Onderwijspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Een lessenserie van drie lessen
Effectieve instructie
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Vijf tips om meer uit je brein te halen
Hersengymnastiek NWO Cognitie Publieksdag 6 februari 2004
De basis van ADSL: het constructivisme
Workshop evalueren Dcp
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Beter Onderwijs Nederland
Opvoeding en pedagogiek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Groepsdynamica.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Terugblikken Vorige les Toelichting van het project Planning Toets momenten Belbin-test.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
De vraag is je beste vriend
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
Rob Goossens Wat weten we nog?.
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderwijspsychologie
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Beste havo 4..
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Vergelijkingen oplossen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 2.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Plantenteelt 4e vakdag R. Soesman.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Proeftoets Kruiswoordpuzzel.
Observeren, rapporteren
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Onderwijspsychologie Bijeenkomst 6 geheugen

Terugblik 1. Waarom was er in het Sociaal-constructivisme geen ruimte voor dierproeven?

Terugblik 2. Waarom hecht Vygotsky belang aan uitwendig taalgebruik bij kinderen?

Terugblik 3a. Wat is het verband tussen volgend/ontwikkelend onderwijs en de zone van naaste/actuele ontwikkeling? 3b. Welke rol speelt scaffolding hierin?

Doel De student is in staat de belangrijkste kenmerken te noemen van de handelingstheorie en wat de belangrijkste implicaties zijn voor het onderwijs

Experiment Dit experiment doen we tijdens de les!

Ander onderzoek (blz.180) “Gamen versterkt het geheugen” “Google versterkt het geheugen”

Codering Sensorisch register Prikkel komt in het centrale zenuwstelsel Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Prikkel komt in het centrale zenuwstelsel sensorisch register filtert informatie - retina (netvlies) - trommelvlies - Aanraking - Reuk

Codering Kortetermijngeheugen Sensorisch register Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Slechts beperkt aantal elementen komen in het bewustzijn. Beperkt in capaciteit en duur Magical number 7 (±2) Ezelsbruggetjes Hoe kun je hier rekening mee houden in de klas?

Codering Kortetermijngeheugen Niet homogeen of heterogeen Sensorisch register Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Niet homogeen of heterogeen Tijd geven om informatie te verwerken Betekenis geven aan leerstof Cognitieve inspanning lerende Niet uitweiden Kleine porties Radio aan? (opdracht 7.9, blz. 187) Zie ook blz. 183 Waarom kleine porties: http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/brownpeterson.res/frames.html

Codering Langetermijngeheugen Opslag van informatie Sensorisch register Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Opslag van informatie Hierin zit voorkennis (anker) Geen beperkingen qua capaciteit en duur.

Codering Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Sensorisch register Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Waarom is het belangrijk om betekenisvol te leren voor het kortetermijngeheugen? En waarom voor het langetermijngeheugen?

Probleem Piet komt huilend bij je. Hij heeft de hele avond en nacht voor de toets zitten leren, maar toch heeft hij weer een onvoldoende. Welke tips kun je Piet geven op basis van de kennis over geheugen?

Informatie terugzoeken: Attributen Temporeel Ruimtelijk affectief Experimentje ruimtelijke attributen Vorige week heb je vast en zeker boodschappen gekocht (met of zonder lijstje). Benoem zoveel mogelijk woorden die je nog weet.

Informatie terugzoeken: vergeten Verdringen Interferentie Positieve of negatieve transfer Interferentie: http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/false_memory.res/frames.html

Sporensystemen Meer associaties: functionele kennis (welke theorie doet jullie dit aan denken?) Betekenisloze kennis: parate kennis

Sporensystemen: integratief leren 1. Geheugensporen als 1 geheel 2. Systeemscheiding: geïsoleerde kennis 3. Geheugensporen als sporensysteem: weer functioneel maken

Sporensystemen: integratief leren Beschrijf een les waarbij je de 3 stappen van integratief leren hebt doorlopen

Volgende week Hoofdstuk 7: probleemoplossen Bereid een probleem voor dat je de klas voorlegt.