Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Advertisements

Beleids- en Beheerscyclus
BBC Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar
STRATEGISCHE PLANNING
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Gemeente Zwalm Financiële rekening 2011
Liquiditeitenplanning, cashflow en berekening gemeentelijke bijdrage
Is de Deinse meerjarenplanning haalbaar? Dirk Stroobandt GroenRood.
1 Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD 2.
Beleids- en BeheersCyclus Workshop kredietaanpassingen Pilootbesturen 2011.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Raadsledenavonden VVSG Leuven, 7 mei 2013 Gent, 15 mei 2013
Lokale planning in tijden van BBC Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG De eerste 100 dagen voor lokale mandatarissen Hasselt, 21 februari 2013 Affligem, 26 februari.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
De ontvangsten van de lokale besturen in drie stellingen Jan Leroy Studiedag VLO Brussel, 27 mei 2010.
Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD Uitgaven 2012 gewone dienst volgens functionele code totaal :
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
ZERO- BASED-BUDGETING
Budget 2010 en meerjarenplanning gemeenteraad 29 december 2009.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Perspectiefnota 2015 J. Pauwels 2 juli 2015 Perspectiefnota 2015 Algemene beschouwingen in een notendop.
Opleiding BBC-financieel Nieuw financieel instrumentarium (NFI)
Opleiding BBC-financieel
Opleiding BBC-financieel
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Projectoproep bedrijventerrein- management 26 februari 2016 VAC Leuven.
Afdeling financiën Dienst ontvangsten Dienst begroting en uitgaven.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
29/05/ VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD Toelichting op adviesraden november 2013.
MEERJARENPLAN Gemeenteraad 16/12/2014.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
JAARREKENING Rekening 2013 Gewone Dienst Buitengewone Dienst Begrotingsresultaat Resultaat van het dienstjaar
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Toelichting bij de financiële nota van de jaarrekening 2015 Roger Caymax Financieel beheerder.
Heroverweging onderwijshuisvesting Reek.. Uitgangssituatie. Locatie voormalige kleuterschool, pand is inmiddels gesloopt. De Vlinder Basisschool De Kreek’l.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplan 2014 – 2019 Budget 2017
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Commissie ABF 12/12/2016.
Tijdelijke Werkervaring
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
Toelichting jaarrekening 2016
WELKOM SCHACHTBOKKEN -EISDEN © Misjel Decleer.
Gemeenteraad 29 mei 2017 Jaarrekening 2016.
OCMW Vereniging Wieltjesgracht MJP-wijziging Budgetwijziging 2015 Budget 2016 RVB WG – 21/10/2015 – MJPW, BW 2015 en Budget 2016.
Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ALV Woningbouwvereniging Maarn
Welkom VWO 5..
Meerjarenplan Aanpassing Meerjarenplan en budget 2018
Budget 2018.
Aanpassing Strategisch meerjarenplan
BOEKHOUDKUNDIGE VERWERKING TIJDELIJKE WERKERVARINGSOVEREENKOMSTEN
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Algemene vergadering van 19 juni 2018
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Onze regio, onze toekomst!
Wegwijs in de meerjarenplanning
Of realiteit deze legislatuur?
Budget 2019.
Algemene Vergadering Toerisme Oost-Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging 2016-2019

Stadsfinanciën in evenwicht BW I – SMJP 7 Stadsfinanciën in evenwicht Rol Interim-Manager Financiën (aanstelling november 2015) Financieel orde op zaken stellen: Nieuwe rekening 2014 (in orde) Rekening 2015 (in orde ; intussen goedgekeurd door hogere overheid) BW 2016 en SMJP 2016-2019 (hier aan de orde)

BW I – SMJP 7 Principes Duidelijke cijfers Maximale uitvoering van realistisch investeringsbudget Financieel evenwicht

BW I – SMJP 7 Aanpak Analyse van: Exploitatie: A) Uitgaven B) Ontvangsten Investeringen Parameters meerjarenplan => nieuwe M2

Exploitatie Uitgaven Analyse van de cijfers door financiën aan de hand van: 1) Rekening 2014 2) Rekening 2015 3) Budgetstand 31/5-30/6/2016 4) Benadering vanuit de BBC-‘groepen’ 5) Wegwerken van de oneigenlijke ‘marges’ zonder verlies aan inhoud

Exploitatie Uitgaven Goederen en diensten Begroten op 17.8 MIO gelet op: Bestedingsgraden 2014-2015-sem 1 2016 Structurele onderbenutting van werkingsbudget Te veel onbenoemde (diverse) budgetten

