Onderwijspsychologie Bijeenkomst 6 geheugen
Terugblik 1. Waarom was er in het Sociaal-constructivisme geen ruimte voor dierproeven?
Terugblik 2. Waarom hecht Vygotsky belang aan uitwendig taalgebruik bij kinderen?
Terugblik 3a. Wat is het verband tussen volgend/ontwikkelend onderwijs en de zone van naaste/actuele ontwikkeling? 3b. Welke rol speelt scaffolding hierin?
Doel De student is in staat de belangrijkste kenmerken te noemen van de handelingstheorie en wat de belangrijkste implicaties zijn voor het onderwijs
Experiment Dit experiment doen we tijdens de les!
Ander onderzoek (blz.180) “Gamen versterkt het geheugen” “Google versterkt het geheugen”
Codering Sensorisch register Prikkel komt in het centrale zenuwstelsel Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Prikkel komt in het centrale zenuwstelsel sensorisch register filtert informatie - retina (netvlies) - trommelvlies - Aanraking - Reuk
Codering Kortetermijngeheugen Sensorisch register Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Slechts beperkt aantal elementen komen in het bewustzijn. Beperkt in capaciteit en duur Magical number 7 (±2) Ezelsbruggetjes Hoe kun je hier rekening mee houden in de klas?
Codering Kortetermijngeheugen Niet homogeen of heterogeen Sensorisch register Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Niet homogeen of heterogeen Tijd geven om informatie te verwerken Betekenis geven aan leerstof Cognitieve inspanning lerende Niet uitweiden Kleine porties Radio aan? (opdracht 7.9, blz. 187) Zie ook blz. 183 Waarom kleine porties: http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/brownpeterson.res/frames.html
Codering Langetermijngeheugen Opslag van informatie Sensorisch register Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Opslag van informatie Hierin zit voorkennis (anker) Geen beperkingen qua capaciteit en duur.
Codering Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Sensorisch register Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Waarom is het belangrijk om betekenisvol te leren voor het kortetermijngeheugen? En waarom voor het langetermijngeheugen?
Probleem Piet komt huilend bij je. Hij heeft de hele avond en nacht voor de toets zitten leren, maar toch heeft hij weer een onvoldoende. Welke tips kun je Piet geven op basis van de kennis over geheugen?
Informatie terugzoeken: Attributen Temporeel Ruimtelijk affectief Experimentje ruimtelijke attributen Vorige week heb je vast en zeker boodschappen gekocht (met of zonder lijstje). Benoem zoveel mogelijk woorden die je nog weet.
Informatie terugzoeken: vergeten Verdringen Interferentie Positieve of negatieve transfer Interferentie: http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/false_memory.res/frames.html
Sporensystemen Meer associaties: functionele kennis (welke theorie doet jullie dit aan denken?) Betekenisloze kennis: parate kennis
Sporensystemen: integratief leren 1. Geheugensporen als 1 geheel 2. Systeemscheiding: geïsoleerde kennis 3. Geheugensporen als sporensysteem: weer functioneel maken
Sporensystemen: integratief leren Beschrijf een les waarbij je de 3 stappen van integratief leren hebt doorlopen
Volgende week Hoofdstuk 7: probleemoplossen Bereid een probleem voor dat je de klas voorlegt.