Ouderen met dementie & behandelwensen Marja Karels, verpleegkundig specialist Wilgaerden
Signaleren en dan…. Als hulpverlener signaleren jullie veel wat cliënten niet direct met hun naasten en/of huisarts delen. Hoe kan je deze signalen, dus vraag om passende zorg, kenbaar maken aan de anderen
Behandelwensen in laatste levensfase Passende zorg (wensen en behoefte) bespreken van cliënten en hun naasten rondom medische zorg. Wat wilt u als u …. valt en iets gebroken heeft een longontsteking heeft ernstige hartproblemen krijgt …………………
Dilemma bij behandelwensen
“Als ik morgen niet meer wakker wordt, dan is het goed, het hoeft van mij niet meer! Heb je dit wel eens mee gemaakt? Wat heb je toen gedaan?
Komen tot passende zorg in de laatste levensfase Aanvaarden van en het praten over het levenseinde De wensen van de cliënt verhelderen en de samenwerking, inclusief overdracht verbeteren Samen beslissingen nemen, het proces van besluitvorming verbeteren Wensen niet alleen gericht op het ‘doen’, maar ook op het ‘laten’
Behandelwensen en verbinding
Werkwijze Aanbieden behandelwensengesprekken Regionaal samenwerkingsverband Behandelwensenformulier Folder Behoefte cliënt staat centraal!
Voorbereiding behandelwensengesprek Wanneer: Bij opname: navraag vastgelegde behandelwens Na 6 weken: folder/uitleg Halfjaarlijks: aanbieden gesprek/ of evalueren Tussendoor: bij achteruitgang/veranderde zorgsituatie
Verloop behandelwensengesprek Wat houdt de cliënt bezig? Persoonlijke doelen? Wensen/voorkeuren van zorg en behandeling Ruimte voor vragen en psychosociale factoren Verloop vervolggesprek met huisarts Behandelwensen en formulier doornemen Gezamenlijke besluitvorming.
Regionale werkwijze vastleggen behandelwensen Folder en gesprek met hiervoor getrainde zorgverlener Vastleggen afspraken door eigen huisarts Afspraken in dossier huisarts, verzorgingshuis en centrale huisartsenpost Bij opname/overplaatsing gaat afsprakenformulier mee
Gesprekservaringen Voldoet aan een duidelijke behoefte Zet aan tot familieberaad Positief/opluchting Past bij eigen regievoering Soms weerstand/taboe
Ervaringen Wilgaerden +/- 250 vastgelegde behandelwensen 8 cliënten met behandelwens daadwerkelijk niet geopereerd aan heupfractuur Zorgt voor rust in acute situatie Geeft richting aan handelen Voorkomt ongewenste ziekenhuisopname Aandacht voor randvoorwaarden
Benodigdheden implementatie Voorwaarden Kennis Implementatieplan Kartrekkers op de werkvloer Samenwerken met ruimte voor ieder zijn rol Ketenafspraken zijn geborgd in werkprocessen Actueel houden is gezamenlijke verantwoordelijkheid
Vragen? m.karels@wilgaerden.nl
Bedankt voor uw aandacht!