RijnlandRoute 1 november 2012 Welkom en kennismaking Kort programma: 1 uur voor presentatie discussie 1.5 uur rondrit >mogelijkheid tot vragen 16.30: terug in Leiden > besloten commissievergadering
Boortunnel in Voorschoten Boortunnel tussen A4 en de spoorlijn Ingang op 240 meter oostelijk van de Vliet Uitgang op 240 meter westelijk van de spoorlijn Twee tunnelbuizen, voor elke richting één Totale tunnellengte 2.280 meter
Voordelen boortunnel Functies in Voorschoten blijven behouden Sportvelden, volkstuinen, golfbaan Bestaande verbindingen blijven intact Woningen kunnen blijven staan Hofweg, Leidseweg, Vlietweg Bedrijven op het tracé kunnen blijven (be)staan Maaiveld blijft ongerept Beproefde techniek van boren
Tracé geoptimaliseerd
Langsdoorsnede Dichte toerit aan westzijde wordt iets langer door aansluiting op -1 niveau; bak blijft langer laag waardoor dichte bak langer doorloopt om aan maaiveled aan te sluiten Open toerit aan westzijde wordt korter door aansluiting op -1 niveau
Financiën Kruising onder spoor en Vliet vragen reeds hoge investeringen op deel Voorschoten Meerkosten boortunnel boven beschikbaar budget: € 13 miljoen € 9 miljoen voor gemeente Voorschoten Restant voor rekening provincie
Beproefde boortechniek Nederland kent reeds negen boortunnels 2de Heinenoordtunnel Westerscheldetunnel Groene Harttunnel Botlekspoortunnel Sophiaspoortunnel Statenwegtracé Noord-zuidlijn Tunnel Pannerdensch Kanaal Hubertustunnel