Regelluw en examinering
Omrekentabellen Taal Programma ERK-niveau Schoolsoort Engels CPE C2 vwo IB A SL C1 IB A HL Duits Goethe Frans Delf B2 Behoefte aan een cijfer bij vrijstelling Overleg met Wolfert, SGU, Rijnlands
Uitgangspunten en werkwijze ERK niveaus zijn gemeenschappelijk uitgangspunt Een hoger prestatieniveau wordt hoger gewaardeerd Andere internationale conversietabellen zijn benut Onderzoek naar prestaties van leerlingen die zowel certificaat als CE hebben gedaan Insteek is vrijstelling, maar CE blijft een vangnet Havo Engels: minimaal B2 Havo Duits: minimaal B2 Vwo Engels: C1, hoewel de cesuur iets minder vraagt van kandidaten dan mogelijk dit niveau Vwo Duits: C1, hoewel de cesuur iets minder vraagt van kandidaten dan mogelijk dit niveau Kandidaten met een ruim voldoende voor Engels en Duits vwo halen bij deze centrale examens voor de getoetste vaardigheid (leesvaardigheid) C1 niveau. De insteek van het experiment is (uiteindelijk) het verkrijgen van een vrijstelling voor het doen van het reguliere examen Engels (SE + CE) bij het behalen van een certificaat. We willen en kunnen leerlingen echter niet dwingen om het IB (of een ander certificaat) als examencijfer in te zetten, deelname aan het CE staat altijd open. In beginsel ook als een leerling het cijfer wil verbeteren. De school kan een leerling de toegang tot het CE niet ontzeggen. Als een leerling besluit deel te nemen aan het CE dan telt het CE-cijfer. Als het CE onverhoopt een lager cijfer oplevert dan het omgerekende IB-cijfer is dat jammer, maar een consequentie van de keuze om niet gebruik te maken van de vrijstelling.
Deelexamens Leerlingen worden ingeschreven als uitbesteed Combineren van eindcijfers Resultaten wel vast registreren en aanleveren (BRON) Dus niet, schoolexamens dit jaar, centraal examen vorig jaar. Maar: er is een eindcijfer 2016 en mogelijk ook eindcijfer 2017. Die combineren. Mag dus wel terugvallen op eindcijfer 2016.
Afwijkend vakkenpakket Leidt tot signaal vanuit BRON Kan genegeerd worden, heeft geen consequenties