mark) Drama: Moet je doen Schrijven: Schrijven in de basisschool Crea: Uit de kunst, divers. IPad: Taal actief, toetsen w.o., Topondernemers, Google classroom

werkhouding Classdojo beloningsysteem Link Na 1000 klassenpunten beloning voor de hele klas. Tosti’s (lunch) Verkleeddag Speelgoedmiddag High tea Pyjamadag

Informatie groep 5 Houd de weblog, Twitter en Google agenda in de gaten. (berichtjes, foto’s, huiswerk, leerdoelen) www.wdzscheveningen.nl Twitter: @wdzgroep5b Google agenda is toe te voegen aan uw eigen agenda. Klik HIER voor de agenda (De link staat ook op de weblog.) Klik op om de agenda toe te voegen. Digiduif voor: Nieuwsbrieven Agenda van de hele school Formulieren en aanmeldingen Ziekmeldingen Cito gegevens Digitale rapporten Vragen of een afspraak maken? Graag via Digiduif of e-mail.

Klassenouders Céline Waars (moeder van Junior)

Binnenkort 18/9 studiedag 19/9 Prinsjesdag 25 en 26/9 schoolfotograaf 26 en 27/9 kennismakingsgesprekken 28/9 klein schoolreisje 2/10 opening Kinderboekenweek 11/10 HKA 12/10 afsluiting Kinderboekenweek Alles staat ook in de agenda van de klas. (weblog)

Bedankt voor uw komst