H18 – Denken en besluiten Cognitieve ergonomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
VOERTUIGCONTROLE AUDI A1
Om te beginnen moeten we eerst muziek laden en dat kan vanaf de computer of via een geluidsbron, {met de microfoon ingang kan het ook}of indien de geluidsbron.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
De psychologie van communicatie
Automatisering Uitvoering van taken of functies door producten en systemen die vroeger werden uitgevoerd door mensen. Bijvoorbeeld: openslaande deuren,
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Functioneel Ontwerp.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Workshop “Beoordelen”
VOERTUIGCONTROLE VOLKSWAGEN TIGUAN
GEMAAKT DOOR: Jay,Jeffrey en Thomas
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
voor familie en vrienden van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Het veilig en volgens de procedures aanbouwen van een werktuig in de hefinrichting.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Veerle Nuytemans, Sophie Traen, Robin Pellegrims, Peter Nelissen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Meten en meetkunde in het verkeer
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Gegevens exporteren Handleiding
Technisch schrijven 18 november 2016.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
E-learning voor succesvol meten met de qLabs INR meter
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Technisch schrijven 21 november 2016.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Executieve functies Marije Ruben.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Gevorderde programmeer Les
Technisch schrijven september 2017.
Train your brain.
Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Introductie Daan Haeyen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Welkom! In deze studie zijn we geïnteresseerd in het vermogen van mensen om taken uit te voeren met een deel van het lichaam dat normaal niet voor die.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Wat maakt een PPT goed?.
Huiswerkopdracht Politiek
EHBO.
ONDERWERP 4 ENERGIEVERBRUIK
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Loopbaan en burgerschap les 3
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Leren programmeren met Scratch
<naam bedrijf> & <naam school>
Wat leer je allemaal op school?
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

H18 – Denken en besluiten Cognitieve ergonomie Producten die het brein ondersteunen Intelligente producten

Intelligente producten geheugen decisie leervermogen

Weefgetouw Jacquard eind 18e eeuw

Eerste mechanische rekenmachine Pascal (1642)

Eerste mechanische computer van Babbage (1822) verschil computer/ rekenmachine?

Aibo

Intelligente producten Automaat (zelf-beweger, zelf-denker) Interactiepatroon ingewikkelder Voorspelbaarheid minder

Informationele ergonomie = Sensorisch + Cognitief Goed waarnemen, veel weten en beslissen, daarna eenvoudige toetsen indrukken

Het productbeeld in het brein 3 woordenboeken: Wat? Waarom? Hoe?

Woordenboeken Wat? Waarom? Hoe?

Woordenboeken Wat? Een knop Waarom? Groot, dus volume Hoe? Rechtsom draaien voor meer volume Waarom? Klein, power Hoe? Omhoog duwen om aan te zetten

Productbeeld Gebruiker heeft beeld van product in het geheugen zitten Hoe scherp/gedetailleerd? Teken je eigen voordeur

Productbeeld Ontwerper moet zorgen dat het productbeeld dat hij heeft overeen komt met dat van de gebruiker

Productbeeld Use-ques helpen

Situaties van productgebruik Nieuw product Zoeken naar bekend product Plannen van gebruik Routine gebruik

Leren bedienen

Leren bedienen

Leren bedienen Gebruik lang onthouden Fouten moeilijk af te leren

Leercurves

Leercurves snelkoppelingen

Onvolledig waarnemen en gebruiken incompleet productbeeld video telefoon computerprogramma

H19 – mentale belasting Denken kost energie – ml O2 per minuut 20-50% van totale verbruik Geen beperkende factor

Hoe moeilijk en vermoeiend is: werken met een tekstverwerker? autorijden? lopende band werk?

Model belasting – toepasbaar op informatie?

