Opdracht Vraag 11.11 Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen? Ontwerp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

ICT Lessen Via onderstaande Modules worden de leerlingen
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
De Bank Presenteerd: Nieuw in Nederland. De „DRIVE THRU“ pin automaat. Nu pinnen zonder Uw auto te verlaten. Om alle voordelen van dit nieuwe pinnen uit.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Dé Bank Presenteerd: Nieuw in Nederland. De „DRIVE THROUGH“ pin automaat. Nu pinnen zonder Uw auto te verlaten. Om alle voordelen van dit nieuwe pinnen.
Video Verwerking Movie Maker
DIA-OPMAAK (1) Dia-indeling H van Breugel A van der Coelen.
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Workshop Testen 18 februari.
Workshop Testen 16 februari 2011
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Huiswerk voor vandaag les 4
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Gebruikerstest. Kenmerken proefpersonen 1 kind van 5 jaar uit groep 1 1 kind van 7 jaar uit groep 3 1 kind van 8 jaar uit groep 4 1 kind van 9 jaar uit.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
De Bank presenteert: BANK Nieuw in Nederland:
(bijna) eindexamen.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Oudermeeloopdagen.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Tiemen, Joey, Robert, Rianne. Inhoud Onderzoek Interface kiezen SWOT Prototype Testen Resultaat.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
voor familie en vrienden van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Powerpoint presentatie.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Executieve functies Marije Ruben.
Gevorderde programmeer Les
S/k/l interviewen.
LOB zeven stappen naar succes
GOUD is geld de rest krediet
Risico’s bij het afspel
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Introductie Daan Haeyen
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Les 2: gegevens samenvatten
Toetsing Vakdidactiek 2.
Opdracht interview Ouderen & Technologie
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
TALENTENQUIZ.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Cijferloos lesgeven bij talen
Observeren Les 7.
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Opdracht Vraag 11.11 Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen? Ontwerp een onconventionele bediening van een walkman. Deze hoeft niet heel handig te zijn. Gebruik figuur 10.1 Evalueer deze bediening

Inleveren opdrachten, gebruiksonderzoek Het op tijd inleveren van de opdrachten en het doen van het gebruiksonderzoek bepaalt de helft van het cijfer. De andere helft is het tentamen.

Waarom gebruiksonderzoek? Gebruikers doen dingen die je nooit verwacht. Koffiebekerhouder Hond in magnetron Press any key

Waarom gebruiksonderzoek?

Waarom gebruiksonderzoek?

Waarom gebruiksonderzoek?

Wat is gebruiksonderzoek Gebruiksonderzoek is systematisch onderzoek naar de interactie tussen gebruiker en product of systeem, met het oogmerk deze te verbeteren.

Gebruiksonderzoek Meestal kwalitatief (weinig proefpersonen); Soort proefpersonen heel belangrijk; Omgeving en situatie realistisch.

Volgorde Bestudeer product, gebruiker, omgeving en interacties Stel een onderzoeksprotocol op Observeer de interactie Interview de gebruiker Trek conclusies en verbeter het ontwerp.

Onderzoek naar verpakkingen Producten: ± 25 consumentenverpakkingen; Proefpersonen: 65 ouderen, m/v, gemiddeld 60 jaar; Omgeving: 50+beurs (druk); Interactie: openen, houdbaarheidsdatum lezen.

Onderzoek naar verpakkingen

Onderzoek naar verpakkingen

Onderzoek naar verpakkingen

Voorbeeld invullijst 1. Bekijken product en mens 2. Observatie Verpakking: lxbxh = ..x..x.. mm; kleuren: groen/rood Mens: Handbreedte ….. mm; slechtziend/reuma/… 2. Observatie - Wilt u deze verpakking openen? Tijd: ... sec. Handhouding: … Bijzonderheden: … - Kunt u de houdbaarheidsdatum lezen? Tijd: … sec./niet gevonden/gelezen/begrepen 3. Interview - Wat vindt u van deze verpakking? - Hoe ging het openen?

