Van Wijk- naar Dorpsraad “Echt werk maken van burgerparticipatie” Oktober 2016 Van Wijk- naar Dorpsraad Van Wijk- naar Dorpsraad “Echt werk maken van burgerparticipatie”
Wijkraad Brummen Centraal Sylvia Mennink, bestuurslid Dick van Goor, bestuurslid Christiaan de Jong, secretaris Anne-Marie Wigbold, penningmeester Henk Poldermans, voorzitter
Achtergrond / Aanleiding Zoektocht doel Wijk- en Dorpsraden speelt al jaren Diverse rapporten zijn verschenen Veel overleg geweest tussen gemeente en wijkraden (2014, 2015) Zoektocht naar: Functioneren Inhoudelijke invulling Mate van samenwerking en afstemming met gemeente & politiek Vrijwilligers, zie ook Pinkstermarkt en MAD4events Huidige situatie dorp Brummen: van 3 nog 1 Wijkraad in functie Conclusie: houdbaarheid in huidige vorm niet meer werkbaar
Oorzaken huidige situatie Te weinig prioriteit gegeven aan het instituut door de politiek. Gefragmenteerde en wisselende belangstelling door slechte aanwezigheid wijkraadsvergaderingen van (enkele) fractieleden. Sommige partijen schitteren zelfs door permanente afwezigheid. De wijkraad wordt nagenoeg nooit uitgenodigd door fracties om in een vroeg stadium mee te denken bij actuele thema’s. De wijkraad wordt gebruikt als ‘windowdressing’ voor het (slechts alleen) met de mond beleden fenomeen ‘burgerparticipatie’; het ontbreekt aan echte wil om middels de wijkraden burgerparticipatie vorm te geven. Het inhoudelijke profiel, in deze uitingsvorm, van de wijkraad is gedateerd. Hoewel er diverse discussies hebben plaatsgevonden op verschillende niveaus over functioneren van wijkraden is er geen fundamentele wijziging waargenomen.
Consequenties huidige situatie Frustratie bij wijkraadsleden over samenwerking met gemeente en politiek. Wijkraad verwordt meer en meer een klachtenbureau voor bewoners. Inhoudelijk is het ‘trekken en duwen’ voor de wijkraad. Late of geen informatieverstrekking door gemeente. Ingebrachte onderwerpen komen moeizaam verder. Twijfel aan draagvlak bij onderwerpen. Inwoners haken af. Huidige vorm is eindig. Andere insteek is echt noodzakelijk.
Dorpsraad nieuwe stijl, kenmerken Politieke wil om burgerparticipatie echt vorm te geven Concrete inspanningsverplichtingen: over en weer (convenant) Organisatie: structuur en inrichting, passend bij huidige tijdgeest Samenwerking Serieuze betrokkenheid met politiek, gemeente en burgers, in samenspel Pilot over een nader overeen te komen periode, inclusief afspraken over evaluatie momenten Bestuur met commissies die eventueel ad-hoc inhoudelijke themas behandelen, op basis van kennis en betrokkenheid commissieleden De aanpak van de Oversteek N348 is een mooi voorbeeld
Organisatie Dagelijks bestuur: voorzitter, penningmeester, secretaris Bestuur: DB aangevuld met 3 a 4 algemene bestuursleden Project- of thema georiënteerde organisatie daaronder Organisatiestructuur gebaseerd op inhoudelijke thema’s Benoemen van commissies o.a.: Jeugd & Jongeren Verkeer & Veiligheid Ruimtelijke Ordening Schoonmaakdag Overlegstructuur
Randvoorwaarden Politieke wil Voldoende financiele middelen Invulling willen geven aan burgerparticipatie Proefperiode 24 maanden dorpsraad “nieuwe stijl” Inspanningsverplichtingen definieren over en weer gericht op proactieve samenwerking en vastleggen in convenant
Volgende stappen Bezoek aan de fracties (afgehandeld) Aan tafel en afspraken maken Aan de slag met Dorpsraad 2.0
Vragen, opmerkingen, suggesties?
Contact Email: info@wijkraadbrummencentraal.nl Website: www.wijkraadbrummencentraal.nl tel: 06-51186838
Backup slides
Dorpsraden als oren en ogen van de gemeente Het is ondoenlijk voor een gemeente om met álle dorpsbewoners te communiceren. Het fenomeen dorps- en wijkraden biedt hiervoor een oplossing. Dorps-en wijkraden kunnen een belangrijke rol spel en als intermediair tussen bewoners en gemeente. Zij kunnen de kloof tussen burger en overheid verkleinen en de participatie van bewoners bij de inrichting van hun Woon – en leefomgeving bevorderen. Een dorpsraad treedt als het ware op als de oren en ogen van de gemeente. De dorpsraad kan aan geven wat bewoners van belang achten voor de leefbaarheid en welke problemen in het dorp moeten worden aangepakt. Omgekeerd kan de gemeente (voorgenomen) beleid toetsen Door het aan de dorps- of wijkraad voor te leggen.