Wat is DRAMA??.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij Leefstijl.
Advertisements

Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Hogescholen in Dialoog
Het belang en functie van spel
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Begeleidingsplannen GGZ
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Reflectie.
Welkom op onze thema-avond
Onthaal Nieuwe gouwers Verbond Gouw.
Het wezen van ‘contact’
Ik heb iets van autisme of zo
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Het avontuur om je lichamelijke en Geestelijke gezondheid te verbeteren! Ontstaan vanuit GOF 2010 Ontwikkeld vanuit de Unie Gebaseerd op Bijbelse waarden.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
Maatjesproject Een maatje uit het bedrijfsleven, coachingstraject voor leerlingen uit het Praktijkonderwijs.
Workshop klassenmanagement
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
IPC Nederland.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Voorschotbenadering risicokleuters
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat is DRAMA??.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Flitstraining Verwonder en verbeter Met dank aan:
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Wat is DRAMA??.
Vluchtelingen en asielzoekers
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Geef licht aan kinderen in gewelddadige wijken in Zuid-Afrika
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Begeleiden Les 7.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Ontwikkeling, wij als EBS
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Wat is DRAMA??

Betekenis woord `drama` Komt van het grieks = handeling Meer dan alleen toneelspel Verschillende namen gehad Drama is het vormgeven van de verbeelding door middel van handelingen in een verzonnen werkelijkheid voor een of meer toeschouwers.

Wat is het ? Ervaringsgericht om een aantal sociale en persoonlijkheidsvormende vaardigheden te ontwikkelen Samenwerken; conflicthantering, eigen positie, respect, leren communiceren, motiveren Eigen kwaliteiten ontwikkelen; luisteren, concessies, eigen standpunten, zelfvertrouwen, kunnen verplaatsen in een ander

Voorbereiden op functioneren in de maatschappij Niet alleen gericht op cognitie, maar ook op ervaring Omstandigheden creëren waarin alle aspecten van de persoonlijkheid tot ontplooiing kunnen komen Lichaam Ontspannen sfeer – Leerdoel Normen en waarden (geen goed of fout)

Eigen ontwikkeling als begeleider Masker afzetten Persoonlijkheidsvorming Non verbale communicatie Presentatievermogen Bewustzijn en ontwikkeling van mimiek, fysiek en stem

Kenmerken Verbeelding Voorstellingsvermogen / fantasie Drama = doen (alsof) Spelwerkelijkheid

Waar is drama goed voor? Plezier en ontspanning Persoonlijkheid vormen Educatieve functie (uitleggen/ onderzoeken/ verwerken) Kunstzinnige functie Therapeutische functie

Ouderen Spelen ter bevordering van de kennismaking met elkaar Spelen waarin ouderen eigen levensgeschiedenissen kan uitbuiten Spelen die weerbaarheid vergroten

Gehandicapten Onder controle krijgen van het eigen lichaam Zelfvertrouwen opbouwen Samenwerken / relaties opbouwen

Psychiatrische patienten Niet dokteren Sociale vaardigheden Weerbaarheid Maatschappelijke onderwerpen gericht Gezamenlijk belangen

Psycho-geriatrische stoornissen Op z`n gemak stellen Gevoel om ergens bij te horen Gevoelens van geluk oproepen

Presenteer! Bereid met je groepje een presentatie voor: Wat is drama? Hoe zou drama er uit kunnen zien in het werkveld? Wat zou het doel van drama kunnen zijn (noem er 2 voor een doelgroep en 1 voor jezelf als begeleider) Wat zou je met dit vak willen leren? Wat zijn je ervaringen met drama tot nu toe? Wat zijn jullie verwachtingen voor dit vak? Wat lijkt je leuk om te doen met dit vak? Toon een filmpje ter ondersteuning van jullie presentatie, dus m.b.t. drama (evt. met de doelgroep) De presentatie duurt minimaal 10 minuten