Nieuwe onderzoekskaders NVOR/VARO jaarvergadering Annemiek Zeeman Irene van Dalen 16 maart 2017
2 lagen bestuursgericht toezicht
Laag 1: jaarlijkse monitoring
Laag 2: vierjaarlijks onderzoek besturen+scholen
Waarom nieuw toezicht - beleidsmatig Verbeteren boven de middelmaat (brief toezicht in transitie) Integratie van financieel toezicht en kwaliteitstoezicht Meer verantwoordelijkheid bij het bestuur, terugtreden bij goed bestuur Minder gedetailleerde indicatoren
Waarom nieuw toezicht - Bisschop Onderscheid toezichthoudende en stimulerende taak Het schoolplan als uitgangspunt Wettelijke grondslag zeer zwakke school Nieuwe deugdelijkheidseisen
Uitgangspunten nieuw toezicht Waarborgfunctie voor de basiskwaliteit Stimuleren tot beter voor de eigen aspecten van kwaliteit Geen onnodige verschillen tussen sectoren Maatwerk waar het kan Aansluiten bij verantwoordelijkheid bestuur
Blik op het waarderingskader 1
Blik op het waarderingskader 2 MBO kwazo-standaard KWALITEITSZORG EN AMBITIE (KA) KA1. Kwaliteitszorg Het bestuur en de opleiding hebben een stelsel van kwaliteitszorg ingericht en verbeteren op basis daarvan het onderwijs. Basiskwaliteit Het bestuur en de opleiding hebben een stelsel van kwaliteitszorg. Dit stelsel van kwaliteitszorg heeft betrekking op de onderwijskwaliteit en besteedt in ieder geval aandacht aan het onderwijsproces, de examinering en diplomering, de onderwijsresultaten en het onderhoud van de bekwaamheid van het personeel. Het bestuur en de opleiding beoordelen de onderwijskwaliteit regelmatig en betrekken daarbij onafhankelijke deskundigen en belanghebbenden. Bestuur en opleiding stellen toetsbare doelen en zij evalueren regelmatig of deze doelen gehaald worden. De uitkomsten zijn op toegankelijke wijze beschikbaar. De oorzaken van eventueel tekortschietende onderwijskwaliteit worden geanalyseerd en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd. De inrichting van de organisatie en de verantwoordelijkheidsverdeling maakt een functionerend stelsel van kwaliteitszorg mogelijk. Eigen aspecten van kwaliteit Is er aanvullend beleid op de kwaliteitszorg en (hoe) wordt dit gerealiseerd?
Overige wettelijke eisen (&PHH) Schoolkosten Leerplicht/VSV VOG/bevoegdheid Onderwijstijd (PO) Niet naleving leidt niet tot onvoldoende op standaarden maar ook niet tot oordeel goed (of excellent)
Normering & expertoordeel - Stimulerende taak leidt tot een waardering (boven basiskwaliteit) - Toezichthoudende taak leidt tot oordeel - Beslisregels voor oordeel op standaard, kwaliteitsgebied en schoolniveau We kijken integraal naar een standaard. Dat vereist een expertoordeel, in plaats van checklists.
Vervolgtoezicht & herstelopdrachten Oordeel kwaliteitszorg bestuur is leidend voor vervolgtoezicht Bij onvoldoendes en andere nalevingstekorten herstelopdracht, inhoud/termijn/herstelonderzoek is afhankelijk van kwaliteit bestuur. Escalatieladder bij ernstig/langdurig tekortschieten.
Rapport BGT-cyclus: één rapport over bestuur en scholen Daarnaast apart schoolrapport mogelijk bij apart kwaliteitsonderzoek (bij risico’s of voor ‘goed’) Vernieuwde lay-out en focus op leesbaarheid
Hoe werkt de invoering? 2014-2015 Pre-pilots 2015-2016 Pilots 2016-2017 Implementatiejaar Augustus 2017 officiële invoering
Vragen? Dank u voor de aandacht