Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

Samenvatting Book of lenses
BattleBots The school battle.
CUT TO THE CHASE, NO BULLSHIT End Year Assessment Jonathan Barbosa Dijkstra GDD1A.
A road with hiccups team Quatsj. Inhoud Wie zijn team Quatsj Playreal Process Concepten Het einde Drakeneiland Process Concepten Te verwachten.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Introduction to gamedesign In 15 minutes (or more)
Thomas Brouwer Afstudeerkandidaat Sportgezondheid Hanzehogeschool Groningen; Instituut voor sportstudies NHL lectoraat iHuman| zorg en welzijn.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
User Centred Development
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
INTERACTION DESIGN introductie. VANDAAG Even voorstellen Aansluiting Wat ga je leren 3 toetsmomenten? Q & A.
Medmec04 les 5 Engagement.
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
Tussenopdracht Medical Kevin van Nes – Game Design & Development 1-B
Introductie Groepsleden: - Peter Davids - René Zuidhof - Fokko Bronsema - Nick ter Horst.
Informatiesystemen in de Bouw
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
VIDEO MARKETING Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Liliane de Voogd CO1K, Fontys ACI Mei  Opdracht: speel een aantal uur een serious game  Activiteit: speel de game mee en haal een level.
Medmec04 les 1 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
Door Jessica van der Leij
Rules and effects in games that lessen the differences of value used to measure competition between players.
Project Rewind Team negen Onze game Maak een game over het opraken van grondstoffen.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Mark Overmars Universiteit Utrecht
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cultuuronderzoek naar gedrag van jonge allochtone ondernemers over succesvol (kleur)rijk ondernemerschap Mei 2007 tussenpresentatie door stagiëre J.Ridderstap.
Hoe maak je een goede educatieve game??? Van een educatieve game leer je iets!!!! Gebruik gamemaker.
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Het chaotische samenwerk spel!. Samen tegen de klok Business model Spellen Uit te breiden Demo.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Nick Degens & Chris Dijksterhuis Lectoraat User-centered Design (UCD)
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Het 24 spel.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Nick Degens Lectoraat User-centered Design (UCD)
Marsel van Oosten ARS281 Hanyuan Chen
MAKING A BAND.
Spark your idea.
how to create an Optimal Classroom Experience
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Project gamemarket Les 1.
Differentiëren.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen Stad & Toga – 7 oktober 2015

Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen Stad & Toga – 7 oktober 2015

Dr. Nick Degens Associate Lector User-Centered Design Hanzehogeschool Groningen

Wat is een educatieve game?

Actions Goals Rules

Gebruiker vs. Leerproces Wat is nu echt het probleem (leerdoel)? Waarom zouden ze dit willen leren (relevantie)? Wat weten ze al van het onderwerp (voorkennis)?

Gebruiker vs. Leerproces Wat voor response krijgt de gebruiker (feedback)? In hoeverre sluit het spel aan op de voorkennis van de speler? In hoeverre verhoudt het spelconcept zich tot de realiteit (transfer)?

Gebruiker vs. Leerproces Grand Prix Multiplication http://www.arcademics.com/games/grand-prix/grand-prix.html

Spel vs. Gebruiker Vinden ze dit soort spellen überhaupt leuk (relevantie)? Weten ze al hoe ze het spel moeten spelen (voorkennis)?

Spel vs. Gebruiker In hoeverre wordt de speler gemotiveerd om door te spelen (engagement)? In hoeverre staat interactie centraal in het spel?

Spel vs. Gebruiker

Spel vs. Leerproces Hoe sluiten de spelmechanieken aan op de leerdoelen (integratie)? Wat is de balans tussen entertainment en educatie (evenwicht)?

Spel vs. Leerproces

Het is niet allemaal even gemakkelijk… “An award-winning game designer is highly unlikely to have a doctorate in education and be a leading paleobiologist at the same time” Winn and Heeter 2007

Hoe pakken we dit op qua inhoud? Hoe zorgen we dat onze educatieve spellen beter aansluiten op verschillen in voorkennis? Hoe zorgen we dat onze spellen beter leiden tot zelfreflectie? Hoe zorgen we dat de spelmechanieken die we gebruiken goed aansluiten bij het leerdoel? Wat voor rol kunnen nieuwe technologieën hierin spelen (zoals VR)?

Hoe pakken we dit op qua inhoud? Lectoraat UCD Hoe zorgen we dat onze educatieve spellen beter aansluiten op verschillen in voorkennis? Hoe zorgen we dat onze spellen beter leiden tot zelfreflectie? Hoe zorgen we dat de spelmechanieken die we gebruiken goed aansluiten bij het leerdoel? Wat voor rol kunnen nieuwe technologieën hierin spelen (zoals VR)?

Hoe pakken we dit samen op qua proces?

Nick Degens Associate Lector User-Centered Design d. m. degens@pl Nick Degens Associate Lector User-Centered Design d.m.degens@pl.hanze.nl