Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen Stad & Toga – 7 oktober 2015
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen Stad & Toga – 7 oktober 2015
Dr. Nick Degens Associate Lector User-Centered Design Hanzehogeschool Groningen
Wat is een educatieve game?
Actions Goals Rules
Gebruiker vs. Leerproces Wat is nu echt het probleem (leerdoel)? Waarom zouden ze dit willen leren (relevantie)? Wat weten ze al van het onderwerp (voorkennis)?
Gebruiker vs. Leerproces Wat voor response krijgt de gebruiker (feedback)? In hoeverre sluit het spel aan op de voorkennis van de speler? In hoeverre verhoudt het spelconcept zich tot de realiteit (transfer)?
Gebruiker vs. Leerproces Grand Prix Multiplication http://www.arcademics.com/games/grand-prix/grand-prix.html
Spel vs. Gebruiker Vinden ze dit soort spellen überhaupt leuk (relevantie)? Weten ze al hoe ze het spel moeten spelen (voorkennis)?
Spel vs. Gebruiker In hoeverre wordt de speler gemotiveerd om door te spelen (engagement)? In hoeverre staat interactie centraal in het spel?
Spel vs. Gebruiker
Spel vs. Leerproces Hoe sluiten de spelmechanieken aan op de leerdoelen (integratie)? Wat is de balans tussen entertainment en educatie (evenwicht)?
Spel vs. Leerproces
Het is niet allemaal even gemakkelijk… “An award-winning game designer is highly unlikely to have a doctorate in education and be a leading paleobiologist at the same time” Winn and Heeter 2007
Hoe pakken we dit op qua inhoud? Hoe zorgen we dat onze educatieve spellen beter aansluiten op verschillen in voorkennis? Hoe zorgen we dat onze spellen beter leiden tot zelfreflectie? Hoe zorgen we dat de spelmechanieken die we gebruiken goed aansluiten bij het leerdoel? Wat voor rol kunnen nieuwe technologieën hierin spelen (zoals VR)?
Hoe pakken we dit op qua inhoud? Lectoraat UCD Hoe zorgen we dat onze educatieve spellen beter aansluiten op verschillen in voorkennis? Hoe zorgen we dat onze spellen beter leiden tot zelfreflectie? Hoe zorgen we dat de spelmechanieken die we gebruiken goed aansluiten bij het leerdoel? Wat voor rol kunnen nieuwe technologieën hierin spelen (zoals VR)?
Hoe pakken we dit samen op qua proces?
Nick Degens Associate Lector User-Centered Design d. m. degens@pl Nick Degens Associate Lector User-Centered Design d.m.degens@pl.hanze.nl