De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding
Waar begint het mee? Met een vraag (of meerdere vragen) (beschrijvend en/of verklarend) Beschrijvend: is het aantal mensen dat weinig interesse heeft in de politiek gestegen in Nederland tussen 1970 en 2010? Verklarend: Hoe komt het dat de politieke interesse in Nederland tussen 1970 en 2010 is afgenomen?
Belangrijke checks: - Is zo’n vraag (of vragen) beantwoordbaar? Concreet: zijn er gegevens beschikbaar? - Is de vraag niet te vaag, te breed, te omvangrijk? - Wellicht vraag al eens ergens gesteld? - Wat draagt beantwoording bij aan kennis? Kunnen we er iets mee. Wat is doelstelling van scriptie: kennis vergaren (wetenschappelijk),en/of probleem op lossen (beleid).
Stel, je hebt twee mooie vraagstellingen: helder, ingeperkt, haalbaar, niet eerder op deze manier gesteld, wat dan? Nou, hoofdstuk 1 (inleiding, aanleiding, vragen) is dan klaar! Hoofdstuk 2: Wat is er allemaal al gezegd in relatie tot vraagstelling, eerder onderzoek, theorieën, problemen. Wellicht ook hypothesen formuleren over mogelijke antwoorden (denk aan afname politieke interesse) Literatuurstudie, google, google scholar, praat met experts
Stel je hebt hoofdstuk 2 klaar: mooi overzicht van eerder onderzoek, eerder gemaakte fouten in kaart, mogelijke oplossingen op een rij, stel hypothesen. Wat dan? Nou dan heb je de belangrijkste hobbel genomen! Hoofdstuk 3: de gegevens. Beschrijf uitvoerig hoe je hieraan kwam. Bronnen: Statline (CBS), SCP, DANS, WVS, EVS, ESS, ISSP, EUROSTAT. Soms ook zelf verzameld, maar wees voorzichtig hiermee, kijk eerst of er niet ergens iets is op het internet! Soms struikelen studenten hier met zeer ambitieuze projecten. Let wel: een scriptie is een proeve van bekwaamheid: laat zien dat je een onderzoeksverslag van a to z beheerst, Nobelprijzen hoeven niet per se.
Hoofdstuk 3: de gegevens, gebruik zo mogelijk statistiek, een gemiddelde, verdeling van variabele, tabel
Stel je hebt hoofdstuk 3 klaar: mooi overzicht van de gegevens, lezer weet wat je hebt Wat dan? Nou dan nog 1 hobbel: de analyses! Hoofdstuk 4: analyses. Je gebruikt de gegevens om iets te zeggen over je verwachtingen in hoofdstuk 2 Deze analyses kunnen kwalitatief zijn (er komen geen cijfers aan te pas). Ik heb daar helaas weinig kaas van gegeten. Analyses kunnen ook kwantitatief zijn. En let wel, dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn:
Kan wel ingewikkeld natuurlijk ;-)
Stel je hebt hoofdstuk 4 klaar: mooie analyses gedaan en je hebt gezegd wat er uit kwam. Wat dan? Nou dan even pauzeren en laatste hoofdstuk: de samenvatting, de conslusie en mogelijk aanbevelingen. Vaak is kleine pauze goed om het even te laten bezinken, lees de hoofdstukken 1-4 nog eens rustig door, haal foutjes eruit, maak lay-out in orde. Probeer dan in hoofdstuk 5 puntig neer te zetten waar het je om te doen was (hoofdstuk 1), wat was er al bekend? (ho 2): hoe zat het met de gegevens (ho 3), wat kwam er uit de analyses (ho 4) en - dit is nieuw - hoe verhoudt zich dat tot hoofdstuk 1 en 2. Daarin stonden immers de vragen, verwachtingen.
In schema: Hoofdstuk 1: Inleiding Hoofdstuk 2: Theorieën Hoofdstuk 3: Gegevens Hoofdstuk 4: Analyses Hoofdstuk 5: Conclusies / discussie * Wat goed werkt is de volgorde: schrijft eerste versie hoofdstuk, bespreek het met begeleiders en de volgende leer lever je een tweede versie in van dat hoofdstuk + eerste versie volgende hoofdstuk. Af en toe weer terug, wat aanpassen, het is geen lineair proces. Maak realistische afspraken, bv 1 keer per 3 weken en tussentijdse korte besprekingen. Trek aan de bel bij vastlopen!!
http://www.ru.nl/mt/lang/home/ Bedankt en succes met afstuderen!