Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Johari venster & feedback
Doel: rekening met elkaar houden
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Proeven doen natuurkunde.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Rouw & Verlies Les 3.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘Je hoeft niet bang te zijn voor perfectie, dat bereik je toch nooit’ Salvador Dali.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures. Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Femmy Otten, Galerie Fons Welters
Portret in beeld THTEX.
1. Kan je objectief kijken?
LOB zeven stappen naar succes
BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin
‘Meester, nu u een bril draagt lijkt u net op een docent’ Meester Bart
John Körmeling, draaiend huis, 2008
Britt Dorenbosch.
Nee Zeggen!.
Olafur Eliasson, Boijmans
NSCCT Instructie groep 4
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Beste havo 4..
‘Ieder kind is een kunstenaar
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Vergelijkingen oplossen
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Loopbaan en burgerschap les 3
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
ADL Les 1.
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
SEL Les 2: normen en waarden.
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
Kritiek geven en krijgen
NSCCT Instructie groep 6
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
NSCCT Instructie groep 7
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Procedures aan begin van het jaar
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Transcript van de presentatie:

Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)

Analyse kinderbeeldtaal Materiaal Inhoud Vormaspecten Meisje/jongen Spontaan/in opdracht Kleur

Inhoud Medium Vorm -3 insecten tekenen met kroontjespen en oost indische inkt -Zelfportret ischilderen in acrylverf in popart-stijl -Stilleven van basisvormen tekenen op a4 met houtskool -Kelderraam tekenen met eigen uitzicht , met potlood op a3

http://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/publicaties/ Pagina 61 tm 69. 7.0 t/m 7.5

Casussen

‘Bij de les Ruimtelijk gaan we vandaag schedels boetseren, in het midden van het lokaal staat een echt mensenschedel. Tijdens de uitleg sta ik achteraan de groep en kijk niet richting de schedel. De bedoeling is om de schedel goed te bekijken en dit te boetseren. Ik loop naar de docent toe en zeg:“Ik weet niet of ik de hele schedel red om te maken, ik kan namelijk niet goed tegen schedels.” Terwijl ik dit zeg merk ik een emotie vanuit mijn buik naar mijn keel toestromen en krijg ik tranen in mijn stem. De docent zegt: “Poe, ik had geen rekening gehouden dat dit kan. Goed dat je het aangeeft, hier had ik als docent rekening mee moeten houden. Hier gaan we een oplossing voor vinden. Als je in een hoekje van de klas gaat staan, zodat je het schedel niet hoeft te zien, en bij jezelf aan je hoofd voelt hoe alles in elkaar zit, zou dat een oplossing zijn?” Ik antwoord: “Dat is zeker een oplossing, want als ik aan mijn hoofd voel, voel ik meer dan alleen de schedel.” Kern: Student wordt te emotioneel van de opdracht om hem uit te kunnen voeren Kwestie: In hoeverre moet een docent rekening houden met emoties van een student?

S: Hoe onderzoek je je eigen grenzen? Vragen vanuit student S: Is het nodig om tegen je eigen emoties in te gaan om een opdracht te maken? S: Hoe onderzoek je je eigen grenzen? S: Hoe breng je je gevoel ter sprake? S: Wat vertel je andere studenten wanneer ze vragen waarom je de opdracht anders aanpakt dan zij?

Vragen vanuit docent D: In hoeverre moet je als docent rekening houden met persoonlijke emoties bij het voorbereiden van een les? D: Hoe ga ik om met een student die het emotioneel niet aankan om een opdracht te maken? D: Hoe creëer je een veilige werkomgeving waarin iedereen zich op zijn haar gemak voelt? D: Wat doe je als je ziet dat een student tegen zijn eigen emotie in een opdracht maakt, maar dit niet durft te zeggen?

Aanleiding van de casus Kern & Kwestie Verkennen vd kwestie. Hierin omschrijf je de vragen die je bij de kwestie hebt, vanuit verschillende invalshoeken. Positief/negatief. Wanneer pakt het goed uit, wanneer slecht? Eigen mening Casus

Proefbeschrijvingen 6 aspecten (vormaspecten, inhoud, materiaal, jongen/meisje, spontaan/ in opdracht, kleurgebruik.) Beleving/herinnering Schrijfstijl Sterk punt