Thema groepsdynamica deel 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Return to Sender.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Reclame Masters | Ik en reclame!
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Groepsdynamiek 1.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Wjk.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Groepsprocessen Overzicht hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Psychologie Sociale leertheorie
Ondernemingsvormen.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerling- kenmerken Motivatie
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Thema groepsdynamica deel 1 06/05/2018 Thema groepsdynamica deel 1 Bron afbeelding: http://www.nytimes.com/2010/03/07/magazine/07Teachers-t.html?pagewanted=2 Materialen: Internetverbinding voor hyperlinks 1 opdracht sociogram per tweetal 1 vel A3 per tweetal voor tekenen sociogram Verschillende kleuren stiften/potloden/pennen voor tekenen sociogram

Programma: Welkom, inleiding en programma Leerdoelen 06/05/2018 Programma: Welkom, inleiding en programma Leerdoelen Vakgebied sociale psychologie Groepsdynamiek in jouw klassen Werken met een sociogram Suggestie bewijsstuk maken Afsluiting

Leerdoelen uit toetsmatrijs 06/05/2018 Leerdoelen uit toetsmatrijs De student kan het begrip groepsdynamica omschrijven en benoemen waarom kennis hiervan belangrijk is voor een docent De student kan het begrip groepscohesie in eigen woorden uitleggen De student kan uitleggen wat een sociogram is en hoe dit instrument toegepast kan worden

Relevante rubrics stagebeoordeling 06/05/2018 Relevante rubrics stagebeoordeling Competentie 2, niveau 2 De student... herkent en verwoordt groepsprocessen en groepsgedrag in de klas kan het sociale klimaat in de klas verbeteren

06/05/2018 Experiment 1: Asch Bron afbeelding: http://www.nytimes.com/2010/03/07/magazine/07Teachers-t.html?pagewanted=2 Bespreek de prent, let op details (tegen de stroom in, vissen, school, passieve houding grote groep, pakken, verbaasde blikken van figuren). Hyperlink lijnen asch: http://www.youtube.com/watch?v=qA-gbpt7Ts8 2 minuten Alternatief lift-experiment: lift asch: http://www.youtube.com/watch?v=2BqL9Dm7PCM 2,28 minuten Wanneer conformeerde jij je in een groep? Vragen naar herkenbaarheid in eigen onderwijsverleden.

Experiment 2: Zimbardo 06/05/2018 1971: Stanford prison experiment (california) Boek van Zimbardo: ‘Het lucifer effect’ Film gebaseerd op Stanford Prison experiment: Das Experiment Hyperlink: Zimbardo: http://www.youtube.com/watch?v=L_LKzEqlPto alleen eerste 2 minuten kijken!

Experiment 3: Bystander-effect 06/05/2018 Experiment 3: Bystander-effect Bron afbeelding: http://almudena-art.deviantart.com/art/Bystander-effect-106224011 Hyperlink bystander-effect: http://www.youtube.com/watch?v=WR27kEqVRdw&list=TL7Vh7jpey2BMq5GW0aV9FFD_H81WcZ0WZ 5.13-6.20 (1 minuut) Essentie omstandereffect: Hoe groter de groep mensen die toekijken, hoe kleiner de kans dat iemand het slachtoffer zal gaan helpen. Dit komt doordat mensen in een groep naar elkaar kijken. Als ze zien dat anderen niet helpen gaan ze er vanuit dat het niet nodig zal zijn, of dat anderen meer van de situatie weten en bewust niet ingrijpen. Welke herinnering(en) heb jij aan het omstandereffect in een groep?

Conclusies experimenten 06/05/2018 Conclusies experimenten Mensen in een groep zijn conformistisch. Wat een persoon doet in een groep hangt vooral af van de situatie en minder van iemands persoonlijkheid. Wat betekent dit in de klas?

Een prettige groep Een prettige groep wordt bepaald door 2 factoren: 06/05/2018 Een prettige groep Een prettige groep wordt bepaald door 2 factoren: Grote groepscohesie Positieve normen Groepscohesie is de samenhang en onderlinge verbondenheid in een groep. Versterkende factoren: Omvang Druk van buitenaf Aantrekkelijkheid

06/05/2018

Je eigen klas Neem een klas in gedachten die je goed kent. 06/05/2018 Je eigen klas Neem een klas in gedachten die je goed kent. In welke typering uit de vorige sheet herken jij jouw klas? Welk plezier en/of welke uitdagingen brengt deze typering voor jou als docent mee? Hoe kun jij als vakdocent bijdragen aan de groepscohesie en/of groepsnormen?

Sociogram als instrument 06/05/2018 Sociogram als instrument Werkwijze onderlinge verhoudingen in kaart brengen: Laat leerlingen op volgorde de namen van drie klasgenoten noteren met wie ze het liefst samenwerken Verwerk de antwoorden in een tabel Teken een socio-cirkel Dit kan ook digitaal via sometics Over Sometics: Het is een gratis dienst voor digitale afname en omzetten in een matrix. Je moet wel even een basisaccount aanmaken. Je kunt ook een socio cirkel of staafdiagram laten genereren, maar dan moet je een ‘professional account’ aanmaken voor 8,20 per jaar, of wat duurder als je meerdere klassen wilt analyseren. Let op: het beeld van de groepen in een klas kan na verloop van tijd veranderen!

Sociogram interpreteren 06/05/2018 Sociogram interpreteren Bron afbeelding: http://www.lantaarn.demon.nl/medemens/soc-em/sociogram.htm In de video vertelt een docent welke inzichten zijn sociogram hem heeft opgeleverd en hoe hij die gaat gebruiken in zijn lespraktijk. Hyperlink: http://www.youtube.com/watch?v=aRS6CzwED_Y 6.36 minuten

Opdracht met sociogram 06/05/2018 Opdracht met sociogram Bron afbeelding: http://www.leukvoorkids.nl/je-eigen-klok-maken/ Opdracht sociogram interpreteren, zeker 30 minuten voor nodig. Hyperlink: http://www.schoolbordportaal.nl/data/timer%20time/index.php?id=timer

Suggestie bewijsstuk niveau 2 en 3 06/05/2018 Suggestie bewijsstuk niveau 2 en 3 Stappenplan groepsvorming samenwerkend leren: Aanleiding formuleren Sociogram afnemen, tekenen en interpreteren Beargumenteerd groepen samenstellen Uitvoering werkvorm samenwerkend leren Observeren van het groepsproces Korte reflectie en feedback van stagebegeleider

Verder lezen? Literatuurtips voor wie verdieping zoekt: 06/05/2018 Verder lezen? Literatuurtips voor wie verdieping zoekt: Inleiding groepsdynamica (Alblas en Vos) Begeleiden van de groep (Konig, Gielis & Lap) Handboek positieve groepsvorming (Bakker en Mijland)

Afsluiting: Op eigen kracht bestuderen in Handboek: 06/05/2018 Afsluiting: Op eigen kracht bestuderen in Handboek: Fasen in groepsvorming Begeleiden van het groepsproces Voorbereiding volgende week op de Wiki