De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het schrijven van een practicum verslag
Het tweede werkstuk.
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Een manier om problemen aan te pakken
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Interactieve versie mbv DSB
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Leren = Concentreren I II III.
Natuurwetenschappelijk verslag
Laatste Scriptieseminarie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Vergaderen.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onderzoeksplan.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden 3
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Centraal Examen Nederlands
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Het onderzoeksverslag
De vraag is je beste vriend
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Studieloopbaanbegeleiding
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Informatie verdraaien
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Titel wetenschapsproject
Les 2: gegevens samenvatten
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Project English BOL niveau 4.
Titel van wetenschappelijk project
Wetenschapsbeursproject
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
<Geef de titel van het probleem op>
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding

Waar begint het mee? Met een vraag (of meerdere vragen) (beschrijvend en/of verklarend) Beschrijvend: is het aantal mensen dat weinig interesse heeft in de politiek gestegen in Nederland tussen 1970 en 2010? Verklarend: Hoe komt het dat de politieke interesse in Nederland tussen 1970 en 2010 is afgenomen?

Belangrijke checks: - Is zo’n vraag (of vragen) beantwoordbaar? Concreet: zijn er gegevens beschikbaar? - Is de vraag niet te vaag, te breed, te omvangrijk? - Wellicht vraag al eens ergens gesteld? - Wat draagt beantwoording bij aan kennis? Kunnen we er iets mee. Wat is doelstelling van scriptie: kennis vergaren (wetenschappelijk),en/of probleem op lossen (beleid).

Stel, je hebt twee mooie vraagstellingen: helder, ingeperkt, haalbaar, niet eerder op deze manier gesteld, wat dan? Nou, hoofdstuk 1 (inleiding, aanleiding, vragen) is dan klaar! Hoofdstuk 2: Wat is er allemaal al gezegd in relatie tot vraagstelling, eerder onderzoek, theorieën, problemen. Wellicht ook hypothesen formuleren over mogelijke antwoorden (denk aan afname politieke interesse) Literatuurstudie, google, google scholar, praat met experts

Stel je hebt hoofdstuk 2 klaar: mooi overzicht van eerder onderzoek, eerder gemaakte fouten in kaart, mogelijke oplossingen op een rij, stel hypothesen. Wat dan? Nou dan heb je de belangrijkste hobbel genomen! Hoofdstuk 3: de gegevens. Beschrijf uitvoerig hoe je hieraan kwam. Bronnen: Statline (CBS), SCP, DANS, WVS, EVS, ESS, ISSP, EUROSTAT. Soms ook zelf verzameld, maar wees voorzichtig hiermee, kijk eerst of er niet ergens iets is op het internet! Soms struikelen studenten hier met zeer ambitieuze projecten. Let wel: een scriptie is een proeve van bekwaamheid: laat zien dat je een onderzoeksverslag van a to z beheerst, Nobelprijzen hoeven niet per se.

Hoofdstuk 3: de gegevens, gebruik zo mogelijk statistiek, een gemiddelde, verdeling van variabele, tabel

Stel je hebt hoofdstuk 3 klaar: mooi overzicht van de gegevens, lezer weet wat je hebt Wat dan? Nou dan nog 1 hobbel: de analyses! Hoofdstuk 4: analyses. Je gebruikt de gegevens om iets te zeggen over je verwachtingen in hoofdstuk 2 Deze analyses kunnen kwalitatief zijn (er komen geen cijfers aan te pas). Ik heb daar helaas weinig kaas van gegeten. Analyses kunnen ook kwantitatief zijn. En let wel, dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn:

Kan wel ingewikkeld natuurlijk ;-)

Stel je hebt hoofdstuk 4 klaar: mooie analyses gedaan en je hebt gezegd wat er uit kwam. Wat dan? Nou dan even pauzeren en laatste hoofdstuk: de samenvatting, de conslusie en mogelijk aanbevelingen. Vaak is kleine pauze goed om het even te laten bezinken, lees de hoofdstukken 1-4 nog eens rustig door, haal foutjes eruit, maak lay-out in orde. Probeer dan in hoofdstuk 5 puntig neer te zetten waar het je om te doen was (hoofdstuk 1), wat was er al bekend? (ho 2): hoe zat het met de gegevens (ho 3), wat kwam er uit de analyses (ho 4) en - dit is nieuw - hoe verhoudt zich dat tot hoofdstuk 1 en 2. Daarin stonden immers de vragen, verwachtingen.

In schema: Hoofdstuk 1: Inleiding Hoofdstuk 2: Theorieën Hoofdstuk 3: Gegevens Hoofdstuk 4: Analyses Hoofdstuk 5: Conclusies / discussie * Wat goed werkt is de volgorde: schrijft eerste versie hoofdstuk, bespreek het met begeleiders en de volgende leer lever je een tweede versie in van dat hoofdstuk + eerste versie volgende hoofdstuk. Af en toe weer terug, wat aanpassen, het is geen lineair proces. Maak realistische afspraken, bv 1 keer per 3 weken en tussentijdse korte besprekingen. Trek aan de bel bij vastlopen!!

http://www.ru.nl/mt/lang/home/ Bedankt en succes met afstuderen!