HWBP en de nieuwe normen Richard Jorissen/Erik Kraaij Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Inhoud Samenhang nieuwe normen en HWBP Effecten nieuwe normen op de opgave en het programma P2016-2021 P2017-2022 Nieuwe normen in projecten Verwachting LRT4-opgave Wadden, IJsselmeer (Oost) en IJsseldelta Samenhang voorkeurstrategie Regiosessie nieuwe normen juni2015
Samenhang nieuwe normen en HWBP Programma: voorbereiden op nieuwe instroom obv nieuwe normen Projecten: nu al rekening mee houden, instrumenten beschikbaar Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Nieuwe normen bij programmering (1) Huidig programma: Urgentie is leidend (Risico=Kans*Gevolg) Kans obv toetsing (ipv VNK2): landelijke dekking C-keringen Gevolgen obv WV21 (Deltaprogramma) Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Nieuwe normen bij programmering (2) Eindbeeld (na 2023) Faalkansen per traject zijn bekend Prioritering van trajecten obv afstand tot de norm Overgangsfase (2017-2023) Gebruik VNK2 als indicator voor nieuwe toetsingen: Inmiddels wel landelijk dekkend Veel minder C-keringen (groot deel verliest primaire status; LRT3-opgave nog eenmalig gefinancierd uit HWBP) Gevoeligheidsanalyse op P16-21: effecten en keuzeopties P17-22 (september 2016) omzetten naar nieuwe systematiek: Herschikking huidige opgave in licht nieuwe normering (niet-bevroren projecten) Voorbereiding instroom nieuwe afkeuringen vanaf 2018/2019 Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Effect overstap op huidige LRT3-areaal Limburg klopt nog niet! pm Huidige prioritering Prioritering obv nieuwe norm (VNK2) Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Effect op programma 2017-2022 Top 100 LRT3 Consequenties huidig areaal 5 bevroren projecten dalen sterk: Mastenbroek (2x), Kampen, Werkendam en Holwerd (wel uitvoeren) Top 100 LRT3 (≈50 projecten bevroren in P16-21) 13 niet bevroren projecten dalen sterk (dus wisselen) Anticiperen op LRT4 areaal 25 nieuwe projecten komen in Top 100 (dus wisselen) Na 4e toetsing: 6 trajecten zullen erg prioritair zijn, waarbinnen nu nog niks is afgekeurd Ook enkele trajecten met flinke toename (bv. 600m > 18 km (financiële reservering?) Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Bevroren Top 50 Top 100 Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Nieuwe normen in projecten (1) Nieuwe normen meenemen in projectscope: Reeds afgekeurde keringen Anticiperen op nieuwe norm Rekening houden met LCC Gezond verstand gebruiken Anticiperen (tussen- of aansluitvak, nieuwe/urgente keringen…)?: Stuurgroep HWBP ingestemd met het principe van anticiperen; Maatwerk dus per project beoordelen (afstemoverleg, CWK, stuurgroep); Voorwaarden (fin.regeling, terugwerkende kracht); Criteria ontwikkelen (toets, ILT, urgentie…); Opgave beheerders t.b.v. programma P17-22; In elk geval de nieuwe, urgente projecten als eerste toetsen (P18). Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Nieuwe normen in projecten (2) Overstromingskanseis per traject Faalkanseis per mechanisme per doorsnede Voorlopige veiligheidsfactoren Voorlopige ontwerpbelasting in Hydra modellen Ontwerpen per doorsnede Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Nieuwe normen in projecten (3) OI2014 is nog niet af: Beperkte set hydraulische randvoorwaarden (Rijn: juni 2015, Maas later) Weinig ervaring met faalkansbegroting en nieuwe faalcriteria Volgende update OI2015 in juni 2015 Bundelen van schaarse kennis: Per project (gezamenlijk) afleiden van technische uitgangspunten Betrekken Kennisplatform Risicobenadering, WVL/Deltares en HWBP Delen van kennis via vakdagen en opleidingsprogramma Combineren kennis voor toetsen en ontwerpen Actuele voorbeelden van technische uitgangspunten: Eemshaven-Delfzijl: relevant voor dijken in ZW Delta (grote golven) IJsseldelta: relevant voor dijken in benedenrivierengebied Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Inschatting nieuwe opgave Huidige opgave Inschatting nieuwe opgave Toelichting bij inschatting LRT4 (rechts) Limburg klopt nog niet. Er zijn wat wijzigingen ten opzichte van de eerdere kaart uit de gevoeligheidsanalyse. Deze zijn allemaal verklaarbaar. Door de wijzigingen is natuurlijk ook de onderlinge prioritering veranderd (de kleur). 12_2 heeft soepeler norm gekregen (1/3000 ipv 1/10.000). Normen van de Hollandse IJssel zijn aangescherpt t.o.v. vorige versie. Zeeland: trajecten dijkring 29 en 30 verder opgeknipt om alleen heel lokaal een strenge norm te hanteren. C-keringen die primair blijven zijn opgenomen. Alleen voor de Hollandse IJssel is daar de afstand tot de norm voor afgeleid. Voor de overige C-keringen die primair worden niet (geen VNK-kansen), dus het kleurtje zegt niks. Ook het kleurtje bij Limburg zegt niks (nog geen VNK kansen). Langs de IJssel wordt een nevengeul aangelegd waardoor er een nieuwe dijkring ontstaat 52a-1, daar hebben we ook geen VNK-gegevens van en daarom is hij blauw. pm Inschatting na 4e toetsronde (2017) Omvang ±1900 km Blauw voldoet wel!! Afgekeurd na 3e toetsronde (2011) Omvang ±725 km Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Verwachting LRT4 – Wadden/Ijsselmeer (1) Exclusief aardbevingen (zaten niet in VNK) Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Verwachting LRT4 – IJsselmeer/IJsseldelta (2) Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Samenhang voorkeurstrategie irt programma (1) Programmering landelijk (o.b.v. urgentie = afstand norm) Kijkt 6 tot 12 jaar vooruit; Nu ook beeld van verwachting LRT4 benutten; Dus: anticiperen. Waterschappen nemen reacties mee in consultatie jaarlijkse programmering Programma via HWBP-DP in Deltaprogramma Specifiek voor Wadden: Projectoverstijgende verkenning Wadden Diverse innovaties (rijke dijk, dubbele dijk, multifunctionele dijk, voorlanden, ..) Gekoppeld aan (toekomstige) uitvoeringsopgave in de regio en elders Regiosessie nieuwe normen juni 2015
Samenhang voorkeurstrategie irt projecten (2) Werkwijze HWBP Financiering Dijkrekening Overig Inpassing Landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteit onderdeel verkenning Meekoppelen Benutten kansen meekop-pelen in verkenning en bij programmering Indien nodig Uitwisselen Tijdig agenderen mogelijke ruimtelijke maatregelen obv voorkeurstrategie Naar rato van effect op dijkverbetering Regiosessie nieuwe normen juni 2015