Exploitatie Uitgaven Goederen en diensten Rekening houdend met : Uitgavenpatroon per jaar/redenen van onderbenutting Evenwicht per domein Voldoende krediet op budget’groepen’ in BBC Vrijwaren van acties => Vergt duidelijke afspraken en goede afstemming tussen diensten én financiën

Exploitatie Ontvangsten Retributies en fiscale ontvangsten Onderzoek naar: Welke zijn onze belastingen/retributies? (cf.reglementen) Op welke budgetsleutels werd nog nooit geboekt en op welke wél, zonder budget? Welke zijn de verwachte stijgingen en dalingen? Éénmalige vs. structurele ontvangsten? => Technische correctie en verschuiving tussen AR 73 en 70-71

Exploitatie Personeel BW 2016 = niveau Budget + 260 K onderwijs (in en uit) + 20 K vorming = 44.7 MIO, waarvan: 40.4 MIO bezoldigingen 1.9 MIO responsabiliseringsbijdrage 2.4 MIO andere personeelskosten

Exploitatie Personeel 2017-2019 : parameters : Index om de 2 jaar (1% in 2016-2017 en 2% in 2018) Responsabiliseringsbijdrage cf. brief RSZPPO Baremische verhogingen Gemiddelde loonkost/niveau Patronale pensioenbijdragen cf. brief min. Bacquelaine Natuurlijke uitstroom maximaal benutten Extra 4 + 6 VTE team BOD (+ 2 x 6 via goederen en diensten) Extra projectleider ifv realisatie investeringen

Exploitatie Personeel Niet langer werken met forfait, maar concrete cijfers : 2016 : 44.7 MIO 2017 : 45.8 MIO 2018 : 46.2 MIO 2019 : 44.6 MIO (daling door nieuw zwembad) + behoud Zilverfonds

Investeringen Aanpak : Kritisch bekijken van structurele investeringsbudgetten Kritisch overlopen van alle budgetten van projecten Rekening houdend met : Timing projecten (transactiemoment) Realisme qua uitvoering

Investeringen SIB Ruimte : 1.5 MIO in 2016 en 2 MIO in 2017-2019 Resultaat structurele investeringsbudgetten : SIB Ruimte : 1.5 MIO in 2016 en 2 MIO in 2017-2019 SIB Bedrijfsvoering : 1.7 MIO in 2016-2019 SIB IT : 700 K in 2016-2019 Resultaat projecten : Behoud van alle investeringen zoals opgesomd in het Plan Nieuw Kortrijk Nieuwe indeling op transactiebasis Bv. CKW wordt 3-6-3.4 (2016-2018) ipv 5.2-7.1-176 K

Parameters meerjarenplan Uitgaven : Personeel: zie supra Goederen en diensten: 17.8 MIO +1% Overige kosten: + 1% Imog: budget correct + 1% op werkings- en bestuurskosten + milieuheffingen en +2% op statutaire werkingskosten Toelagen OCMW, PZ Vlas en Fluvia zoals eerder afgesproken Overige dotaties: 0% groeivoet Schuld: nieuwe opnames aan 2,5% op gem. 15j

Parameters meerjarenplan Ontvangsten : Prestaties: + 1% Gemeentefonds: + 2,3% Stedenfonds: 3 MIO (cf website + 3,5%) Opcentiemen OV: + 3,5% APB: simulaties => 24.5/23.4/23.2/23.1 MIO (rekening gehouden met de tax-shift) Overige belastingen: + 0% Overige subsidies: + 0% Andere : Resultaat op kasbasis: +/- 10 MIO/jaar AFM: +/- 1 MIO eind 2019

Resultaat M2 Resultaat op kasbasis (RKB) : Structureel evenwicht : 2016 2017 2018 2019 RKB initieel 5.430.468 4.818.858 4.979.962 1.846.094 RKB SMJP 6 5.154.960 464.978 1.932.721 698.227 RKB nu 29.033.598 10.751.319 10.786.244 10.959.090

Resultaat M2 Autofinancieringsmarge (AFM) : Structureel evenwicht : 2016 2017 2018 2019 AFM initieel -4.212.793 -3.611.609 -1.037.479 1.049.674 AFM SMJP 6 -2.020.009 -3.028.891 -878.138 551.364 AFM nu 1.421.662 -1.829.222 564.791 766.242

CONCLUSIE: STADSFINANCIEN STRUCTUREEL IN EVENWICHT =>Ernstige verbetering in vergelijking met het initieel SMJP 2014-19 =>Ernstige verbetering in vergelijking met het laatste SMJP 6 CONCLUSIE: STADSFINANCIEN STRUCTUREEL IN EVENWICHT