Opdracht Doe onderzoek naar het gebruik van de kopieermachines hier op school Touch screen User-interface met menustructuur

Taakanalyse pinautomaat Hoofdtaak Subtaak Sub-subtaak Problemen Geld pinnen Taal kiezen Knop taal indrukken Gebruiker snapt het niet   Knoppen kosten teveel kracht Pas invoeren Pas pakken Gebruiker kan pas niet vinden Gat zoeken Gebruiker kan gat niet vinden Pas verkeerd om erin Gat verstopt door kauwgum Code intoetsen Code herinneren Pincode vergeten Toetsen zoeken Blinde of slechtziende gebruiker Verkeerde code Bibberende handen Gebruiker te langzaam Gebruiker weet niet of knop goed is ingedrukt …etc.

Taakanalyse Hoofdtaak Subtaak Sub-subtaak Problemen kopiëren Kaart invoeren   Papier of boek op glasplaat Aantal kopieën instellen Lichter of donkerder  Vergroten of verkleinen 

Taakanalyse Hoofdtaak Subtaak Sub-subtaak Problemen kopiëren Kaart invoeren Kaart pakken   Gat zoeken Papier of boek op glasplaat Boek of papier pakken Klep opendoen Boek/papier neerleggen Boek/papier positioneren Klep dichtdoen Aantal kopieën instellen Lichter of donkerder  Vergroten of verkleinen 

Taakanalyse Hoofdtaak Subtaak Sub-subtaak Problemen kopiëren Kaart invoeren Kaart pakken   Gat zoeken Hoe invoeren? Papier of boek op glasplaat Boek of papier pakken Klep opendoen Klep valt dicht Boek/papier neerleggen Boek/papier positioneren Hoe neerleggen? Klep dichtdoen Boek te dik Aantal kopieën instellen Lichter of donkerder  Vergroten of verkleinen 

Stroomdiagram pinautomaat Start Taal kiezen? Ja Nee

Stroomdiagram pinautomaat Start Taal kiezen? Taal verandert Ja Nee

Stroomdiagram pinautomaat Start Taal kiezen? Taal verandert Ja Nee Pas invoeren Pincode intoetsen

Stroomdiagram pinautomaat Start Taal kiezen? Taal verandert Ja Nee Pas invoeren Pincode intoetsen Foute code

Stroomdiagram pinautomaat Start Taal kiezen? Taal verandert Ja Nee Pas invoeren 2x Opnieuw Pincode intoetsen Foute code Na 3x pas houden

Stroomdiagram pinautomaat Start Taal kiezen? Taal verandert Ja Nee Pas invoeren 2x Opnieuw Pincode intoetsen Foute code Na 3x pas houden saldo Saldo / pinnen? Saldo weergeven Doorgaan? pinnen Ja Nee Pas teruggeven

Stroomdiagram pinautomaat Start Taal kiezen? Taal verandert Ja Nee Pas invoeren 2x Opnieuw Pincode intoetsen Foute code Na 3x pas houden saldo Saldo / pinnen? Saldo weergeven Doorgaan? pinnen Ja Nee Kies bedrag 20,50,100,200,500 Ander bedrag/ biljetkeuze Pas teruggeven Toets in

Bon ja/nee?

Bon ja/nee? Nee Voldoende saldo ? Pas teruggeven Ja

Bon ja/nee? Nee Voldoende saldo ? Pas teruggeven Ja Pas teruggeven, wachten tot pas is gepakt

Bon ja/nee? Nee Voldoende saldo ? Pas teruggeven Ja Pas teruggeven, wachten tot pas is gepakt Geld + evt. bon geven

Opzet onderzoek Welke proefpersonen? Hoeveel proefpersonen? Opmeten product en proefpersonen? Instructie aan proefpersonen Het onderzoek vastleggen Proefpersonen ondervragen

Onderzoek houden Laat de proefpersonen hardop praten Zeg niet te snel iets voor Maak foto’s en aantekeningen

Analyseren resultaten Opsomming resultaten Resultaten in tabellen Waar zitten de grootste problemen Foto’s en plaatjes ter verduidelijking

Opstellen verbeteringen Gebruik 10 geboden Laat met plaatjes zien wat je bedoelt Vertel welke problemen je hoe oplost

Tijdsschema gebruiksonderzoek Week 4 – taakanalyse en stroomdiagram af Week 5 – Opzet gebruiksonderzoek af Week 6 – Onderzoek gedaan en resultaten af Week 7 – Presentatie verbeteringen