Maak je leerlingen Mediavaardig!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Lesgeven en begeleiden
Mindmap De kinderen hebben eerst per groepje een digitale mindmap op het bord gemaakt om uit te zoeken wat ze al wisten en waar ze moesten gaan zoeken.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Al doende leren training docenten
Reflectie.
Workshop “Begrijpend kijken”
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Return to Sender.
Les 3 – Zullen we delen?.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
Voorschotbenadering risicokleuters
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Mediawijsheid competentie:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Presentatie EduCheck SOML
Wat is coöperatief leren?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Denken als een computer
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Media is er altijd en overal
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
Media is er altijd en overal
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Mediawijsheid competentie:
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Welkom instructeurs!.
Samenwerken en communicatie
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Spellenboek buitenschoolse opvang
Digitale geletterdheid
ADL Les 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Maak je leerlingen Mediavaardig! Workshop tijdens de conferentie Digitale Geletterdheid Rotterdam, 15 maart 2017

Een project van groep 5 t/m 8 en schoolteams Een project van groep 5 t/m 8 en schoolteams. We gaan in op de leerlingonderdelen. Ons doel is dat leerlingen op speelse wijze mediavaardigheden trainen! Ontstaan in de tijd dat er nog weinig contextrijke projecten op het gebied van informatievaardigheden bestonden. Dat moest anders! Mediavaardig producten zijn geen leerlijn op zich, maar passen heel goed in een leerlijn.

Wat voor cijfer geef je… Je leerlingen voor computervaardigheden? En voor mediawijsheid? Jezelf voor computervaardigheden? De school voor het aanbod rondom mediawijsheid aan leerlingen? Waarschijnlijk grote verschillen! Laten we eens kijken…conclusie zal zijn: leerlingen kunnen veel, maar zijn niet mediawijs. Waar hebben we het dan precies over?

Mediavaardig heeft zich ons onder meer gebaseerd op dit model, ontwikkeld door Mediawijzer.net. Alle onderdelen zitten erin. Om het niveau van de kinderen goed te kunnen inschatten hebben we ervaren mediacoaches aan tafel gehad, die ook konden aangeven wat een goeie vorm zou zijn om de leerlingen het stukje bewustwording van bijv. bronnen checken mee te geven. Voornamelijk nadruk op reflectie, info vinden en verwerken, begrip en inzicht. Daarnaast hebben we ons gebaseerd op de vragen die in de monitor informatievaardigheden zijn opgenomen en de theorie erachter. We hebben tevens mee-ontwikkeld aan deze monitor. Vandaar dat de mediavaardig producten ook goed passen bij het BOS concept.

Een vraag uit de monitor Informatievaardigheden. Wie doet eraan mee?

Mediavaardig zit aan de linkerkant van de cirkel Mediavaardig zit aan de linkerkant van de cirkel. Informatievaardigheden zijn vaardigheden die helpen bij het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie op internet. Mediawijsheid is breder. Het gaat om het bewust, kritisch en actief inzetten van alle beschikbare media – digitaal en analoog – om de eigen kwaliteit van leven te vergroten én ervoor te zorgen dat je optimaal kunt deelnemen aan de wereld om je heen.

Lesfilms Opgebouwd in vier hoofdstukken Online te bekijken met een TAN-code Na elk hoofdstuk (een aantal minuten) gaat de klas aan het werk o.l.v. leerkracht of mediacoach Handleiding en werkbladen bijgeleverd Duur: zelf in te plannen, het kan een project worden maar ook in een middag afgerond zijn

Reclame (gr. 5/6)

Nieuws, gr. 7/8 Hier even naar de site van Mediavaardig, laten zien waar de trailer staat. Dan een aantal voorbeelden van opdrachten bespreken: voorbeeld van meenemen van nieuwsberichten, en deze classificeren. Het doel van deze opdracht is leerlingen na te laten denken over nieuwswaarde en de criteria die zij zelf hanteren als het om nieuws gaat.

Games Opgebouwd uit een aantal rollen, elk groepje doet iets anders Online te spelen met een TANcode Variatie aan informatiebronnen en opdrachten (digitaal maar ook hands on) Met onderwerpen die passen in het curriculum Handleiding, werkbladen en lestassen bijgeleverd Duur: ca. 1 tot 1,5 uur “De chocoladevloot is een spel voor groep 5/6 waarmee leerlingen spelenderwijs hun informatievaardigheden trainen. Het spel wordt ingeleid met een animatie waarin het probleem wordt geschetst: de fabriekschef is bezorgd, de ingrediënten voor de chocolade zijn op. Die moeten nu snel komen, anders kan er geen chocolade gemaakt worden! De klas wordt opgedeeld in groepjes, en elk groepje start in een eigen binnenvaartschip met daarin melk, suiker of cacao. Dan kan de reis beginnen! Tijdens de reis lossen de kinderen problemen op; ze moeten hun schip door de sluis leiden, onderdelen op hun schip benoemen, proefjes doen met hun ingrediënt. Er is een overzichtskaart waarop alle schepen te volgen zijn. De Plancius is een spel voor groep 7/8. De game wordt gestart met een introductiefilmpje waarin al snel duidelijk wordt dat de hulp van de leerlingen gewenst is. Het onderzoeksschip De Plancius is onderweg van Nova Zembla naar Nederland, maar de gehele bemanning is ziek geworden en de kinderen moeten zien uit te vinden wat er aan de hand is. Na het filmpje kiezen de groepjes één van de vier rollen; matroos kapitein, journalist, wetenschapper. Ze gaan vanuit deze rol de situatie onderzoeken en voeren vanuit de rol opdrachten uit. Ook hierbij hoort een lestas met actieve opdrachten. Na afloop krijgen de groepjes een code. Als alle codes samen worden ingevoerd vaart het schop terug naar huis.

Belangrijke onderdelen van de games Uitgangspunten: informatie halen uit boeken, sheets, filmpjes en dit meteen verwerken in de games Nauwkeurig zijn in het overnemen van informatie Voorbeeld: ingebouwde Google- tool. De leerlingen krijgen feedback van de avatar bij het kiezen van zoekwoorden en websites Voorbeeld: het schip door de sluis leiden, maar eerst een filmpje van Schooltv over hoe de sluis werkt bekijken Voorbeeld: vuurtorensignalen herkennen in de game, maar deze eerst oefenen met behulp van een sheet en een zaklamp

Probeer het zelf! Afsluiten met: Intekenlijst Docentenspel kort benoemen Ervaringen / vragen