Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Dit is het eerste blad zie notitiepagina. In september 2012 starten wij met de opleiding Mechatronica N3. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Codering van componenten Schema 1 Schema 2 Schema 3 symboolcodering Cilinder 1A1 2A1 3A1 Bijbehorend arbeidsventiel 1V1 2V1 3V1 Bijbehorende stuurventielen 1S1 2B1 2B2 3S1 3S2 Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Cilinder met signaalgevers 1A1 Ruststand melding 1B1 Eindstand melding 1B2 Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Cilinder met signaalgevers 1A1 1B1 1B2 A+ = commando cilinder A uit A- = commando cilinder A in Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Cilinder met signaalgevers 1B1 1B1 1B2 B+ = commando cilinder B uit B- = commando cilinder B in Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Cilinder met signaalgevers Voorbeeld Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Buffering van cilinders Om beschadiging te voorkomen wordt de zuiger aan het einde van de slag afgeremd. De buffering wordt gerealiseerd door een “luchtkussen” aan het einde van de slag. In het Engels wordt buffering daarom cushion genoemd. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Buffering van cilinders De werking van buffering in stappen. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Buffering van cilinders De werking van buffering met terugslagklep Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Buffering van cilinders De werking van buffering met terugslagklep Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Buffering van cilinders Symbolen van buffering Ingaande slag gebufferd Uitgaande slag gebufferd in- en uitgaande slag gebufferd Instelbare buffering Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 De werking van smoorventielen smoorventiel symbool Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Wat is het nadeel van smoorventielen? Antwoord: Door de smoorventielen komt er niet meteen de volle druk op de zuiger. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Werking van een snelheidsregelventiel Snelheids-regelventiel symbool Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Werking van een snelheidsregelventiel Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Snelheidsregeling van een enkelwerkende cilinder Regelen van de uitgaande slag t1 t2 t s t1 = instelbaar t2 = constant, niet instelbaar Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Snelheidsregeling van een enkelwerkende cilinder Regelen van de in- en uitgaande slag s t1 t2 t t1 = instelbaar t2 = instelbaar Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Snelheidsregeling van een dubbelwerkende cilinder Regelen van de uitgaande slag (smoring uitgaande lucht) t1 t2 t s t1 = instelbaar t2 = constant, niet instelbaar Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Snelheidsregeling van een dubbelwerkende cilinder Regelen van de ingaande slag (smoring uitgaande lucht) s t1 t2 t t1 = constant, niet instelbaar t2 = instelbaar Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Snelheidsregeling van een dubbelwerkende cilinder Regelen van de ingaande slag (smoring uitgaande lucht) t1 t2 t s t1 = constant, niet instelbaar t2 = instelbaar Regelt ingaande slag Regelt uitgaande slag Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Snelheidsverhoging door snelontluchtingsventiel Snelheid verhogen uitgaande slag Snelheid verhogen ingaande slag Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Drukafhankelijke schakeling met volgordeventiel Symbool Als de druk op poort 12 de ingestelde druk bereikt schakelt het 3/2 ventiel zodat er lucht op poort 2 komt te staan. Dit ventiel wordt toegepast bij het inschakelen van een machine of een deel van de installatie. De perslucht wordt pas doorgelaten als de druk is opgebouwd. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Drukafhankelijke schakeling met volgordeventiel Toepassing 6,5 bar 6,5 bar 6 bar 6,5 bar 10 bar Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Drukafhankelijke schakeling met volgordeventiel Toepassing Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Tijdafhankelijke schakeling, opkomvertraging volume tijdinstelling Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Tijdafhankelijke schakeling, opkomvertraging Wat is de werking van onderstaand schema? Antwoord: Als 1S1 wordt bediend dan start het vullen van het volume met lucht. De snelheid waarmee dit gebeurd is afhankelijk van de ingestelde smoring. Als er voldoende druk is opgebouwd schakelt het 3/2 ventiel en maakt de cilinder een uitgaande slag. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Schemalezen pneumatiek 2 Opkomvertraging Wat is de werking van onderstaand schema? Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3