Curriculumontwerp AVO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Het doen van onderzoek in klas 4
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
Intersectoraal Klas 3.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands”
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Customize!.
Toekomstgericht onderwijs
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Spel Politiek Nederland
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Presentatie vakdidactiek 3
Paspoort griekse goden
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Genocides.
Dide Breuer.
Albert van der Kaap 4 november 2016
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
taal speelt een rol in alle vakken
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bijeenkomsten vakdidactiek
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
E health, Domotica en E-learning
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Anatomie en Fysiologie
Informatieavond voor ouders
Transcript van de presentatie:

Curriculumontwerp AVO Vakdidactiek 3

Het product Leerlingen gaan zelfstandig over het onderwerp genocides nadenken Door: 1. Zich zelfstandig te verdiepen in het onderwerp aan de hand van een PowerPoint 2. In groepjes een bronnenopdracht te maken en die te bespreken 3. Zelfstandig een tweede bronnenopdracht te maken en daar per bron een argumentatie bij te schrijven

Beginsituatie klas 3 havo/vwo 30 leerlingen Gebekte leerlingen Gemotiveerde klas die goed is in Geschiedenis MC’s

Randvoorwaarden school Unic Openbare school Kleine school (600 leerlingen) Biedt vernieuwend onderwijs aan Elke leerling heeft een laptop 3 kernwaarden: Eigenheid, Verbondenheid en Autonomie

Overheidsdoelen 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.

Lesdoelen De leerlingen kunnen zelfstandig leren over genocide De leerlingen kennen de begrippen discriminatie, antisemitisme, genocide en holocaust. Leerlingen kunnen met de stappen van Stanton bronnen over genocide indelen en dat verantwoorden Leerlingen weten dat er meerdere genocides zijn geweest

ICT Al het lesmateriaal wordt aangeboden via It’s Learning PowerPoint Filmpje Documenten Via een Nearpod bespreken we de eerste opdracht

Onderwijs vernieuwend De leraar heeft vooral een coachende rol Leerlingen hebben veel autonomie Differentiatie Een moeilijk onderwerp als genocides wordt uitgebreid behandeld

Componenten historisch redeneren Gebruik van historische begrippen Leerlingen moeten voldoende gelegenheid krijgen om zelf actief aan de gang te gaan met bronnen Argumenteren Gebruik van bronnen

Differentiatie De leerlingen kunnen extra uitleg krijgen Leerlingen kunnen een stappenplan krijgen Docent heeft meer tijd en kan leerlingen individueel beter begeleiden

Toetsing De leerlingen werken bij de tweede bronnenopdracht een uitgebreide verantwoording uit. Dit wordt getoetst aan de hand van een rubric. Opdracht bronnen indelen Let bij deze opdracht goed op de argumentatie voor je keuzes. Deze telt namelijk dubbel mee in de beoordeling! Onderdeel Onvoldoende (1 – 5,4) Voldoende (5,5 – 7,4) Goed (7,5 – 9) Vormgeving (1) Het verslag ziet er slordig uit Sommige onderdelen van het verslag zien er slordig uit Het verslag ziet er netjes uit Gekozen stappen bij de bronnen (1) Er zijn maximaal 3 bronnen goed ingeschat Er zijn 4-6 bronnen goed ingeschat Er zijn 7 of meer bronnen goed ingeschat Verklaring / argumentatie (2) De verklaring/argumentatie is te kort en niet correct De verklaring/argumentatie is bij minimaal de helft van de bronnen goed en niet te kort Bij meer dan 6 bronnen is de verklaring/argumentatie goed en volledig Correct Nederlands (1) Taalgebruik is niet erg helder, er is sprake van redelijk wat stijl- en spelfouten, Taalgebruik is tamelijk helder, vertoont slechts weinig stijl- en spelfouten, vertoont eigen stijl van de leerling, redelijke zinsbouw. Taalgebruik is helder, vertoont vrijwel geen stijl- en spelfouten, vertoont eigen stijl van de leerling, goede zinsbouw.