1 – Kanaal van informatie-doorstroom Zenuwbanen – Hersenschors Aandachtsbundel Tegelijk autorijden en bellen Niet veel bekend over kanaal

2 – Eenheid van informatie

2 – Eenheid van informatie 8 lampjes aan of uit: ²log 8 = 3 bit 26 letters: ²log 26 = 4,7 bit redundantie meegerekend: 1,5 bit Niet goed toepasbaar

3 – Kanaalcapaciteit Zien: 3400 kbits/seconde maximum niet bekend

4 - volhoudtijd Experiment: 16 uur sommen maken ml O2 per minuut geen beperkende factor

Conclusie Geen kwantitatief model voor mentale belasting Wel richtlijnen, bijvoorbeeld over feedback

Geheugens Zintuigelijk geheugen: oog onthoudt 0,1 tot 0,3 seconde beelden 0,05 s 0,1 s

0,1 s

0,1 s

0,5 s

0,5 s

Geheugens Zintuigelijk geheugen: oog onthoudt 0,1 tot 0,3 seconde beelden Korte-termijn geheugen: 30 seconde Experiment cijferreeks

Geheugens Zintuigelijk geheugen: oog onthoudt 0,1 tot 0,3 seconde beelden Korte-termijn geheugen: 30 seconde (cijferreeks) Lange-termijn geheugen fotografisch geheugen?

Password onthouden

Activatie-niveau Geregeld door activatiecentrum reageert op informatie prikkels

Activatie-niveau

Activatie-niveau

Monotonie verlaagt activatie-niveau Kort-cyclisch repeterend Product moet afwisseling en uitdaging brengen

Monotonie verlaagt activatie-niveau Vigilantie-taken: regelen processen, hartbewaking Laag activatie niveau snel op peil brengen Neventaak helpt

Tien geboden voor intelligente producten 1. Bedenk bij een nieuw ontwerp dat het er ongeveer uit moet zien als vergelijkbare producten (bijvoorbeeld radio’s zijn hoekig en hebben meestal een speaker en een paar knoppen)

Tien geboden voor intelligente producten 2. Probeer duidelijk te krijgen wie je gebruikers zijn. Gebruiken ze het systeem /product voor het eerst, gebruiken ze het product af en toe of elke dag?

Tien geboden voor intelligente producten 3. Gebruikers zijn geen robots, ze moeten zelf weten wanneer ze welke stap in het gebruik nemen. Dat moet kunnen, tenzij er fouten of gevaren optreden (je kan bijvoorbeeld niet een wasmachine aanzetten voordat het deurtje dicht is, maar je kan wel eerst temperatuur instellen voordat je het juiste programma instelt).

Tien geboden voor intelligente producten 4. Laat mensen /gebruikers zelf hun tempo bepalen waarmee ze een product of systeem gebruiken als het kan, en dwing dat niet af onder een bepaalde responstijd (kaartjesautomaat of pinautomaat bijvoorbeeld).

Tien geboden voor intelligente producten 5. Laat gebruikers altijd op de een of ander manier zien wat het gevolg is van een bepaalde handeling, of dat hun handeling effect heeft gehad. Geef bovendien inzicht wat de volgende handeling is die men kan nemen. (kaartjesautomaat)

Tien geboden voor intelligente producten 6. Zorg ervoor in het ontwerp dat lampjes en schakels etc. eenduidig zijn. Dus niet de ene schakel klikken, de ander draaien, de een draait naar links de ander naar rechts etc., etc..

Tien geboden voor intelligente producten 7. Zorg ervoor dat bepaalde taken of werkzaamheden niet eentonig zijn, dus dat er genoeg afwisseling is.

Tien geboden voor intelligente producten 8. Het korte termijn geheugen heet zo omdat men informatie daar maximaal 30 seconden kan ‘vasthouden’ Let er bij de vormgeving van taken of producten op dat men zo min mogelijk gebruik maakt van het korte termijn geheugen (bijvoorbeeld informatie in een display moeten onthouden omdat het uit het scherm verdwijnt)

Tien geboden voor intelligente producten 9. Ontwerp een product zo dat alleen de onderdelen die altijd en veel gebruikt worden goed zichtbaar en bereikbaar zijn terwijl minder gebruikte onderdelen wat verder weg mogen zijn (denk bijvoorbeeld aan het knipperlicht in een auto en hoe de motorkap moet worden geopend).

Tien geboden voor intelligente producten 10. Voorgaande regels moet je regelmatig controleren tijdens het ontwerp: voldoet mijn ontwerp nog aan de 9 regels? Niet alleen jezelf als tester gebruiken, maar ook andere gebruikers en maak ook gebruik van modellen en prototypen.