De Geleide samenvatting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Een kijkje in de schatkist…
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
PRESENTATIETECHNIEKEN
Opdracht Hoe ga je tewerk?
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Kennis-spel meerkeuzevragen.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Schrijven met een strategie
Hoe leer je lange teksten
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Bouwplan 4Hc.
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Samenvatting h1-h3.
Inleiding, middenstuk, slot
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Opdrachten en eindopdracht
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Leesvaardig Examentraining.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Overtuigende tekst/betoog
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Interview voorbereiden
Lezen samenvatten.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Examentraining.
Vwo 4 – week 39/
Inleiding, middenstuk, slot
De schrijver mee op reis
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Nakijken opgaven
Zichtbaarheid Creëren
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

De Geleide samenvatting

Aan het einde van deze les weet/kun je.. Wat een geleide samenvatting is. Een geleide samenvatting maken. Een goede strategie toe te passen om een geleide samenvatting te maken.

Wat gaan we doen deze les?

Wat is een geleide samenvatting Door middel van een aantal vooraf opgestelde AANDACHTSPUNTEN een samenvatting schrijven van een tekst.

Hoe ga je te werk? Start met het verkennend lezen (zo krijg je een idee wat het onderwerp van de tekst is)

Maak van de aandachtspunten vragen! 1.Wat is het algemene probleem uit de tekst? 2.Wat is het lichamelijke gevolg van angst in het algemeen en wat is het doel daarvan? 3.Welke positieve kant heeft podiumvrees? 7.Welke mening over spreken in het opbenbaar wordt door alle deskundigen gedeeld? 4.Welke unieke eigenschap heeft podiumvrees? 5.Hoe kan het probleem opgelost worden? 6 Op welke drie manieren kan spreekangst aangepakt worden?

Markeer het antwoord op de vragen en zet er eventueel het nummer van de vraag bij.

Markeer het antwoord op de vragen en zet er eventueel het nummer van de vraag bij.

Markeer het antwoord op de vragen en zet er eventueel het nummer van de vraag bij.

De geleide samenvatting Schrijf nu met de antwoorden op je vragen de samenvatting. Maak er een goed lopend verhaal van.! Gebruik verbindingswoorden om de stukken op elkaar aan te laten sluiten! LET OP HET MAX. AANTAL WOORDEN!! Podiumvrees Het probleem dat aan de orde komt is podiumvrees. Dit veroorzaakt angst en roept allerlei onbewuste reacties op van het lichaam. Deze angst heeft als doel om je lichaam in staat van paraatheid te brengen. Podiumvrees heeft als positief gevolg dat je alerter wordt wat je prestaties verbetert. Een unieke eigenschap van podiumvrees is, dat de angst meestal wegebt als het begin erop zit. Het probleem is gelukkig op te lossen. Er zijn drie verschillende manieren voor. Ten eerste is een goede voorbereiding essentieel. Ten tweede helpt het om je tijdens de presentatie volledig te concentreren op je taak die je op dat moment uitvoert. Ten slotte zijn er ontspanningstechnieken om de zenuwen de baas te blijven. Waar alle deskundigen het mee eens zijn is dat wie goed in het openbaar wil spreken veel moet oefenen. (137 woorden)